לאן נעלם מד הזיהום בפרסומות למכוניות?
הפרסומת מתפרשת על שתי צלעות של המבנה, כאשר המכונית על צלע אחת ודרגת הזיהום על אחרת. המשרד להגנת הסביבה: מדובר בהתחכמות. חברות הרכב: הכל חוקי
רק מאוחר יותר, כשהמשיכו האב ובנו בהליכה וראו את הפרסומות מזווית אחרת, הבחינו שסרגל הזיהום אמנם נמצא - אבל על הקיר השני של הבניין. הפרסומת מתפרשת על שתי צלעות של המבנה, כאשר המכונית על צלע אחת ודרגת הזיהום על אחרת. וכך מי שרואה את טבלת הזיהום לא יודע באיזו מכונית מדובר, ומי שרואה את המכונית - לא מקבל את המידע על הזיהום.
השילונים, כבר הבנתם, לא נוהגים לשתוק על דברים כאלה, והאב מיהר לשגר תלונה למשרד להגנת הסביבה. אמיר זלצברגר, מהאגף לאיכות אוויר ושינוי אקלים במשרד, מסכים שמדובר בלקונה שהמחוקק לא חשב עליה. החוק מורה להקדיש לסרגל הזיהום נתח מסוים משטח הפרסומת, אבל לא מתייחס למצב שבו הפרסומת נמרחת על קירות נפרדים.
לכן, מבחינה משפטית יבשה ייתכן שלא מדובר בהפרה של החוק (עבירה שהעונש עליה הוא לא פחות מ-200 אלף שקל). אבל גם לזצלברגר אין ספק ש"מבחינה ציבורית מדובר בהתחכמות שאנחנו לא רואים בעין יפה. נבהיר את זה
בחברות המכוניות סבורים שהכל בסדר. מיונדאי נמסר ש"הדגם המשפחתי המדובר מציג ציון ירוק במיוחד, ארבע בסרגל, עובדה שאנו מדגישים וגאים בה. הטענה כאילו חברתנו מנסה להסתיר את סרגל זיהום האוויר היא לפיכך למעלה מתמוהה". מפורד מוסרים ש"ההתייחסות הייתה כאל מופע פרסום אחד, מכיוון שבפועל החשיפה לנוסעים בנתיבי איילון היא תמיד של שתי הפאות, תוך כדי נסיעתם".
נותר רק לתהות, אם נהגים שנמצאים "תוך כדי נסיעתם" לא אמורים להתרכז במה שמתרחש על הכביש.
aviv67@gmail.com