תחנת הכוח באשקלון תופעל בגז
לאחר בחינה מחודשת של תחנת הכוח הפחמית באשקלון, ממליצה חברת החשמל על הקמת תחנה המבוססת על גז טבעי - ופחם רק כפתרון שני. בעקבות תגלית הגז, חברת החשמל טוענת כי תחנה כזו תשתלם סביבתית - ואולי גם כלכלית
◄פרשנות: טקס קבורה משמח לתחנה הפחמית

לדברי גורמים בכירים בחברת החשמל, הבדיקות העלו כי יש מקום להסבת התחנה המתוכננת גם לגז טבעי - דבר שהוא גם אפשרי טכנולוגית וגם כדאי מבחינה כלכלית. המלצת החברה תועבר בקרוב למשרד התשתיות, וההחלטה הסופית תהיה בידי הממשלה. "האופציה הכלכלית ביותר היא הפעלה לסירוגין של התחנה בגז טבעי ובפחם, בהתאם למחיר השוק של כל אחד ממקורות האנרגיה הללו", סיפר בכיר בחברת החשמל למעריב עסקים, "אם הפחם יהיה זול יותר, נעבור לפחם; ואם הגז הטבעי יהיה זול יותר, נפעיל בגז - וכך נשיג חיסכון כלכלי מרבי בהפעלת התחנה. בכל מקרה נשקיע בתחנה את הנדרש להקטנת הפליטות מהפחם".
בהמלצתה תטען חברת החשמל כי ההנחה היא שלאור תגליות הגז הטבעי בישראל, היא תוכל להשיג מחירי גז נמוכים ממחירי השוק, שיהיו קרובים לאלה של הפחם - כך שתושג כדאיות כלכלית מרבית. בנוסף, נצילות הגז הטבעי גבוהה יותר מנצילות הפחם בהפקת קוט"ש חשמל ומגיעה ל,60%-55%- לעומת כ40%- בפחם בטכנולוגיה שהוצגה לגבי התחנה באשקלון.
"אופציה נוספת היא להפעיל התחנה בגז טבעי, כשהפחם יהיה גיבוי רק בעת חירום, כשתהיה בעיה באספקת גז", הסביר הבכיר. "במקרה הזה הכדאיות הכלכלית קטנה יותר, ומדובר גם בהתבססות גבוהה למדי על גז טבעי במשק החשמל הישראלי. זה נתון לשיקול הממשלה".
הבכיר הוסיף כי בוועדה חשבו להמליץ גם על שילוב ביו-מסה בתחנה, כמו בהולנד, ואז הכדאיות הכלכלית היתה אף גבוהה יותר מהשילוב גז-פחם - "אבל כיוון שמדובר באנרגיות חלופיות, שלהן ניתן סבסוד מיוחד ותעריף מיוחד, הדבר מסובך יותר וויתרנו על האופציה הזאת". גם רשות החברות הממשלתיות שבמשרד האוצר תומכת בהמרת תחנת הכוח הפחמית לתחנה שתופעל בגז, שכן יהיה קל יותר להפריט תחנות המופעלות בגז במסגרת תוכנית הרפורמה, שבמסגרתה מתוכננת הפרטה של תחנות כוח של חברת החשמל.
בעקבות תגליות הגז "תמר" ו"לוויתן" הודיע שר התשתיות לפני כשבועיים, כי משרדו בודק יחד עם חברת החשמל את האפשרות שתחנת הדלק שאמורה להיות תחנה פחמית - פרויקט D שאמור לקום באשקלון - תהיה דו-דלקית ותתבסס על גז טבעי, כשהפחם יהווה גיבוי אם תהיה בעיה באספקת הגז.
בתחילה היה פרויקט D אמור להיות תחנת כוח פחמית, שתוקם בצפון אשקלון לצד תחנת הכוח הקיימת רוטנברג, המוזנת
הממשלה אישרה את הקמת התחנה בשל נחיצותה הקריטית למשק החשמל, ומשום שהקמתה קצרה יחסית 5-4 - שנים. שר התשתיות תומך בהקמת התחנה וגייס לצדו את רוב שרי הממשלה ואף את ראש הממשלה. אולם הקמת התחנה נתקלה בהתנגדותם הנחרצת של תושבי אשקלון ובראשם ראש העיר ושל הגופים הירוקים ובראשם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.
