יחימוביץ' ועוד אלפי גולשים נגד מפעלי ים המלח

המאבק בתשדיר הפרסומת נמשך. קבוצת פייסבוק גייסה כ-4,000 תומכים תוך יממה. ח"כ שלי יחימוביץ' פנתה לרשות השנייה ודרשה להוריד את הקמפיין. "התשדיר מעורר לעג, תרעומת וכעס", ציינה

אריק בנדר | 10/7/2011 13:05 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
המחאה נגד הקמפיין של מפעלי ים המלח נמשכת: קבוצת פייסבוק חדשה קוראת לגולשים לפנות לרשות השנייה במטרה שיורידו את הקמפיין מערוצי הטלוויזיה. תוך יממה הצטרפו למחאה כבר מעל ל-4,000 איש. במקביל גם ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) דורשת מיו"ר הרשות השנייה, מנשה סמירה, להורות להפסיק את שידורו של התשדיר.

מה מפעלי ים המלח לא מספרים?
מפעלי ים המלח מזרימים חיים לפרסומת

ים המלח על רקע המפעלים.
ים המלח על רקע המפעלים. "הקמפיין עלה לשידור בסמיכות להחלטת הממשלה על קציר המלח" צילום: יהודה לחיאני
"בתשדירים טוענים המפעלים כי לא זו בלבד שתהליך הייצור התעשייתי שלהם לכאורה 'ייחודי וידידותי לסביבה', אלא שהוא המאפשר את פעילותם של המלונות המצויים לחוף האגן הדרומי של ים המלח ובכך תורם לתיירות באזור. הקמפיין עלה לשידור בסמיכות להחלטת הממשלה על קציר המלח באגנו הדרומי של הים, אשר במימונו יידרשו המפעלים לשאת", כתבה יחימוביץ'.

לדבריה, המידע המשודר בתשדיר מטעה את הציבור לחשוב כאילו עיקר פעולתם של מפעלי ים המלח היא הצלתו. "יש לציין בהקשר זה כי הפוספטים, המגנזיום והמינרלים האחרים אותם כורים המפעלים - תוך אידוי מוגבר של מי ים המלח - הם נכסי הציבור כולו; אולם המפעלים מוכרים מינרלים אלו לסין ולמדינות זרות, כאשר עיקר הרווחים זורם לבעלי החברה. עוד יצוין בהקשר זה, כי התמלוגים

שמשלמת החברה הם בשיעור של כשלושה אחוזים, שיעור מגוחך אשר אינו משיב לציבור את הערך הראוי על נכסיו. כל אלה כמובן אינם באים לידי ביטוי בתשדירים, לרגע אפשר לחשוב כי החברה היא בכלל חברה העוסקת באיכות סביבה". עוד כתבה במכתב כי "מפעלי ים המלח משמשים דוגמה גרועה להפרטה של נכסי המדינה ואוצרות הטבע שלה לידיים פרטיות".

כזכור, בשבוע שעבר דחתה הרשות השנייה את פנייתה של אדם טבע ודין בנושא. למרות זאת טוענת יחימוביץ' כי "בתום כמה ימי קמפיין, מתברר כי מדובר בהפרה ברורה של סעיף 11 לכללי הרשות השנייה: 'לא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת שיש בו העברת מסר בנושא פוליטי, חברתי, ציבורי או כלכלי השנוי במחלוקת בציבור'". לטענתה, "ברור לכל כי התשדיר מעורר מחאה, לעג, תרעומת ואף כעס ומעביר מסר פוליטי, חברתי, ציבורי וכלכלי כאחד אשר כולם מעוררי מחלוקת".

לדבריה, יש חשש של ממש כי התשדיר כלל לא נועד לצורכי פרסום ותדמית בציבור וכל כולו מיועד לאוזנם ולעיניהם של מקבלי ההחלטות, אשר אמורים לקבל בקרוב הכרעות באשר לתפעולן של בריכות האידוי של המפעלים. "מדובר בממון רב המונח על הכף", הוסיפה חברת הכנסת.

ממפעלי ים המלח נמסר בתגובה: "כל הדברים הנאמרים בקמפיין הם אמת לאמיתה והם אף נמצאים בדוחות מבקר המדינה.בשבוע שעבר נבדקו הטענות על ידי הרשות השניה שהיא גורם מקצועי ציבורי וזו אישרה את המשכו של הקמפיין.אנו בעד דיון ציבורי פתוח בסוגיה, אולם דיון ציבורי פתוח אין משמעותו סתימת פיות של צד זה או אחר".
 
בתוך כך, פנה היום ח"כ דב חנין (חד"ש) ליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) בבקשה לקיים דיון מהיר על קמפיין מפעלי ים המלח. "הקמפיין מעורר שאלות קשות על הצגה מוטה של מידע בפני הציבור, תוך שימוש בכוח הכלכלי של מפעלי ים המלח וניסיון להטות את הדיון הציבורי מן הביקורת על המפעלים ואופני פעולתם", ציין חנין.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ordering_new_1/ -->