מה עושים עם כביש החוף? המדינה מבולבלת

מצד אחד, החלטה להרחיב את כביש החוף בתוואי הקיים. מצד שני, מע"צ שלא מכירה את ההחלטה. התושבים שעתרו לבג"ץ מבולבלים

אביב לביא | 9/7/2011 14:09 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ירון מיכאלי היה במשך שנים שדר ספורט. שידר כדורגל, כדורסל, וגם כמה ענפים שהישראלי הממוצע מתקשה לזהות. כשישב מאחורי המיקרופון ידע לספר, כמו שהאמריקאים לימדו את כולנו, ש"זה לא נגמר עד שזה נגמר".

התנועה בכביש החוף. היכן תעבור הדרך?
התנועה בכביש החוף. היכן תעבור הדרך? צילום באדיבות ירון מיכאלי
לימים נפרד מיכאלי מהספורט, עכשיו יש לו משרד ליחסי ציבור והוא מתגורר בבית חירות, מהמושבים הוותיקים בעמק חפר. בשנה האחרונה הוא מעורב במאבק מר ויצרי, שמעסיק את אחד האזורים המבוססים בארץ: הוויכוח על התוואי העתידי של כביש החוף. השבוע הופתעו מיכאלי ושכניו לגלות שגם למאבק הזה, בדיוק כמו לדרבי, יש חוקים משלו.

כולם מסכימים שכביש החוף זקוק למקצה שיפורים: מסיבות היסטוריות, יש לו בטן מיותרת שמשתרעת מצפון למחלף חבצלת, לולאה שמאריכה את הנסיעה ותורמת להיווצרות הפקקים. כבר שנים מתנהלים דיונים סוערים על שדרוג הכביש, כשעל הפרק שתי חלופות מובילות: הרחבת הכביש בסמיכות לתוואי הקיים, או הורדת ה"בטן" באמצעות סלילת קטע חדש, ישר, בצמוד למסילת הרכבת.

הוויכוח פילג את יישובי עמק חפר לשני מחנות: כל מחנה, ניחשתם נכון, רצה את הכביש כמה שיותר רחוק ממנו. ביישובים המערביים - ביניהם מכמורת, בית ינאי ובית חירות - שסמוכים אל התוואי הנוכחי, התקוממו נגד הרחבת הכביש; ביישובים המזרחיים, בראשם כפר ויתקין, נאבקו נגד סלילת קטע כביש חדש בחצר האחורית שלהם. עד כדי כך בערה הטינה בין השכנים, עד כי בכמה מקרים נחסמו הדרכים הכפריות שמחברות בין היישובים באמצעות תלוליות עפר.
העתירה מיותרת

בסתיו אשתקד הגיעה עת ההכרעה. הוועדה לתשתיות לאומיות - הגוף התכנוני שעוסק בפרויקטים בסדר הגודל הזה - התכנסה ב-13 בספטמבר לדיון מסכם. מיכאלי וחבריו מיישובי החוף חזרו עם הזנב בין הרגליים: הם נתקלו בהתנגדות מקיר לקיר שכללה את אנשי משרד תחבורה, החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) וארגוני הסביבה. החלטת הות"ל, ברוב של 0-10, קבעה שיש להרחיב את הכביש בתוואי הקיים. בהודעה הרשמית של משרד הפנים מאותו יום נמסר כי "הות"ל החליטה לקדם תוכנית לשדרוג והרחבת כביש מס' 2 בקטע שבין מחלף חבצלת למחלף זכרון יעקב. . . התוכנית כוללת הוספת נתיב".

הדברים פורסמו בתקשורת, הרחבת הכביש נראתה כמו עניין מוגמר.

ביישובי החוף החליטו לצאת לקרב אחרון, ועתרו לבג"ץ. השבוע התקבלה תשובת החברה הלאומית לדרכים לעתירה. מיכאלי וחבריו התיישבו לקרוא אותה ולא האמינו: לטענת אנשי מע"צ, העתירה מיותרת משום שכלל לא הוחלט מה עושים עם כביש החוף. "העתירה

מתייחסת אל מצב כאילו כבר נבחרה חלופה", נכתב בתשובה לבג"ץ שחור על גבי לבן, "בעוד אין זהו המצב כלל וכלל - לא מן הנמנע שהחלופה אשר בה מצדדים העותרים היא זו שתיבחר בסופו של דבר". כאילו לא היה דיון בות"ל, כאילו משרד הפנים לא פרסם הודעה. משחק חדש.

התמיהה נותרת בעינה לנוכח התגובה שמע"צ העבירה לי השבוע. סתירה? מה פתאום: "החברה הלאומית לדרכים נמצאת בתחילת ההליך הסטטוטורי של שדרוג והרחבת כביש החוף", נמסר ממע"צ. "אף חלופה עדיין לא נבחרה. בשלב זה, שבו נבחן תסקיר ההשפעה על הסביבה, עדיין מוקדם לדבר על החלופות. בהתאם למסקנות התסקיר, ייבחנו חלופות שונות ותבחר החלופה המועדפת". עכשיו רק צריך להמתין ולראות אם הכל באמת פתוח, או שמא מישהו כאן מנסה למרוח את בית המשפט.

שאלתי את מיכאלי השבוע אם שידר אי פעם משחק שבו הובקע שער אחרי שכולם כבר חשבו שהשופט שרק לסיום. הוא לא הצליח להיזכר במקרה כזה.

aviv67@gmail.com

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

לא עוצר בירוק

צילום: דעות

אביב לביא במסע שבועי במטרה להפוך את הסביבה למקום נעים יותר

לכל הכתבות של לא עוצר בירוק

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ -->