דוח: יותר אוטובוסים – פחות פליטות גזי חממה
השקעה בתחבורה ציבורית תקטין פליטות גזי חממה, כך עולה מדוח חדש של אדם טבע ודין. ההמלצות: השקעה בתשתיות, שיפור המידע והנגישות והקמת רשות לאומית לתחבורה

בברצלונה הגדילו את ההשקעה בתחבורה ציבורית, הכניסו כרטיסים משולבים, שיפרו את האינטגרציה בין קווים, הגבילו כניסת רכב פרטי למרכז העיר והגבילו חניה והגדילו את היקף המדרכות להולכי רגל. בין השנים 1999 - 2002 הם הקטינו את מספר הנסיעות בעיר ברכב פרטי בשלושה אחוזים. ובישראל? בעיקר מתעלמים מהנושא.
דוח חדש של אדם, טבע ודין מנסה להציג אלטרנטיבות. על פי הדוח, המהווה מעין חלופה לדוח מקינזי (שהוזמן על ידי המשרד להגנת הסביבה וממליץ על תוכנית פעולה לאומית להפחתת פליטות גזי החממה), ניהול נכון ומתקדם של תחבורה ציבורית בישראל יוביל להפחתה משמעותית בפליטת גזי החממה, זאת לצד תועלות נוספות כגון חסכון כספי, צמצום תאונות הדרכים וייתור הצורך בסלילת כבישים חדשים. "יש צורך לבדוק באופן רציני ומקיף את פוטנציאל ההפחתה של גזי חממה בישראל כתוצאה משינוי התנהגות בתחום התחבורה, ולקדם במהירות תכניות משמעותיות בתחום זה", נכתב בדוח.
"נתוני הדוח מוכיחים כי דוח מקינזי הוא דוח שמרני, אשר מתעלם מהתחבורה הפרטית שהיא אחד ממקורות הזיהום המרכזיים בישראל. לצערנו, מדינת ישראל אימצה את דוח מקינזי, זאת במקום להציג תוכנית אמיצה וחדשנית לתחבורה ציבורית מתקדמת, שתביא להפחתה משמעותית בפליטת גזי החממה, לצמצום הפגיעה בבריאות הציבור, לשיפור איכות החיים ולהתייעלות כלכלית", אמר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין.
מהדוח עולה שפליטת גזי חממה של נוסע בכלי רכב פרטי גבוהה בכ-60% מזו של נוסע בתחבורה ציבורית. על פי הדוח, נוסע בודד בתחבורה ציבורית (כגון אוטובוס) אחראי לפליטת גזי חממה לקילומטר של 0.05 קילוגרם, לעומת נוסע בודד ברכב פרטי האחראי לפליטת גזי חממה לקילומטר של 0.12 קילוגרם.
בדוח נכתב גם כי כל קיצור בעשרה אחוזים בזמן הנסיעה יביא לעליה של כארבעה אחוזים של עליה בשימוש בתחבורה ציבורית, וכל עליה של אחוז אחד בתדירות התחבורה הציבורית תביא לגידול של חצי אחוז במספר הנוסעים.
"כל דיון על הפחתת פליטות גזי חממה אשר אינו כולל התייחסות מרכזית לאחד ממקורות הזיהום המרכזיים – תחבורה פרטית – אינו יכול להיחשב לדיון רציני", נכתב בדוח. "על המשרד להגנת הסביבה להציג בפני ממשלת ישראל תכנית אמיצה שיש בה כדי לממש את פוטנציאל המעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית".
הדוח ממליץ על
"על מנת להפחית את פליטת גזי החממה בישראל, יש צורך לקדם תכניות רציניות לשיפור התחבורה הציבורית ולצמצום התלות ברכב פרטי", טוען מחבר הדוח, ד"ר אריה ונגר, מדען האוויר של העמותה. לדבריו, יש להגדיל בצורה ניכרת את היחס בין ההשקעה בתחבורה ציבורית להשקעה בכבישים ולהטמיע עקרונות של תחבורה בת קיימא בכל מערכות התכנון.
◄לקריאת הדוח המלא