הפלא ופלא: קריאה אחרונה למען ים המלח

טסנו, חקרנו, מסררנו, צפנו, נסענו עד גג העולם ואפילו התפשטנו. ראש המועצה האזורית מגילות ים המלח מסכם ארבע שנות תחרות

מוצי (מרדכי) דהמן | 13/11/2011 16:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני כארבע שנים רשמה המועצה האזורית מגילות ים המלח את ים המלח לתחרות 7 פלאי עולם הטבע, לצד כ-440 אתרי טבע מופלאים מכ-220 מדינות בעולם. כוועדת התמיכה הרשמית בים המלח הובלנו את מועמדתו בשלבי המיונים בהם נופו עוד ועוד אתרים. בכל שלב כזה קצת נעצרה הנשימה.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

בשנתיים אלו הפעלנו את כל הכלים שעמדו לרשותנו מתוך הגדרת מטרה ברורה: העלאת המודעות הציבורית והלאומית למצבו הקשה של ים המלח: ירידת מפלסו בקצב רצחני של כ-1.2 מטר בשנה מזה כ-35 שנה, בעקבות צמצום הזרמת מי הירדן לים המלח, כשהנזקים מוערכים בכ-90 מליון דולר מדי שנה.

אנחנו, החיים על שפת הים המופלא הזה יודעים שהוא נס ופלא, אבל איך מראים התכנות כלכלית שתצדיק צוותי חשיבה ותקציבים לשמירה על מפלסו של ים חסר חיים? לקרן 7 פלאי עולם היתה תשובה: כדי להציל משהו עלינו קודם להעריך אותו באמת, אמר ברנרד ובר, היזם והנשיא של הקרן.

כשעמדנו בפני אפשרות העלייה לשלב הגמר, ביולי 2009, הודיעה הקרן - גוף יזמי עצמאי - כי חלק מדרישותיה הינו החתמת כלל הטריטוריות הגובלות באתרי הטבע המועמדים. כשהוחתמה ירדן בדרג של משרד תיירות ביקשתי מהשר סטס מיסז'ניקוב להשוות דרגים. בעקבותיו חתם גם משרד התיירות של הרשות הפלסטינית, והשאר – היסטוריה.

ביום שישי, 11.11.11, אחרי קמפיין בינלאומי ולאומי חסר תקדים בהיקפו שקיימה מדינת ישראל בהובלת ראש הממשלה ושר התיירות, נישא על גלי אהדה ודאגה של מאות מיליוני מצביעים ותומכים מכל רחבי העולם, הכריזה הקרן כי תושבי הגלובוס בחרו בים המלח כאחד מ-14 אתרי הטבע המופלאים בעולם, אבל לא אחד מבין השבעה שזכו בתחרות. מי שעקב אחרי המספרים יודע כי כדי להפוך לאחד מחברי השביעייה הסופית היה צורך לגייס הצבעות מכ-300-400 מליון איש. אפילו הבחירות לארצות הברית אינן שאפתניות כל כך.
כך או כך זכינו

כשיצאנו לדרך קרא מאיר שלו ליוזמתנו "חוצפה". מאז הצטרפו לחוצפה אלפי פעילים מכל העולם: רקדנו, שרנו, ציירנו, צילמנו, למדנו, רכבנו, רצנו, הנפקנו בול ומטבע, דיוושנו, טיילנו, כתבנו, שטנו, טסנו, חקרנו, התעטפנו בבוץ, שלחנו הודות אסמס, צפנו, נסענו עד גג העולם ואפילו התפשטנו עד שהגענו לרגע הזה.

כך או כך זכינו. כמיליארד איש נחשפו לקמפיין המדהים והיצירתי שקיימה מדינת ישראל. אני מאמין כי חלון ההזדמנויות שפרץ ים המלח יתרום לכלל תעשיית התיירות הישראלית. ישראל חשפה בפני העולם צדדים חדשים, מרתקים ואקטואליים שהוסיפו

לחוסנה, והציגו אותה כמדינה היודעת לקחת אחריות על טעויות סביבתיות.

את הנעשה אין להשיב. אבל אנחנו, שעבורם ים המלח הוא גם בית ודרך חיים, מבקשים להכיר בעובדה שים המלח הינו משאב תיירותי, כלכלי, התיישבותי ולאומי ולכן יש לחפש חלופות ופתרונות לייצוב מפלסו.

כל יום קובע. בחודש האחרון בלבד ירד המפלס בכ-11 סנטימטר לרום של 425.19- מטר. האדמה הנחשפת כועסת, פוערת את פיה, מתבקעת, נצבעת בגוונים אינסופים. הקמפיין הזה אינו גרין ווש לשום דבר. הוא קריאה, אולי אחרונה, להציל את אחד מ-14 פלאי עולם הטבע.

הכותב, מוצי (מרדכי) דהמן, הוא ראש המועצה האזורית מגילות ים המלח.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום: .

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''טור אורח''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים