הצד השחור של התפוח: שרשרת האספקה הסודית של אפל
דוח של ארגוני סביבה סינים חושף את מה שסטיב ג'ובס מבקש להסתיר. כימיקלים בפסי הייצור, פגיעה בעובדים וזלזול בסביבה. האם אפל מקדשת את הרווחים שלה בכל מחיר? עסק ירוק
בעיתוי לא מפתיע, הדוח יצא לאור במקביל לפרסום התוצאות הרבעוניות של אפל, בהן דיווחה החברה על מכירות שיא רבעוניות בסך 26.74 מיליארד דולר ורווחי שיא לרבעון בסך כ-6 מיליארד דולר. מאחורי המספרים הללו עומדות מכירות שיא של מיליוני מחשבי מקינטוש, אייפונים, אייפודים ואייפדים.
האם זהו רק סיפור הצלחה טכנולוגי, אסטרטגי ושיווקי, או שהמספרים הללו מספרים גם סיפור של חברה שעל פי הדוח "דואגת רק למחיר ולאיכות של מוצריה ולא לנושאים סביבתיים וחברתיים ובמקרים מסוימים דוחפת את הספקים שלה לעגל פינות בכדי לזכות בחוזים"? ולא פחות חשוב מכך – האם אפל מספרת לנו את כל מה שידוע לה כפי שהחברה טוענת או מפזרת מסך עשן ולא משתפת אותנו במידע שחושף אותה באור שלילי כפי שטוען הדוח?

ראשית צריך להבהיר כי הדוח, אשר הוכן על ידי קואליציה של ארגונים סיניים והיה תוצר של תשעה חודשי מחקר, לא דן רק באפל. למעשה נבדקו בו 29 חברות טכנולוגיה גלובליות ששרשרת האספקה שלהן נמצאת בסין. החברות דורגו על פי פרמטרים של שקיפות והענות לאספקטים שונים בתחומי הסביבה ובריאות במפעלים שהן עובדות איתן בסין. אפל דורגה אחרונה מבין כל החברות שנבדקו בדוח.
חשוב לציין כי הדוח לא אומר שאפל הכי גרועה מכל החברות מבחינת התנאים הסביבתיים, הבטיחותיים והסוציאליים במפעלים שעובדים איתה בסין, אלא שהיא הכי גרועה ברמת השקיפות והפתיחות שלה להתייחסות לבעיות שכאלו שעולות במפעלים הללו. במילים אחרות, אפל לא מחזירה טלפונים
מה הענייין כאן, אולי אתם אומרים לעצמכם, אז אפל לא מחזירה טלפונים לכמה ארגונים סינים נודניקים. מה הביג דיל? בסך הכל החברה עסוקה מאד בייצור ומכירות ויכול להיות שאין לה זמן לחזור לכל אחד שמציק בשאלות. אולי, אבל לפני שמנפנפים את הדוח הסיני לכל הרוחות, צריך לזכור שיש חברות ענק כמו בריטיש טלקום ו-HP שגם ענו וגם טיפלו בבעיות שהארגונים העלו בפניהם ושאפל טוענת להגנתה שהיא בכלל לא מסתירה כלום.
דוברת של אפל ענתה לרויטרס בתגובה לפרסום הדוח כי "אפל עושה ביקורת מקיפה לספקים שלה החל משנת 2006 ויש מידע רב שמפורסם באתר שלה". מה שנכון, נכון – באתר של אפל ישנו חלק הקרוי 'אחריות ספקים' ובו אפשר למצוא את קוד ההתנהגות לספקים של אפל ולינקים לדוחות שנתיים שכוללים עדכונים על ההתקדמות של אפל באכיפת הקוד אצל הספקים שלה.
