יש ממשלה, אין משילות

שיטת הבחירות אינה מאפשרת לשלטון לשלוט, למקבלי ההחלטות לעבוד, ולמדינה לתפקד לטובת כולנו. צריך ללמוד מהרשויות

שלמה בוחבוט | 14/3/2011 12:29 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מדי ערב יושבים תושבי ישראל באלפיהם מול מקלטי הטלוויזיה, מזפזפים בין מהדורת חדשות אחת לשנייה, ורבים מוצאים עצמם נואשים מהמצב. לא אחת אנו מוצאים עצמנו כועסים ממש כשמדינת ישראל נחשפת במחדליה ועומדת נבוכה, מבוישת וחסרת מנהיגות.

בישראל 2011 יש ממשלה - אבל אין משילות. בצמרת המדינה יושבים ראש הממשלה ושריו, אולם אף אחד מהם אינו שולט באמת בנעשה מסביב. במקרים לא מעטים שואלים התושבים את עצמם אם מישהו באמת נמצא שם בצמרת השלטון. המדינה סובלת מחוסר תפקוד, נשלטת בידי נערי האוצר ופקידים נוספים שהכוח האמיתי מצוי בידיהם. העובדים הסוציאליים מתמוטטים, המים נמכרים במחירים מופרזים שאינם שווים לכל נפש, החינוך מתדרדר, רשויות מקומיות מתמוטטות כלכלית בגלל תוספת מטלות ללא תוספת מימון בהתאם, צעירים עוזבים את המדינה, ועוד לא דיברנו על המצב המדיני.

לרבים מאיתנו המצב נראה מדאיג ואבוד. רבים שואלים עצמם מתי יגיע המנהיג שיוציא את ישראל מהבוץ בו היא שקועה עד צוואר. התשובה איננה באיש העומד בראש המדינה, אלא בדרך בה אנו בוחרים אותו. שיטת הבחירות כיום אינה מאפשרת לשלטון לשלוט, למקבלי ההחלטות לעבוד, ולמדינה לתפקד כראוי לטובת כולנו. נכון, בעבר ניסינו לשנות את שיטת הבחירות. כיהנתי אז כחבר כנסת ופעלנו רבות לשינוי החוק, אולם השלמת השינוי נמנעה עקב אי הסכמות בין שמעון פרס ליצחק רבין ז"ל, והחוק נותר קצוץ זנב וחסר תועלת.

הממשל מבוהל

בין היתר, לא אפשר החוק להעניק לראש הממשלה הנבחר סמכויות למינוי שרים מקצועיים מבלי להתחשב בדעת הקואליציה, וגרוע מכך, החוק לא העניק לו חסינות מהדחה. המשמעות המיידית היא כי מספיק רוב רגיל של 61 קולות נגדו על מנת שהממשלה תיפול. מה עושה ראש ממשלה שרוצה למנוע זאת? הוא נאלץ להבטיח הבטחות שונות למפלגות השונות, לכבול עצמו בהסכמים ובעסקות ולהביא את המדינה בדיוק אל המצב המדאיג, נטול המשילות, בו היא נמצאת היום.

הממשל בישראל מבוהל. הוא אינו יכול לתפקד בצורה יעילה כאשר הוא נתון לאיומים ולחצים מצד הסיעות השונות, והטיפול בבעיות האמיתיות נדחה עד לאסון שמתרגש עלינו. בזאת, אגב, נוכחנו כולנו בזמן מלחמת לבנון השניה ובאסון השריפה בכרמל שהתרגש עלינו לאחרונה.

ברשויות המקומיות, לעומת זאת, המצב

שונה. ראש רשות יכול לשרת את בוחריו גם אם אינו מגובה בקואליציה - מה שמאפשר תקופת כהונה ארוכה, מתוכננת, יציבה, המאפשרת קבלת החלטות ויישומן. מדוע לא נוכל להשתמש בשיטה זו גם בבחירות לראשות הממשלה? יש לדאוג גם לכך שראש ממשלה לא יודח ברוב רגיל, שיוכל למנות שרים מקצועיים באישור וועדה רלוונטית, שיתאפשר לו מינוי ממונה על המחוזות במשרד הפנים, שתינתן לו הסמכות למנות את מנכ"לי המשרדים הממשלתיים וחלק מהעובדים הבכירים במשרדים אלו, ועוד. כמו כן יש להסב את שיטת הבחירות כך שתהיה חלוקה ל-60 בחירות אזוריות ו-40 בחירה ארצית.

ראש הממשלה היושב על כיסא רעוע ונתון לרוחות המנשבות מצד לצד במסדרונות הכנסת והממשלה לא יכול לקבל החלטות ולהביאן לביצוע. הגיע הזמן לתת לראש הממשלה את הכוח לעשות.

הכותב הוא יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מעלות-תרשיחא

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום: .

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/nrg_opinions/ -->