"תוכנית הרישיון המדורג תפחית את שיעור התאונות בהן מעורבים צעירים"
בעמותת "אור ירוק" בירכו על החלטת ועדת הכלכלה של הכנסת לקדם את הצעת החוק לרישיון הנהיגה המדורג. המנכ"ל שמואל אבואב: "המגבלות על נהיגת לילה והסעת נוסעים הן בעלות התרומה הגדולה ביותר להפחתה בשיעור תאונות"

נהגת חדשה (למצולמת אין קשר לידיעה) אדי ישראל
"מחקרים מצביעים כי תכניות רנ"מ מפחיתות את שיעור התאונות של הצעירים ב-20 עד 40 אחוז", אמר מנכ"ל העמותה שמואל אבואב, "המגבלות על נהיגת לילה והסעת נוסעים הן בעלות התרומה הגדולה ביותר להפחתה בשיעור תאונות".
פרופ' רוב פוס, פסיכולוג ומומחה בעל שם עולמי לנהיגת צעירים, אמר בכנס "אור ירוק" בנושא נהיגת צעירים: "נתונים מוכיחים כי לצעירים סיכון גבוה פי 2.5 להיהרג בתאונה קטלנית אחרי השעה 22:00 בערב".
מטרת רישיון הנהיגה המדורג היא להכניס את הצעירים אל עולם הנהיגה בצורה הדרגתית, על מנת לאפשר להם לרכוש מיומנות גבוהה יותר ולמנוע מעורבות גדולה של נהגים צעירים בתאונות דרכים. ההדרגה נמשכת שנתיים, בהן נמצא הנהג הצעיר בסטטוס של נהג חדש.
במהלך השנתיים הללו תישאר הגבלת מספר הנוסעים ברכב (שניים מלבד הנהג), כאשר תקופת הליווי ע"י מבוגר תגדל ככל שהנהג צעיר יותר בגילו. לדוגמה, נהג שיקבל רשיון בגיל 17 יחוייב במלווה בשעות היום למשך שלושה חודשים, וכן מלווה בשעות הלילה למשך שלושה חודשים נוספים.
בנוסף, על מנת להפוך את תקופת הליווי לאפקטיבית, יקבלו המבוגרים המלווים הדרכה. כיום ניתנת ההדרכה ע"י עמותת "אור ירוק" בלבד, והכוונה היא להטיל את האחריות לאפקטיביות הליווי על המלווים. ההדרכה תאפשר להם להעביר לנהג הצעיר באופן יעיל יותר את ניסיונם בהתמודדות עם הסכנות והאתגרים המורכבים שבכביש.
בישראל, כמו בעולם, צעירים עד גיל 24 מעורבים יותר בתאונות דרכים בהשוואה לגילאים מבוגרים יותר. הצעירים מהווים 15 אחוז מהנהגים, אך מעורבים ב-19 אחוז מכלל התאונות עם נפגעים.
התקופה הקריטית, מוסרים בעמותת אור
ירוק, היא מיד עם היציאה לנהיגה העצמאית - בתום שלושת חודשי הנהיגה בליווי – אז שיעור התאונות הוא הגבוה ביותר.
הגורמים לתאונות הן חוסר ניסיון להתמודד עם מורכבות הנהיגה מחד וביטחון עצמי מופרז מדי ביכולותיהם מאידך. אלה באים לידי ביטוי בסופו של דבר במכלול התנהגויות סיכון בכביש, כגון: נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בהשפעת אלכוהול, נהיגה בשעות הלילה המאוחרות, שימוש בטלפון סלולרי ועיסוק במטלות משניות אחרות תוך כדי נהיגה. נוכחות נוסעים ברכב יוצרת אף היא לחץ חברתי המעודד אותם לנקוט בהתנהגויות סיכון.