הרכבת הכבדה: שעה ו-33 דקות לחצות את י-ם

אחרי חמש שנים של עבודות והשקעה של מיליארדים, וחודש בלבד לפני שתיפתח לציבור, הבשורה הגדולה של ירושלים תקועה. בדיקת מעריב מגלה: למרות שהובטח שהרכבת הקלה תחצה את העיר ב-44 דקות בלבד, משך הנסיעה בפועל יותר מכפול: 93 דקות. הסיבה: בניגוד לתוכניות, הרכבת לא מקבלת עדיפות ברמזורים על פני כלי הרכב

יוסי אלי | 11/7/2011 9:57 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שעה, 33 דקות ו-21 שניות: זהו הזמן שנדרש אתמול לרכבת הקלה של ירושלים להגיע מהתחנה שברחוב חיל האוויר בשכונת פסגת זאב ועד לתחנה האחרונה שלה, בהר הרצל. חודש בלבד לפני שתעשה היסטוריה ותיפתח לציבור הרחב ברוב הוד והדר, בדיקת מעריב מגלה: במקום נסיעה מהירה וחלקה, מצפה לנוסעים זחילה איטית ומתישה.

הרכבת הקלה תקועה ברמזור, אתמול
הרכבת הקלה תקועה ברמזור, אתמול צילום: פלאש 90
את הבדיקה הוחלט לבצע לאור ההחלטה הסופית שהתקבלה לפני ימים ספורים, לפיה הרכבת הקלה תחל בפעילותה המסחרית כבר ב-19 באוגוסט . אלא שבעוד משרד התחבורה ועיריית ירושלים הבטיחו כי הרכבת תגיע מקצה אחד של המסלול לסופו ב-44 דקות בלבד, מתברר שהרכבת תשלים את התוואי ביותר מפי שניים מהזמן.

- פרשנות: פסים שליליים

כך למשל, בעוד שנסיעה מפסגת זאב למרכז העיר תארוך כ-20 דקות בשעות העומס לעושים את הדרך באמצעות רכב פרטי; מי שיבחר לעלות על הרכבת הקלה באחת מתחנות פסגת זאב יגיעו למרכז רחוב יפו רק כעבור שעה. הקטע הזה, לפחות על פי הבטחת משרד התחבורה, אמור לארוך 20-15 דקות בלבד.
המכשול: 60 רמזורים

ההחלטה על הפעלתה המסחרית של הרכבת הקלה התקבלה בשבוע שעבר במסגרת הליך בוררות שמתנהל בין המדינה לבין חברת "סיטיפס", זכיינית הרכבת הקלה, ובהמלצתו של ראש העירייה ניר ברקת. הבוררים, השופט בועז אוקון ועו"ד דב וייסגלס, קיבלו את הצעתו של משרד התחבורה להתחיל בהפעלה מסחרית של הרכבת מבלי לתת לה עדיפות ברמזורים על פני כלי רכב, ובכך דחו את בקשתה של "סיטיפס" לעכב את מועד הפעלתה בחודש, על מנת שהמדינה תשקול בכל זאת לתעדף אותה ברמזורים ובכך לקצר משמעותית את זמן הנסיעה - בעיקר על ידי התקנת "רמזורים חכמים" לאורך המסלול. הבוררים אף קבעו כי המדינה רשאית לאשר התקנתם של רמזורים חכמים "תוך כדי תנועה".

אלא שמבדיקת מעריב עולה כי מתוך 60 רמזורים שמוצבים לאורך התוואי, ניצבים כיום רק שני רמזורים "חכמים", כאלה שמתחשבים ברכבת, שמבקשת להיות כלי התחבורה המהיר ביותר בעיר. הסיבה: עד כה לא אישר משרד התחבורה לחברת "סיטיפס" להתקין את יתר הרמזורים.

וכך, כבר עם תחילת היציאה מן התחנה הראשונה, נעמדה הרכבת דום למראה רמזור בצומת הרחובות חיל האוויר-משה דיין. בין

התחנה הראשונה לבאה אחריה, "דוכיפת", מפרידים מטרים ספורים אותם ניתן להשיג בחמש דקות הליכה - אך בנסיעה ברכבת הדרך ארכה חמש דקות שלמות.