בפתיח לדוח של 2010 מסבירה אפל כי "אפל מחויבת להבטחת הסטנדרטים הגבוהים ביותר של אחריות חברתית בכל מערך האספקה שלנו. החברות שאנחנו עושים איתם עסקים חייבות לספק סביבת עבודה בטוחה, להתייחס לעובדים בכבוד ולעשות שימוש בתהליכים אחראיים מבחינה סביבתית כשמדובר בייצור מוצרים עבור אפל". בדוח עצמו אפשר למצוא כי בשנת 2009 ביצעה אפל ביקורת ב-102 מפעלים ו-133 אלף עובדים ומנהלים קיבלו הדרכות מתאימות. לא מצוין עם זאת, באיזה אחוז מסך המפעלים שהחברה עובדת איתם ומסך העובדים שפועלים עבורה מדובר.
יש לנו אם כך שתי גרסאות – מחד, אפל טוענת שהיא פועלת להגן על העובדים בסין והסביבה ועושה זאת באופן שקוף למדי באמצעות כל המידע שזמין באתר שלה, ומאידך הארגונים הסינים שטוענים שאפל לא ממש שם אתם יודעים מה על כל הדברים הללו וכי "בזמן שאפל היתה עסוקה בעדכון מכירות השיא שלה, העובדים שלה סבלו מחשיפה לכימיקלים רעילים, כאשר הזכויות והכבוד שלהם נרמסים והסביבה (של המפעלים, ר.ג.) מזוהמת על ידי מים מלוכלכים ופליטות".
הסתירות הללו צפו כבר, כפי שתארנו כאן בעבר, עם הפרסומים על שרשרת ההתאבדויות של עובדים במפעל של חברת Foxconn, שמייצרת עבור אפל מוצרים כמו אייפון ואייפד. החשד היה בין השאר שלסביבת העבודה התובענית של פוקסקון יש חלק לא קטן בהתאבדויות הללו. פרדריק בלפור, שביקר בפוקסקון וכתב על המפעל בבלומברג, נשאל בראיון ברדיו בחודש שעבר אם מדובר בסדנת יזע וענה כך: "לא. ביקרתי בהרבה סדנאות יזע ברחבי העולם, ממרכז אמריקה ועד ויאטנם וזו בודאות איננה סדנת יזע. הדבר הוא, עם זאת, שהעובדים הללו עובדים כנראה תחת לחץ גדול יותר מכל אחד אחר בסין. המפקחים מאד נוקשים. אין מקום לטעויות. המשמעות של התחכום של התהליך והמוצרים שהם מייצרים היא שהעובדים תמיד נמצאים תחת לחץ גדול וזה, אני חושב, תורם לרמת הלחץ הגבוהה בפוקסקון".
סביבת העבודה התובענית הזו היא בין היתר תוצר של רמות המחירים שפוקסקון התחייבה אליהם. צריך לזכור, כי כפי שפמלה גורדון מ-Forecaster Technology הסבירה לביזנס וויק, פוקסקון זכו בהזמנה של אפל לייצר את האייפון אחרי שהיו"ר שלהם גו הנחה את היחידות במפעל לייצר חלקים ולמכור אותם באפס רווח. על פי הדוח הסיני מתברר שזו אינה הפעם היחידה שבה הדאגה למתח הרווחים של אפל קודמת לדאגה לעובדים שעובדים עבורה.
במקרה אחר, שמפורסם בדוח, כ-50 עובדים במפעל בשם Wintek Electronics המייצר עבור אפל מסכי מגע למוצרים כמו אייפון ואייפוד, אושפזו ב-2009 אחרי שנחשפו לכימיקלים רעילים שנעשה בהם שימוש בניקוי המסכים. החברה כנראה עברה להשתמש בהם במקום מוצרים מבוססי אלכוהול שאינם מזיקים כי הכימיקלים הללו יעילים ומהירים יותר. אחרי המקרה הזה Wintek הפסיקה להשתמש בכימיקלים הרעילים וחזרה להשתמש באלכוהול ואצטון, אבל אפל לא רק שלא טרחה להתייחס למקרה, אלא מסרבת להגיד אם החברה בכלל עובדת עבורה.
