כבר לא צר מאוד: לראשונה בישראל – גשר אקולוגי
בעקבות פשרה בין הירוקים לאנשי כביש 6 ניבנה בימים אלה גשר יוצא דופן סמוך לבת שלמה. הגשר, המוקם מעל כביש 70, יאפשר את מעבר היחמורים ובעיקר הצבאים מרמות מנשה לכרמל
"מי שנוסע בוואדי מילק רואה את הכרמל מצד אחד, את רמות מנשה מצד שני ובאמצע מחסום מבטון שלרוב בעלי החיים אין סיכוי לעבור שם", מסביר דותן רותם, אקולוג השטחים הפתוחים של רשות הטבע והגנים. המעבר האקולוגי הזה נבנה כפיצוי על מנהרה נוספת שיזמי כביש 6 היו צריכים לחפור במסגרת הפשרה עם הירוקים, בקטע החדש שבין יוקנעם לוואדי ערה.
מטרת הגשר הוא להמשיך את רצף השטח הטבעי הפתוח משני צידי הכביש. "יש בארץ מעברי בטון עיליים וגם בצורת צינורות בטון מתחת לכבישים. אבל במעברים כאלה לא יחמורים ובמיוחד לא צבאים יכולים לעבור. אנחנו לא ראינו עד היום צבי ארץ ישראלי שעובר במעברים תת קרקעיים", מסביר דותן.

בנייתו של הגשר האקולוגי
צילום: רותם דותן
איים מרוחקים
מצוקת בעלי החיים בשעה שסוללים להם כביש באמצע בית הגידול שלהם. הדוגמה הצרפתית
בשבועות האחרונות ערכו ברשות הטבע והגנים מצגת מיוחדת הממפה את בעיית היעדר יכולת המעבר של חיות הבר ממקום למקום. המצגת נועדה להסביר בדיונים בוועדות התכנון השונות ברחבי הארץ מדוע המסדרונות הללו כל כך חשובים בעידן בו תנופת בניית התשתיות בארץ נמצאת בתאוצה כל כך גבוהה.
לדברי דותן, עם הזמן שמורות הטבע הופכות לאיים מרוחקים זה מזה שהתשתיות מבודדות אותן לחלוטין ולא מאפשרות לחיות הבר לעבור במרחב הטבעי הרצוי לכושר הישרדותן. "כך לדוגמה", טוען דותן,
"בעלי חיים הנשארים מבודדים באי שכזה, לא יוכלו להתמזג עם בני מינם שבאזורים האחרים, ומכאן יצמצמו את העושר הגנטי שלהם שיקטין את סיכוייהם לשרוד בעת שינוי קיצוני במצב הטבעי".
דותן מוסיף ש"בשוויץ למשל נעשה מחקר שהראה את ההבדלים בין שתי אוכלוסיות של חיפושיות שלא עפות משני צידיו של כביש ספציפי" מסביר דותן. "נמצא שיש הבדלים גנטיים של שתי האוכלוסיות משני צידי הכביש. מדובר באותה חיפושית בדיוק, שבמרחק של מטרים בודדים ביותר, מצאו בהן גנים שונים".

צבי ארץ ישראלי - החיה העיקרית שתהנה מהמסדרון שנבנה בימים אלה מעל כביש 70
צילום: רותם דותן

המנהרה שכבר נחצבה בכביש 6 בקטע שבין יוקנעם לוואדי ערה
צילום: רותם דותן
ובישראל?
"בארץ עוד לא הוכחנו שינויים גנטיים כאלה, אבל אנחנו יודעים, לדוגמה, שעוף החוברה שנמצא בסכנת הכחדה מאוים על ידי שטחי האש של צה"ל. במשדרים ששמו עליו לצרכי מחקר, התגלה שהוא מבצע את הנדידה שלו בהליכה. הוא חוצה שטחים של עשרות קילומטרים בנגב בהליכה ולכן הוא חייב לחצות גם שטחי אש. המטרה שלנו זה להגביר את המודעות בצורך שלנו לסלול להם מסדרונות אקולוגים, אפילו צרים".

כביש 70. הבטון מפריד את שמורת הטבע
צילום: רותם דותן
ברשות הטבע והגנים מתייחסים בחשש גם לרפורמה בחוק התכנון והבנייה שמקדם בחודשים האחרונים ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הרפורמה הזאת הפכה לחלום הבלהות של הגופים הירוקים החוששים כי זו תהיה קרקע פורייה בעיקר ליזמים. למרות הכל ברשות מקווים כי מסע ההסברה שלהם בגופי התכנון תסייע לחיות הבר, רגע לפני שיהיה מאוחר מידי.