מקפצה לב"ש? שדה תעופה במגידו - שלב ההכרעה
ראשי הרשויות בצפון ובדרום מתאחדים: במגידו לא רוצים שדה תעופה, אבל ב"ש חולמים עליו כמקפצה כלכלית. ההכרעה בקרוב
◄עמק עם עתיד טרמינלי
◄שדה במקום שדה: נחיתת אונס בעמק יזרעאל
◄ניסוי בתנאי שדה: עוד נתב"ג? לא בעמק יזרעאל

במכתב ששיגרו לאחרונה ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', ראש המועצה האזורית רמת נגב שמוליק ריפמן, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר וראש המועצה האזורית מגידו חנן ארז, לראש הממשלה בנימין נתניהו דורשים ראשי הרשויות להסיר מסדר היום את האפשרות להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל. "אנו קוראים לממשלת ישראל להביא להקמת מתקן זה בנגב - שדה תעופה השדה תעופה נבטים שמראש תוכנן לשימוש צבאי ואזרחי גם יחד", ציינו ראשי הרשויות במכתב. "הקמתו של השדה בדרום הארץ תשמש מנוף רב עוצמה לפיתוח הפריפריה תוך
בנוסף, פירטו ראשי הרשויות את הנזקים שייגרמו כתוצאה מהקמת שדה התעופה האזרחי באזור מגידו. "הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל תביא לפגיעה בלתי הפיכה במרקם החיים הכפרי בעתודות החקלאות העיקרית של מדינת ישראל ובערכי המורשת האצורים בעמק, מאז תקופת התנ"ך ועד ימי ההתיישבות היהודית החדשה בעמק יזרעאל. אנו ראשי הרשויות החתומים מטה רואים עין בעין את הנזק שבהקמת השדה בעמק יזרעאל לעומת התועלת הגדולה שבהקמת שדה זה בדרום הארץ".
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר אמר למעריב עסקים: "בנבטים שבדרום הארץ יש שדה תעופה מוכן וערוך לקליטת שדה תעופה בינלאומי ולצערי הממשלה עדיין מתלבטת בגלל התנגדות חיל האוויר שטוען לצפיפות בשמיים. אין היגיון להשקיע מיליארדים ולהקים שדה בעמק יזרעאל, במיוחד כאשר קיימת חלופה ראויה בנגב". גם מזכיר קיבוץ היוגב ומייסד מטה המאבק נגד הקמת השדה במגידו, יהודה פינסקר, מסביר כי ההתנגדות נובעת מכך שאזור מגידו ועמק יזרעאל מאופיין בשטחים פתוחים וחקלאיים, בעוד הקמת שדה תעופה בינלאומי במקום יגרום לשינוי מבנה העמק. "מלבד שדה התעופה והרעש שיגרום בסביבה, כל הדברים שתומכים בשדה התעופה כמו מחסנים, כבישים ורכבות, ייבנו בסמוך לו ויפגעו באיכות החיים של התושבים".
לדברי פינסקר, אנשים באו לגור כאן בגלל האופי המיוחד של האזור ואין לנו עניין שישנו את זה. "לא בשביל הקמת שדה תעופה ההורים שלנו גאלו את הקרקע באזור. מה גם שמבחינת האינטרסים של מדינת ישראל בנגב זקוקים לשדה התעופה הרבה יותר".
מנגד, ראש המועצה האזורית רמת נגב, שמוליק ריפמן, הסביר מדוע ממתינים בזרועות פתוחות לשדה התעופה הבינלאומי בנגב: "התרומה הכלכלית לפיתוח הכלכלי של הנגב תהייה הרבה יותר משמעותית, מאשר התרומה הכלכלית לאזור העמק". לדבריו, שדה התעופה בנבטים מסוגל להביא מיליוני תיירים ישירות לים המלח שנצא במרחק חצי שעה נסיעה וקפיץ את מספר התיירים בישראל. "בנבטים יש מסלול שכבר הוקם לנחיתת מטוסים גדולי כנף והמדינה לא צריכה להשקיע מיליונים בתשתיות הקמת מסלולים בעוד מנחת מגידו מיועד למטוסים קלים לענף הספורט והחקלאות בלבד. לכן חייבת להיות עדיפות להקימו בנבטים ולא במגידו, שם רק ההליך הסטטוטורי של הקמת שדה תעופה מאפס, ייקח 15 שנה ויכלול גם הליכי התנגדויות בשל פגיעה בערכי טבע ונוף".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "טרם התקבלה החלטה באשר למיקומו הסופי של שדה התעופה משלים לנתב"ג. במשרד התחבורה מתבצעת עבודת מטה בנושא האמורה לבדוק היתרונות וחסרונות של כל החלופות המוצעות. עם הצגת ההמלצות יובא הנושא להכרעת שר התחבורה".