אפשר לומר שאפל אינה יכולה להיות אחראית על כל דבר קטן שקורה אצל הספקים שלה ולומר להגנתה שהיא אכן משתדלת להשריש אצלם את קוד ההתנהגות שלה שהוא מתקדם למדי ותומך בסביבת עבודה נקייה והוגנת. עם זאת, מצטברות לא מעט עדויות שאפל, על ידי החוזים שלה שבראש ובראשונה מנסים למקסם את מתח הרווחים של החברה, יוצרת סביבת עבודה שלא יכול כמעט שלא יתקיימו בה הפרות בוטות של הקוד שלה. כמובן שאין שום דבר רע במקסום רווחים – זו המטרה של כל חברה - אבל יש בעיה כשזה נעשה על חשבון תנאי העסקה ופגיעה ברווחת העובדים ובסביבה. הבעיה עוד יותר חמורה כשמדובר בחברה שמתיימרת להציב ולשמור על סטנדרטים גבוהים ככל שמדובר בסביבה ובעובדים.
אפל כמובן מכחישה את הדברים וטוענת שהדאגה שלה לעובדים ולסביבה אמיתית וכנה ועובדה שהיא מפרסמת את כל הדוחות הללו, בהם היא מציגה תמונת מצב אמיתית, כולל הבעיות שהיא מתמודדת איתן בניסיון לדאוג שמה שהיא אומרת אכן מתבצע בשטח. הבעיה היא שאפל מבקשת מאיתנו להאמין רק למה שהיא מפרסמת, כאשר מדובר במידע חלקי שלא צריך לעמוד בסטנדרטים של דיווח ולא עובר שום בדיקה ובקרה של ארגון חיצוני, בדומה למשל לדוחות כספיים.
בסך הכל אפל משחקת לידי המקטרגים של החברה בכך שהיא אינה פתוחה לביקורת, לא מוכנה לשתף פעולה עם ארגונים שונים ומפזרת מסך עשן לגבי שרשרת האספקה שלה. כשחברות אחרות, בסדר הגודל של אפל, פועלות אחרת כפי שמראה הדוח, זה רק מדגיש חוסר הקוהרנטיות במדיניות של אפל ומגביר את החשדנות שיש לחברה מה להסתיר.
יש מי שייחס את ההתנהגות הזו של אפל לעובדה שהחברה יודעת שהצרכנים חושבים שהחברה ירוקה ולכן היא לא דואגת מלחץ או חרם צרכני. לי, לעומת זאת, יש חשד קל שמדובר בתבנית התנהגותית שנובעת מהיבריס ומחוסר מוכנות להקשיב לביקורת של אחרים כי אפל יודעת הכי טוב מה טוב בשבילה.
עם זאת, צריך לומר לזכותה של אפל שהיא כבר הדגימה בעבר את היכולת שלה להודות בסופו של דבר בטעויות ולשפר את דרכיה. המקרה הבולט ביותר היה קמפיין של גרינפיס ב-2007 שקרא לאפל להפוך לירוקה יותר יותר וזכה בהתחלה להתעלמות גורפת מצד החברה, אבל בסופו של דבר גרם לסטיב ג'ובס להתחייב להפוך אפל לידידותית יותר לסביבה ולפרסום דוחות על ההשפעות הסביבתיות של מוצרי אפל השונים.
מדיניות הד"ר ג'קיל ומיסטר הייד של אפל, שמשלבת פרסום מידע רב כביכול ופתיחות ביחד עם שושואיזם וחוסר הענות לביקורת חיצונית, לא תוכל עוד להימשך זמן רב. בסופו של דבר אפל תצטרך להחליט מה היא – חברה שמקדשת את הרווחים שלה בכל מחיר או חברה שמוצאת את האיזון בין ההצלחה הכלכלית ודאגה לרווחת העובדים והסביבה. אני מקווה שאפל תבין בסופו של יום שתפוח ירוק הוא תפוח מנצח.