"אמנם ביצעתם ניסוי שרק מדמה את הנסיעה שאותה תבצע הרכבת בנסיעה מסחרית", סיכם אתמול גורם בחברת "סיטיפס ,אבל אם לא יהיו שינויים מהירים ויותקנו רמזורים שייתנו לנו עדיפות, כך גם התושבים ייסעו ברכבת".

הולכי הרגל קודמים

אבל זה לא הכל: על פי החוזה שנחתם בין המדינה לבין חברת "סיטיפס", צפויה הרכבת לקבל עדיפות גם במעברים של הולכי רגל, שיזכו לאור ירוק ברמזור רק עד להתקרבותה של הרכבת. אלא שהבדיקה שלנו העלתה כי ברמזורים החדשים שהותקנו לטובת התושבים שמעדיפים הליכה על פני נסיעה, האור הירוק נדלק דווקא מיד עם הגעתה של הרכבת - שנאלצת להמתין דקותיים עד שבאפשרותה להמשיך.

"התושבים סבלו כל כך הרבה זמן בגלל העבודות על התוואי", המשיך הגורם מ"סיטיפס", " אז למה הם צריכים להמשיך ולהתייסר במקום להמתין עוד קצת ולהפעיל את הרכבת במועד מעט יותר מאוחר? הרי אם נתחיל בהפעלה מסחרית ב-19 באוגוסט, פתאום יישכח עניין העדיפות ברמזורים ואנחנו ניכנס לשגרה".

חשוב לציין: לאורך הנסיעה היו גם מספר "גלים ירוקים", במהלכם הצליח נהג הקטר להאיץ במעט, מה שאיפשר להתרשם לפרקים מן הנסיעה ברכבת חדשנית, ממוזגת ויפה. אולם במציאות שבה בכל 100 מטרים ניצב רמזור, סביר כי תושבי ירושלים ייאלצו להמשיך ולהמתין לכלי תחבורה ציבורי נוח ושמיש.

"אז ייסעו 60 דקות"

מחברת "סיטיפס" נמסר בתגובה כי "המדינה התפשרה על איכות השירות לציבור שיינתן בחודשים הראשונים להפעלה. לתושבים מגיע המוצר הטוב ביותר ולא רכבת שעוצרת בכל רמזור. ולכן חשבה'סיטיפס' כי עדיף לדחות הפעלה בחודש אחד בלבד, כדי שהתושבים יקבלו מוצר טוב".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי: "תושבי ירושלים מחכים ש סיטיפס' תסיים את הפרויקט כבר יותר מחמש שנים. הגיע הזמן שהחברה תכבד את תושבי העיר ואת החלטות הבוררים. העירייה תעניק עדיפות ברמזורים שלא הותקנו באמצעות מרכז ניהול התנועה. זאת ועוד, ב-19 באוגוסט תחל הרכבת בפעולתה, ובמקביל תימשך הפעלת האוטובוסים כסדרם, כך שיפעלו שתי המערכות יחד עד אשר תשלים'סיטיפס' את כל הרמזורים בתוואי, בכפוף לחתימה של מהנדס שיחתום על הפרויקט. כך מקובל גם בעולם".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ראש העירייה ניר ברקת תומך בהפעלת הרכבת הקלה מוקדם ככל הניתן, דבר שיאפשר להפעיל את מערך התחבורה החדש מהר יותר ולשפר בהמשך את המערכת. בהמשך למדיניות זו, עיריית ירושלים בשיתוף משרד התחבורה והאוצר יפעלו בהמלצת הבורר להפעלה של הרכבת הקלה החל מה-19 באוגוסט לכל אורך התוואי, גם אם לא כל רמזורי ההעדפה לרכבת יפעלו בצורתם הסופית. בשלב הראשון, אורך הנסיעה מקצה לקצה יהיה 60 דקות - זמן מהיר יותר ברוב המקרים מזמן נסיעה באוטובוס כיום. זמן זה צפוי להשתפר עם התקנת הרמזורים המהירים במרוצת הזמן עד ל-45 דקות".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ordering_new_1/ -->