מחקר חדש: המורים המחנכים אינם מחונכים
בכל תחומי הלימוד עוברים המורים הכנה מקיפה – מלבד בחינוך. הדמויות הקרובות ביותר לתלמידים נבחרות באקראי, תוך ניסוי וטעייה

מורים מחנכים אינם עוברים הכשרה צילום ארכיון: אדי ישראל
מנתוני המחקר, שערכה המכללה האקדמית לחינוך "אורות ישראל" במשך שש שנים, עולה כי הדבר מביא לפגיעה של ממש בתלמידים. סטודנטיות להוראה שעברו במסגרת הניסוי הכשרה תיאורטית ומעשית לתפקיד המחנך, שינו את תפיסותיהן בעניין. הם הציגו רשימה שונה של ערכים והתנהלו בצורה אחרת מול התלמידים.
החוקרים מצאו כי הניסוי השפיע על עמדות הסטודנטיות ביחס לאקלים הרצוי בכיתה. לפני הפרויקט סברו הסטודנטיות כי תפקיד המורה להעלות את המוטיבציה של התלמידים ללמוד ולגרום להם להעניק כבוד למורים. לאחר הניסוי גיבשו הסטודנטיות עמדות חדשות, ובהן הנכונות להעלות את מעורבות התלמידים בקהילה, את רצונם לסייע לחבר מעבר לשעות הלימודים ולגרום לילדים להתעניין בחומר הלימוד.
עוד נמצא כי התהליך השפיע על הזהות המקצועית של הסטודנטיות. תחושת השליחות שלהן התחזקה, כמו גם הביטחון בבחירת המקצוע. תדמיתה החיובית של ההוראה עלתה וגם ההערכה העצמית של המורות לעתיד על יכולתן למלא את התפקיד כראוי.
"יש להכשיר מורים כמחנכים, ממש כמו להוראת מתמטיקה"
בעקבות הממצאים, בוחן בימים אלו האגף לניסויים ויזמות במשרד החינוך לפתוח תוכניות להכשרת מחנכים. "המחקר הוכיח לנו, מעל לכל ספק כי ניתן וצריך להכשיר למקצוע המחנך", מציין ד"ר שרגא פישרמן, אחד מעורכי המחקר. "ניתן וצריך לעסוק בזהות המקצועית של המורה, ללמד אותו כיצד לשמור על קשר עם התלמיד, להכיר את העולם הפנימי שלו, לפתח הבנה ואמפתיה כלפיו. הנוהג לקחת מורים לתפקידי מחנכים בשל אילוץ השעות אינו נכון ומזיק למערכת. יש להכשיר מורים למקצוע המחנכים, ממש כפי שמכשירים מורים להורות מתמטיקה, מדעים או גיאוגרפיה".
בימים הקרובים יצא המחקר כספר,
שנערך על ידי ד"ר שרגא פישרמן וד"ר יוסי הרשליקוביץ ממכללת "אורות ישראל" ובשיתוף משרד החינוך. יש לציין שבמסגרת הניסוי, סייעו גורמי המקצוע לסטודנטיות להתמודד עם קשיים בכיתה, לעורר אמון בקרב התלמידים, ללמוד להקשיב ועוד.
הרב יונה גודמן, העומד בראש התוכנית להכשרת מחנכים במכללת אורות ישראל, מסביר כי "אם הנוער לא ילמד ערכים של הומניזם, יהדות, ציונות ודמוקרטיה, ומצד שני יכולת להתמודד עם קשיים של תלמידים, אז המורים לא יביאו שום ערך מוסף ויהיו כמו מחשבים, וזה יש לנו מספיק. אנחנו רוצים לחנך את המחנכים שינהיגו את הדור הבא".