בעקבות ההתנגדויות הורתה הממשלה לחברת החשמל להביא להקטנה מרבית של פליטות הפחמן הדו-חמצני מהתחנה הפחמית .D חברת החשמל חקרה את הנושא והודיעה לפני כשנה כי תשתמש בטכנולוגיה נקייה על-פי תכתיבים אירופיים מחמירים, וכי יותקנו בפרויקט טכנולוגיות חדישות ביותר. בין היתר שונתה הטכנולוגיה הבסיסית לצורך הקטנת פליטות הפחמן הדו-חמצני, בעלות נוספת של כ80- מיליון דולר. כמו כן מתוכננת הקמת מתקן שייעודו הפחתת תחמוצות חנקן מגזי הפליטה, בעלות נוספת של כ100- מיליון דולר.
בנוסף לאלה יותקנו בפרויקט סולקני גופרית, המורידים את חומצת הגופרית, וגם משקעים אלקטרוסטטיים לקליטת אפר הפחם לאחר שריפתו, לצד אמצעים נוספים - כך שהעלות הכוללת הנוספת לטובת איכות הסביבה אמורה להגיע לכ300- מיליון דולר.
למרות זאת, הגופים הירוקים והשר ארדן לא מסכימים גם להקמת תחנה פחמית "נקייה", כהגדרת חברת החשמל - והשר ארדן אף הכריז לפני מספר חדשים כי התחנה הפחמית לא תוקם. המאבק הציבורי נגד הקמת תחנת כוח נוספת באשקלון הפועלת בפחם מתנהל כבר כ5- שנים. במהלכו, כהתרסה, הגישו לפני שנתיים המטה למאבק בתחנה הפחמית (שמייצג בעיקר את תושבי אשקלון וסביבתה) וארגונים ירוקים כ20- אלף התנגדויות לתוכנית, שהציגה לשימוע הוועדה לתשתיות לאומיות (ות“ל.(
בנוסף לכך אורגנו גם כמה הפגנות גדולות מול משרדי ות“ל, מול משרד התשתיות ומול הכנסת. באחת ההפגנות המסוקרות יותר, פעילי ארגון גרינפיס קשרו את עצמם באוגוסט 2009 לגדר של תחנת הכוח רוטנברג במחאה על הכוונה להקים תחנה פחמית נוספת.
התוכנית להקמת תחנה דו-דלקית, שתתבסס בעיקר על גז טבעי, זכתה כמובן לתגובות אוהדות מצד מטה המאבק נגד הקמת תחנת הכוח הפחמית. אבי דבוש, מרכז מטה המאבק, אמר אתמול כי "זו בשורה טובה. למרות שאנחנו בעימות עם חברת החשמל, אנחנו מעריכים את המקצועיות שלה ואת הכוח שלה להזיז דברים". דבוש הוסיף כי במטה "מקווים שההמלצות ייושמו. יחד עם זאת, אנחנו מעדיפים שהאנרגיות המתחדשות יהיו בראש העדיפות".
יעל פארן, מנכ“לית הפורום הישראלי לאנרגיה, אמרה בתגובה כי היא מברכת על המלצת חברת החשמל, שהיא אופציה הרבה יותר מתחשבת בסביבה. לדבריה, "היינו מעדיפים שייעשה הכל מבחינת התייעלות אנרגטית וניהול ביקושים, כך שאולי התחנה החדשה לא תהיה נחוצה כלל". עם זאת, היא מודה כי "השאלה היא באיזו מהירות ניתן יהיה ליישם זאת לנוכח המחסור בייצור חשמל, ולכן אם להקים תחנה נוספת - הרי שהאופציה שמציעה חברת החשמל של גז טבעי בגיבוי פחם, עם פליטות מוקטנות ככל האפשר, היא עדיפה על פני המקור".
פארן סבורה כי הארגונים הירוקים יסירו את התנגדותם להקמת התחנה לאור הפעלתה בגז, אך היא מדגישה גם כי "החיסרון של תחנת גז המגובה בפחם הוא שאינה יעילה כמו תחנה שעובדת במחזור משולב של גז וקיטור. בשילוב של גז ופחם הניצול אינו מקסימלי, אבל אולי חברת החשמל תציג טכנולוגיה להגדלת הנצילות".