התחזית: חורף כלכלי קר
עכשיו כבר אפשר לסכם: מהמחאה הזו קיבלנו אולי תודעה צרכנית גבוהה, אבל נשלם עליה בפיטורים ובהאטת המשק
הסנונית הראשונה שבישרה את המהלך הצרכני/חברתי הענק הזה הייתה המלחמה שהתנהלה בזירה הדיגיטלית על מחיר הקוטג'. ההתאגדות של אנשים שהמכנה המשותף היחיד ביניהם הוא חיבתם לגבינה עם גרגירים והתרעמותם על מחירה המופקע הפכה אותם לקהילה שהצליחה לכופף כמה מהחברות והתאגידים הגדולים ביותר במשק - ובהמשך לכך אף לגרום למשבר פנימי בחברות המזון.
מה באמת הרג את המחאה החברתית? בואו לדבר על זה בדף הפייסבוק שלנו
מהלך הקוטג' דרבן ישראלים אחרים לנסות להילחם במיסוי הדלק, ניסיון שלא עלה יפה, אבל עודד את תחילתה של מחאת האוהלים. יוזמי המחאה היו אנשים המצויים היטב בעשייה התקשורתית ובעלי קשרים ומהלכים בברנז'ה, והשילוב של הפוטוגניות של המחאה עם זהותם של מוביליה הביא לפרוץ מחאה תקשורתית ביותר.
לא חלפו כמה ימים ושדרות רוטשילד הפכו ללוקיישן החביב על עורכי החדשות בישראל, ותוכניות האקטואליה והעיתונים התחרו ביניהן בשאלה מי ייתן רוח גבית חזקה יותר למחאה ומי יכסה אותה בכותרות גדולות וצבעוניות יותר.
כך או כך, המחאה הזאת, למרות הדלק שקיבלה מהתקשורת, הייתה אותנטית בדרך שבה ביטאה את המיאוס של מעמד הביניים מהנטל הכבד שמונח על כתפיו.
אבל נדמה שהערך העיקרי שעמו אנו נותרים בתום קיץ סוער זה הוא המודעות הצרכנית והסולידריות הצרכנית. למדנו שהמחיר אינו עובדה קשיחה ושיש בידי ההמון להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות של הגופים הגדולים במשק.
ההתעשתות המהירה של החברות המסחריות העצימה ונתנה תוקף של ממש להישג, כמו גם מאות האלפים שצעדו ברחובות ישראל כדי להפגין, אולם
ההליכה למהלך המגלומני של צעדת המיליון, שנראתה בתחילה כהצלחה, הייתה הסימן הראשון לכך שמדובר באירוע תקשורתי יותר מאשר במהלך חברתי מהותי. גם כאשר התרצתה הממשלה ומינתה ועדה שהציגה לאחר שבעה שבועות את מסקנותיה, דבר לא השתנה במציאות המעשית.
מנהיגי המחאה חזרו לעשייה היומיומית ומסרבים להתראיין בכלי התקשורת; הממשלה, שהיא הגוף שהיה אמור לשלם את המחיר הכבד ביותר שיקמה במחי עסקת שבויים שנויה במחלוקת אחת את מעמדה; החברות העסקיות שנפגעו כבר החלו מהלכי קיצוצים ופיטורים; והאזרח הישראלי שהרגיש לרגע כי הוא "עם", חזר לביתו הממושכן, לתשלומים ההולכים וגדלים על תחבורה, חינוך וחשמל, לחשש מפיטורים ולאותה ממשלה שלא עושה דבר יותר מזה: גם אוהדיה הגדולים ביותר של המחאה לא יכולים שלא להצביע על קשר ישיר בין המיתון המתהווה במשק לבין המחאה.
המגזר העסקי נבהל, התכנס והצטנן ואת סופו של גל הקיצוצים והפיטורים הצפויים בקרוב במשק, מי יודע לחזות?
מסתמן כי המאבק החברתי הבא, זה האמיתי, יהיה לא על יוקר המחיה כי אם על לחם ועבודה. האם המחאה הזאת הועילה במשהו? להוציא את נוכחותה של קופסת קוטג' במחיר 5.90 שקלים במקררו של הישראלי, קשה לחשוב על משהו שאפשר לכתוב עליו הביתה.