130 מיליון שקל לכביש סגור? הירוקים מתנגדים

בישראל מקדמים במרץ תוכנית לסלילת דרך חדשה ליד הגבול עם מצרים בעלות כספית גבוהה. המצב הביטחוני בגזרה, העובדה שהאזור סגור לתנועה והפגיעה הצפויה בצמחייה ובחולות לא ממש מטרידים את המדינה

אביב לביא | 6/9/2011 7:52 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
על אף הערפל הביטחוני השורר בסיני והעובדה שתנועת אזרחים ישראלים נאסרה לחלוטין בקרבת הגבול עם מצרים, ישראל מקדמת במרץ תוכנית לסלילת כביש חדש לאורך הגבול, בעלות של 130 מיליון שקל.

ההכרעה בעניין הכביש תיפול בעוד כשבועיים, בדיון שייערך בוועדת העררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה.  מדובר בכביש באורך של כ-30 קילומטר , שאמור לחבר בין פיתחת שלום (גוש יישובים הסמוך לדרום רצועת עזה) ליישובי פיתחת ניצנה. הכביש אמור להחליף בגיזרה זו את כביש מספר 10 הישן, שצמוד לקו הגבול.
 
חולות מערב הנגב. במקום מצויים מספר מיני צמחים ובעלי חיים נדירים בקנה מידה עולמי
<br/>
חולות מערב הנגב. במקום מצויים מספר מיני צמחים ובעלי חיים נדירים בקנה מידה עולמי
 צילום: החברה להגנת הטבע

"פגיעה מידתית"

הכביש החדש מתוכנן להיסלל במרחק של כ-750 מטר מהגבול, תוכנית שמשכה ביקורת קשה מצד גורמי שמירת סביבה וטבע. לטענת החברה להגנת הטבע וכמה חוקרים בכירים, סלילת הכביש בתוואי המוצע תגרום פגיעה אנושה לחולות הנדירים אשר נמצאים באזור, האחרונים בישראל שעדיין לא נפגעו בגלל פיתוח ותשתיות.

בחוות דעת שהוגשה למוסדות התכנון נטען כי "חולות מערב הנגב הם האזור בעל הערכיות האקולוגית השנייה בטיבה בישראל אחרי החרמון", וכי "במקום מצויים מספר מיני צמחים ובעלי חיים נדירים בקנה מידה עולמי". המועצה האזורית רמת נגב, שמקדמת את הכביש, טענה בתגובה שהכביש חיוני כדי לחבר בין גושי היישובים שנמצאים בשטחה, וכי הפגיעה בסביבה מידתית וסבירה.

האירועים האחרונים הוסיפו

על המחלוקת הסביבתית גם סימני שאלה ביטחוניים. ד"ר ירון זיו מאוניברסיטת בן גוריון, העומד בראש "פורום המדענים להצלת חולות הנגב המערבי", טוען שסלילת הכביש היא פרויקט יקר, מיותר ומסוכן:

"זה יהיה מוזר אם הוועדה תחליט לסלול כביש במקום שסגור לתנועת אזרחים. גם בימים שקטים הכביש הזה כמעט לא נחוץ, נוסעות בו כ-250 מכוניות ביום. בשביל כמה ילדים שממהרים לשיעור כינור צריך להשקיע 130 מיליון שקל מכספי הציבור? בימים שבהם מדברים על צדק חברתי זה ממש מופרך". זיו, שמרבה לשהות בגבעות הסמוכות לגבול לצורך מחקריו, משוכנע שגם מבחינה ביטחונית מדובר במתכון לאסון: "750 מטר מהגבול זה כלום. מחבל יכול לעמוד בצד המצרי ולטווח את המכוניות שיעברו בכביש".

"ימנע עוד פיגוע"

שמוליק ריפמן, ראש מועצת רמת נגב, רואה בהתפתחויות הביטחוניות דווקא חיזוק לתמיכתו בכביש: "אז מה אם האזור סגור עכשיו? ", הוא אומר, "כשיש אירועים בגבול לבנון סוגרים את כביש הצפון, ואחר כך פותחים. אם הכביש יהיה במרחק 750 מטר מהגבול, זה ימנע את הפיגוע הבא. הייתי בסיור עם אלוף הפיקוד והוא הבטיח שבעוד שבועיים מתחילים לבנות גדר. גדר, דרך טשטוש ו-750 מטר זה מספיק מכשולים בשביל שהכביש יהיה בטוח".

ומה אומרים במערכת הביטחון? בשלבים הקודמים של הדיונים נציגי משרד הביטחון תמכו בסלילת הכביש במרחק 750 מטר מהגבול. לאור האירועים האחרונים, נמסר אתמול ממשרד הביטחון כי "המשרד עדיין לא גיבש את עמדתו הסופית בסוגייה". יחד עם זאת, לאור יתרונות מסויימים שהכביש החדש טומן עבור צה"ל, נראה שנציגי מערכת הביטחון לא יתנגדו לסלילתו בדיון המכריע.

aviv67@gmail.com

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ordering_new_1/ -->