אוויר הרים צלול? קרבות זבל בירושלים

הטיפול בפסולת והעלויות הכרוכות בו הם חלק ממטלות הרשות המקומית. ברקת רוצה להפחית הנטל? שיצטרף למהפכה הירוקה

אביב לביא | 16/6/2011 10:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ניר ברקת הוא שחקן חדש יחסית בזירה הפוליטית, אבל בעולם הגימיקים הוא כבר שולט: השבוע התחיל עם הודעה דרמטית שלפיה הוא מסרב לקצץ 60 מיליון שקל מהרווחה לטובת הטיפול באשפה. הוא המשיך כששלח את משאיות הזבל של עיריית ירושלים לסיבוב הפגנתי מול משרדי הממשלה. ומה יעשה מחר? כתובת אש מפחי אשפה בוערים על גשר המיתרים?

כנראה קל יותר לייצר גימיקים מאשר לטפל בפסולת של עיר מורכבת כמו ירושלים. עבור רוב הציבור הפיצוץ הריחני שהתרחש השבוע בין השר גלעד ארדן לברקת נולד יש מאין, אבל מאחורי הקלעים הסאגה הזו נמשכת יותר מעשור. האשפה של ירושלים - כ-1,100 טון ביום - מוטמנת באתר באבו דיס, שמוגדר במשרד להגנת הסביבה כ"מפגע סביבתי, תברואתי ובטיחותי". האתר הזה מיועד לסגירה כשם שנסגרו בני דורו האחרים, בראשם חירייה, ופינו את מקומם לטובת אתרים מודרניים.

הסגירה של אבו דיס מרחפת באוויר שנים, אבל פרנסי עיריית ירושלים לא טרחו לעשות דבר. לא מהלך אמיתי של הפרדת אשפה במקור (למעט פיילוט בקנה מידה זניח), לא דחיפה משמעותית למיחזור (ירושלים ממוקמת בתחתית טבלת המיחזור הארצית) ולא היערכות להטמנה באתר אלטרנטיבי.
להישאר מאחור

לפני כשנה הודיע המשרד להגנת הסביבה שהחגיגה נגמרה והציב לוח זמנים לסגירת אבו דיס בכמה פעימות. הראשונה שבהן יועדה לאפריל השנה, ובה העירייה היתה אמורה להפחית כשליש מכמות הפסולת שמגיעה לאתר. אפריל הגיע ובעירייה ביקשו דחייה בגלל החגים. גם מאי חלף ודבר לא קרה, ואז הודיע ארדן כי השבוע יתחיל העידן החדש. ואכן ביום ראשון התייצבו הפקחים בפתח האתר ושקלו את המשאיות, וכשהתמלאה המכסה שלחו אותן בחזרה לעיר.

במילים אחרות, הכל היה ידוע מראש, ובכל זאת ברקת בחר להעמיד פני מופתע ולייצר משבר מלאכותי. ברקת אומר שישמח לשלוח את האשפה לאתר אפעה שבדרום, אבל טוען שהשינוע כרוך בעלויות עודפות של יותר מ-80 מיליון שקל, ולעירו הענייה אין סכום כזה. ירושלים אכן לא שוחה במזומנים, אבל בתוקף מעמד הבירה שלה כבר הובטח לה מענק חריג של 24 מיליון שקל

מטעם האוצר לטובת הטיפול בפסולת.

ירושלים חסכה במהלך השנים לפחות עשרות מיליוני שקלים בזכות העלויות הנמוכות של השינוע וההטמנה באבו דיס. עיריות גוש דן, למשל, משלמות הרבה יותר תמורת השינוע לאפעה, כולל רשויות פחות מבוססות כמו אור יהודה ויהוד.

הטיפול בפסולת והעלויות הכרוכות בו הם חלק ממטלות הרשות המקומית. אם ראש עיריית ירושלים רוצה להפחית את הנטל הכספי הזה, הוא מוזמן להעלות את עירו על מסלול של מהפכה ירוקה, שכולל הפרדה של פסולת במקור והגדלה שלהיקפי המיחזור כיאה לעיר מתקדמת ולבירת ישראל. ערים שמיישמות מהלכים כאלה מקבלות בימים אלה מענקים שמנמנים מהמשרד להגנת הסביבה בסכום מצטבר של 350 מליון שקל. עיריית ירושלים, משום מה, בחרה להישאר מאחור, ועכשיו היא מתפלאת שזה עולה לה ביוקר.

aviv67@gmail.com

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אביב לביא

צילום: דעות

כותב במעריב על ענייני איכות סביבה וכדורסל. מגיש את התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל. פרסם ספר על אוכל אורגני

לכל הטורים של אביב לביא

עוד ב''אביב לביא''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ordering_new_1/ -->