"תל אופן": נסיעת מבחן בפרויקט השכרת האופניים של ת"א

רגע לפני שפרויקט השכרת האופניים יוצא לדרך, שאל הרוכב האמיץ חגי מטר זוג אופניים ויצא לרכיבת מבחן ברחבי העיר. המסקנה: היה טוב, אבל לא מצוין

חגי מטר | 30/4/2011 7:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
באיחור של כמה שבועות, שנגרם בגלל נזקי הגשם לעמדות העגינה, מחר (א') צפויה להתחיל תקופת ההרצה של פרויקט השכרת האופניים העירוני של תל אביב, "תל אופן". לכבוד ההשקה המתוכננת ביקשנו לבדוק על מה כל המהומה, ושאלנו זוג אופניים ממערך ההשכרה לסיבוב ניסיון בעיר.

הדבר הראשון והבולט ביותר לעין, כשמסתכלים על האופניים הוא צורתם הייחודית, צבעם הירוק הבוהק (ויש יאמרו - ירוק מדי), ומשקלם הכבד יחסית - שלושה גורמים שאמורים להקשות על גנבות, שכל כך אופייניות לרחובות התל-אביבים.

עם זאת, יש לציין שמרגע שעולים עליהם, המשקל כמעט לא מורגש, והרכיבה נוחה מאוד. הירוק, בכל אופן, עדיין בוהק גם בזמן רכיבה.

האופניים מצוידים במנגנון הילוכים חדשני, נטול גלגלי שיניים, והמעבר בין שלושת ההילוכים הוא חלק, מהיר וחופשי מסיבוכי השרשרת שמהם סובלים רוב זוגות האופניים. יתרון נוסף של האופניים העירוניים הוא בולמי הזעזועים, שמאפשרים מעבר נוח בין כביש למדרכות, ואפילו ירידה של כמה מדרגות בקושי מורגשת. דינמו קדמי ואחורי אמורים לעזור לנראות של הרוכבים בשעות החושך.
צילום: ראובן קסטרו
חגי מטר על האופניים צילום: ראובן קסטרו
הוונדליזם כבר כאן

למרות הנסיעה החלקה, אי אפשר שלא להבחין במספר בעיות. הראשונה קשורה למנגנון הנעילה: הן המנעול האישי שמחובר לכל זוג והן המנעולים בעמדות העגינה קשים לתפעול, נתקעים לא פעם בברזלים שמחזיקים את הגלגל האחורי, ולא פשוטים לשחרור.

בעיה נוספת שניתן לצפות קשורה למתקן לתיקים שמורכב באחורי האופניים. המתקן נראה יותר כמו מושב נוסף מאשר סלסילה לתיקים, ועוברי

אורח שהסתכלו על האופניים חשבו שזה מושב לילדים. יש לקוות שבעירייה יבהירו שלא זו הכוונה, ושהמתקן לא בטיחותי להרכבת ילדים.

בעיה שלישית, שגם בעירייה מודעים לה ונראה שקשה עד בלתי אפשר למנוע אותה, היא ונדליזם. עוד בטרם השקת הפרויקט נפלו מספר עמדות עגינה חדשות קורבן לוונדליזם, כאשר הן כוסו בכתובות גרפיטי. כיצד ישרדו זוגות האופניים? ימים יגידו.

צילום: ראובן קסטרו
בתחנת העגינה צילום: ראובן קסטרו
מאבק סביב חוק הקסדות

עכשיו - כדי שהפרויקט יהיה אפקטיבי באמת - כל מה שצריך הם עוד כמה שבילי אופניים על כבישים, חינוך מחדש של ישראלים לא לצעוד בשבילים הקיימים על מדרכות, ומקלחות בעבודה. עניין פעוט.
במסגרת תקופת ההרצה יושקו 35 תחנות עגינה במרכז העיר, ובתוך כמה שבועות המספר יעלה ל-75 - חצי מהמערך כולו.

ההרצה תכלול כמה עשרות או מאות זוגות אופניים, ובסופה יתגלגלו לרחובות כל 1,500 הזוגות שמחכים כבר במחסני העירייה. במקביל להשקה עוקבים בעירייה בעניין אחר הנעשה בכנסת, שם מתנהל מאבק סביב חוק הקסדות. כזכור, חוק הקסדות לא מיושם כיום מכיוון שלא עברו תקנות משלימות עבורו, אך מרגע שאלה יאושרו - העירייה עשויה למצוא את עצמה בבעיה.

מצד שני, יוזמות חקיקה אחרות מנסות לשנות את חוק הקסדות כך שיחול רק על ילדים ורוכבים בכבישים בינעירוניים. במצב זה תהיה העירייה פטורה מהצורך לדאוג לקסדות לרוכבים באופניים המושכרים על ידה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ordering_new_1/ -->