61 אחוז מהציבור: "החרמת רכב מרתיעה בביצוע עבירות חמורות"
מסקר שביצעה עמותת "אור ירוק" עולה כי רוב הנהגים מוצאים את העונש ראוי ומרתיע. 4,262 כלי רכב הוחרמו ע"י המשטרה בחציון הראשון של שנת 2011
בנוסף, 61 אחוז מהנשאלים ציינו כי הסנקציה מרתיעה אותם במידה רבה - עלייה של חמישה אחוזים ביחס לשנת 2010. השינוי הגדול ביותר לטובה חל אצל נהגי מחוז המרכז, 67 אחוז ב-2011 לעומת 53 אחוז בלבד אשתקד.

בדיקת אלכוהול. העונש ראוי ומרתיע צילום ארכיון: אמיר מאירי
שמואל אבואב "הממצאים מלמדים כי סנקציית ההשבתה של רכב בגין עבירות תנועה חמורות מרתיעה נהגים מלבצע עבירות חוזרות, מצמצמת את היקף עבירות התנועה ונתפסת כעונש ראוי ומרתיע בעיני הציבור, בפרט על ביצוע עבירות תנועה חמורות", אמר מנכ"ל אור ירוק שמואל אבואב.
בחציון הראשון של שנת 2011 החרימה משטרת ישראל 4262 כלי רכב. 55 אחוז מהרכבים הוחרמו בגין נהיגה בשכרות, 17 אחוז בשל נהיגה ללא רישיון, 13 בעקבות נהיגה בזמן פסילת רישיון, שמונה אחוז הוחרמו בגין ליקויים בטיחותיים, ארבעה בשל עבירות נהגים חדשים ושלושה בגין שאר העבירות.
התקנה המאפשרת השבתת רכבים על ידי משטרת ישראל נכנסה לתוקפה ביוני 2006 על פי תקנה זו, רשאי קצין משטרה להשבית כלי רכב בגין ביצוע עבירות תנועה. הקצין יכול להחליט על השבתה באופן מיידי למשך 30 ימים לפחות בגין ביצוע עבירה חמורה.
העבירות עליהן ניתן להחרים רכב: נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף לאותו כלי רכב, נהיגה ללא מלווה, נהיגה בזמן פסילת רישיון נהיגה, נהיגה ללא רישיון, נהיגה
בזמן איסור שימוש ברכב, עומס יתר במשאית והסעת נוסעים מעל המותר ברישיון.
"במחקר שבדק את יעילות תקנת ההשבתה נמצא כי נהגים אשר רכבם הושבת, ביצעו פחות עבירות תנועה בשנה שלאחר ההשבתה לעומת נהגים אשר רכבם לא הושבת", הוסיף אבואב".
"כמו כן נמצא כי אפקט ההרתעה של השבתת הרכב משמעותי יותר כשמדובר בעבירת תנועה ראשונה בשלוש שנים וההשפעה של עונש ההשבתה מצטמצמת כאשר הנהג הוא עבריין תנועה כרוני".