"הגיע זמן המלחמה": יונה יהב יוצא לקרב למען שיקוע המסילה
עיריית חיפה והחברה להגנת הטבע פותחות במאבק נגד הצבת מאות עמודי חשמל לאורך מסילת הרכבת הצמודה לחופי העיר, מחשש לפגיעה קשה בנוף. שני הגופים דורשים להעביר את המסילה לתוואי תת קרקעי. יהב: "רכבת חשמלית מעל הקרקע תהרוג את העיר". הרכבת: שיקוע יעכב ב-15 שנה את החישמול באזור

העירייה והחברה להגנת הטבע טוענות כי מאות העמודים שיוצבו יחסמו לתושבי חיפה את הנוף לים, יגרמו לפגיעה נופית וסביבתית וינתקו את אזרחי העיר מהחופים. שני הגופים החליטו כי המאבק המשותף יכלול בין היתר פעילות הסברתית, חוגי בית, דוכני החתמה ואירועים ציבוריים בחופי העיר.
אורך הקו החשמלי העילי הכולל המתוכנן על ידי רכבת ישראל הוא כ– 420 ק"מ, כאשר 20 ק"מ מתוכם יעברו בתחומי העיר חיפה, מתוכם שבעה ק"מ מתוכננים לעבור בשטחים הנחשבים לבעלי רגישות סביבתית ועירונית.
מסילת הרכבת מתוכננת לעבור מהנקודה הדרומית ביותר, חוף הכרמל, לאורך קו החוף ושכונות המגורים, עד לגבול השיפוט עם הקריות. הצבת עמודי החשמל מעל הקרקע מתוכננת על ידי רכבת ישראל במרחקים של בין 60 מטר אחד מהשני בקטעים מישוריים, ל – 20 מטר אחד מהשני בקטעים מעוקלים.
בעירייה ובחברה להגנת הטבע מסבירים כי כבר במצב הקיים כיום מנותקת חיפה מרצועת החוף, כאשר תוואי הרכבת הנוכחי מהווה מחסום פיסי בין שכונות העיר ובין החוף. שני הגופים רואים בשיקוע הרכבת הזדמנות לתיקון העיוות הקיים, והנגשת חופי העיר לתושבים. צעד זה, הן טוענות, יעזור לממש את הפוטנציאל הגדול הטמון בפיתוח הכלכלי-חברתי של המטרופולין הצפוני. השתיים מדגישות כי גם הוועדה הארצית לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף), שדנה בנושא לפני כמה חודשים, תומכת בעמדתן לשיקוע המסילה.
באופן חריג, התאחדו חברי מועצת עיריית חיפה, והחליטו ביום שלישי שעבר פה אחד להקים מטה מאבק עירוני נגד תוכניתה של רכבת ישראל. ראש העירייה יונה יהב אף נענה ליוזמת חבר מועצת העיר, שמואל גלבהרט, לייחד את כל ישיבת המועצה לנושא. יהב אף מונה לעמוד בראש מטה המאבק.
יהב דורש מהרכבת להתייחס לחיפה כאל שאר הערים בארץ: "במקומות אחרים בארץ, כגון מודיעין ויבנה, נמצאו הדרכים לשיקוע הרכבת", אמר יהב. "יתרה מכך, בכביש 6 נמצאו המשאבים למנהור שטחים נרחבים, לטובת בעלי חיים וקברים. תושבי חיפה ראויים להתייחסות מתאימה".
"זאת המלחמה על עתידה של חיפה", ציין יהב. "נעביר את המאבק מחדרי הישיבות הממוזגים במשרדי הממשלה לרחובות העיר, 'חשמול עילי' של הרכבת יהרוג את העיר - שיקוע מסילת הברזל החוצה את חיפה לאורך 7 ק"מ יביא לצמיחה. עד כאן! עכשיו הגיע זמן המלחמה, מורידים את העניבות ויוצאים לקרב על עתידה של העיר. בתקופתי לא יבוצע החשמול! לא אתן לפגוע באיכות חייהם ופרנסתם של 270,000 תושבי חיפה ועוד כ-500,000 תושבי המטרופולין".
יהב לא בחל
אלה אלכסנדרי, מנהלת החברה להגנת הטבע בחיפה, הוסיפה: "אחד מסמליה של העיר חיפה הם הגנים המרהיבים של הבהאיים והמושבה הגרמנית שלמרגלותיהם. במשך שנים המשכם הקסום במושבה הגרמנית נקטעו בשערי הנמל. כיום, כאשר מקודם פתרון תכנוני לתיקון מצב זה, מעבר הרכבת מעל הקרקע יוביל למחסום פיסי וחזותי. גם אתרים נוספים היסטוריים לאורך תוואי מסילת הרכבת יפגעו, כמו הרכבת החיג'אזית".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הפעלת רכבות ברשת חשמלית נהוגה בכל העולם המערבי, וזאת בשל יתרונותיה הסביבתיים והרכבתיים. רכבות אלו פועלות במקומות השונים, גם על שפת הים, ואינן פוגעות ברצועת החוף ובסביבותיה. פרויקט הרכבות החשמליות יאפשר שדרוג משמעותי של כלל מערך הרכבות בישראל לרבות שיפור השירות לנוסע, הגברת מהירות ותדירות הרכבות, אמינות ודיוק גבוהים יותר, שיפור האינטגרציה עם אמצעי תחבורה ציבורית משלימים, הגדלת קיבולת הנוסעים, הקטנת הצפיפות בקרונות בשעות הלחץ, פוטנציאל לתוספת תחנות ועוד.

"בכל העולם תומכים הארגונים הסביבתיים בחישמול רשת הרכבות בשל התועלות הסביבתיות והחברתיות, ורק בישראל פועלים הירוקים לסרבול התהליך ולדחייתו. נציין כי ההסבה לרשת רכבות חשמליות במקטע חיפה המצוי בתחום הסביבה החופית, תיעשה בכפוף להטמעת הוראות והנחיות, שתיקבענה על ידי הועדה לחופים, למזעור של הפגיעה הנופית והחזותית.
"משמעות שיקוע המסילה היא הפיכת פרויקט תפעולי פשוט ברצועת הרכבת, לפרויקט מורכב המאופיין ברמת ודאות נמוכה, מחייב תכנית סטטוטורית חדשה, מסובך הנדסית, יקר משמעותית ומחייב הפקעות ופינויים מחוץ לרצועת הרכבת. בנושא חזות העיר חיפה צריך לפעול, וישנה עבודה רבה לעיריית חיפה בהתקת המפעלים והנמלים, על מנת לשחרר את רצועת החוף ולכן אין כל הצדקה לקשור בין הפרויקטים. רכבת ישראל תשמח לשתף פעולה עם כל מהלך שתניע עיריית חיפה ויעבור את כל מוסדות התכנון".
"החלטה על שיקוע המסילה תביא לכך שחיפה וסביבותיה לא תחוברנה לרשת החשמל ב-15 השנים הקרובות, מערך החישמול יהיה מפוצל וחלקי ויפגע בתועלות למשק ובתועלות הסביבתיות. בנוסף, במקום לשפר את רמת השירות, צפויה ירידה משמעותית ברמת השירות לתושבי אזור חיפה והצפון - פחות רכבות והחלפת רכבות בדרך לתל אביב, בשל הצורך לעבור בין רכבות הנעות על סולר ובין רשת חשמלית".