חשמל באוויר: המלחמה נגד חשמול הרכבת בחיפה
ברכבת משוכנעים שזה הפרוייקט הכי ירוק בישראל; בארגוני הסביבה טוענים שהוא ינתק לנצח את חיפה מחוף הים. קבלו את הקרב שמחשמל את עיר הכרמל

כי בת גלים היא מובלעת, שכלואה בין הים ממערב ופסי הרכבת ממזרח. כדי לצאת מהשכונה צריך לנסוע דקות ארוכות לאורך הפסים עד שמגיעים לכביש היחיד שחוצה אותם, ולקוות שהמחסום לא יירד לכבוד אחת מעשרות הרכבות שחולפות כאן מדי יום. אין ספק: מהנדס הרכבות הבריטי שהחליט למקם כאן את המסילה גרם לחיפה נזק לדורות. תארו לכם מסילת רכבת על הטיילת בתל אביב, מנתקת את העיר מחופיה המוזהבים. על טעויות העבר כולם מסכימים. עכשיו מתווכחים על אלה של העתיד.
בלב הוויכוח הסוער עומד פרויקט הדגל של הרכבת, מהלך סביבתי ותשתיתי עצום בעלות של קרוב לעשרה מיליארד שקל: חשמול הרכבת. רכבת ישראל רוצה ליישר קו עם אחיותיה במערב, להפסיק לשרוף דיזל במנועי הקטרים, להפחית את הרעש וזיהום האוויר. הדרך לרכבת נקייה יותר עוברת בהצבת עמודי חשמל ובמתיחת חוטים לאורך המסילות. בתכנון: 420 קילומטר קווים מחושמלים, כ-80- אחוז מרשת הרכבות הארצית. ארגוני הסביבה מברכים על המהלך, עם הסתייגות אחת: חיפה. ליתר דיוק, שבעה קילומטרים שנמתחים מהכניסה הדרומית לעיר ועד אזור התעשייה. במקטע הזה, הם טוענים, החשמול ינחית מכת מוות על חלומה של העיר להתחבר אל חוף ימה.
לצורך המאבק מול הרכבת הושקה זוגיות משונה בין ראש העיר יונה יהב לארגוני הסביבה, בראשות החברה להגנת הטבע, שבימי שגרה מתכתשים איתו על כל צעד ושעל. אלה אלכסנדרי, מנהלת החברה להגנת הטבע בחיפה, מחייכת כשאני שואל אותה על הרומן המלבלב עם יהב. "הכל לגופו של עניין", היא אומרת, "זו ההוכחה שאנחנו לא נגדו באופן אוטומטי".
אלכסנדרי גדלה בלוד, אבל היא מתגוררת בחיפה ומאוהבת בה כבר יותר מ-20 שנה - מאז ששירתה בבסיס ההדרכה של חיל הים. פסי הרכבת ואזורי התשתיות של הנמל הם עבורה פצע פתוח. היא משוכנעת שהחשמול לא רק יסתיר את הים מאחורי סבך של חוטים ועמודים, אלא גם ינציח את הנתק בין העיר לחוף: "למרות הטענה הדמגוגית של הרכבת, אנחנו בכלל לא מתנגדים לחשמול. אנחנו בעד, אבל אנחנו טוענים שצריך לשקע את הרכבת אל מתחת למפלס הרחוב, להכניס אותה למנהרה ולאפשר לעיר להתחבר אל הים. החזון של חיפה ותוכניות המתאר העתידיות מדברים על העתקת הנמל צפונה ויצירת רצף בין העיר לים. אנחנו חיים בישראל, ויודעים שאם היום יחשמלו את הרכבת בהשקעה גדולה, אין שום סיכוי שבעוד כמה שנים יזרקו את כל ההשקעה הזו לפח ויורידו את הרכבת למנהרה. זו תהיה בכייה לדורות".
כשאני
אם אלכסנדרי לא מתנגדת לחישמול, ירון רביד, המשנה למנכ"ל הרכבת, כלל לא מתנגד לחיבור בין העיר לים. להיפך. אלא שלטענתו אין קשר בין הדברים. "החזון של עיריית חיפה מצוין, רק שהוא עדיין לא נמצא אפילו בשלבי תכנון, ולהערכתנו מדובר ב-20-15 שנה עד שיתממש. התוכנית שלנו מוכנה, ולבטל היום את החשמול של הרכבת בגלל שאי פעם בעתיד תתקבל תוכנית לשקע אותה זה מגוחך. ההשקעה בחשמול בקטע שעובר בעיר היא 30 מיליון שקל. אני לא מזלזל בסכום הזה, אבל ביום שבו יחליטו לחבר את העיר לים, בתוך המיליארדים שזה יעלה זה לא הסכום שיתקע את העסק".
למה שלא תוותר על חשמול המסילה בתוך העיר? במקום לחשמל 420 קילומטר, תסתפק ב-413.
"זה לא עובד ככה. צריך להחליט אם הקו עובד על דיזל או על חשמל. במצב שאתה מתאר, הרכבת תצא מחיפה על דיזל, ובזכרון יעקב או בנימינה הנוסעים יצטרכו לרדת ולהחליף לרכבת אחרת שנוסעת על חשמל. איזה מין שירות זה? ככה אנחנו רוצים להעביר את הישראלים לתחבורה הציבורית? אנחנו המדינה היחידה בעולם שבה ארגוני הסביבה מנסים לתקוע את החישמול. עמיתים שלי מחברות הרכבות באירופה נדהמים כשהם שומעים שדווקא הירוקים מנסים לעצור מהלך סופר סביבתי כזה".
aviv67@gmail.com