צרכנות

זה עונתי? מוצר זול - לא תמיד זול לסביבה

יש לנו הזדמנויות לרכוש דברים בזול וזה מצוין, אבל זה לא אומר שצריך לקנות בלי חשבון. תכנון נכון, קנייה מחושבת, בדיקת צרכים אמיתיים וחשיבה לטווח ארוך, ישאירו את הקניה שלנו באמת זולה

רוני פיבלוביץ | 5/12/2011 15:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
השבוע רציתי לקנות מסחטת מיץ. קורה, גם לטובות ביותר. אווירת החורף, התפוזים והבריאות המאולצת. כאשר ניסיתי לברר מה קורה בעולם מסחטות המיץ (תמיד יש פעם ראשונה) היועץ שלי לענייני רכישות ניתח את האפשרויות שלי כך - את יכולה להשקיע עכשיו במסחטה רצינית ואיכותית או לקנות כזאת שמוכרים בסופר בחמישים שקל עם ידית. היא לא ממש איכותית ובטח תחליד או תתפרק לך אבל במילא את צריכה אותה רק לעונה לא? יופי של אסטרטגיה והזדמנות לחסוך כמה מאות שקלים, אבל אני מתכננת להחזיק עוד כמה עונות בעצמי ומה אם יבוא לי מיץ תפוזים בשנה הבאה? ואפילו בעוד עשר שנים?

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

בהנחה? מי באמת מרוויח?
בהנחה? מי באמת מרוויח? צילום: SXC
השוק מציע לנו לקנות בזול. כמעט לכל מוצר יש גרסה מוזלת, מיובאת או מועתקת. את מרבית המחמאות אפשר לקבל על שמלה שנרכשה בשלושים שקל ולקראת סוף העונה שינתה את הצבע שלה בכביסה ומי שאי פעם גר בדירת סטודנטים יודע שהוא יכול לרכוש סלון שלם במחיר של ספה באיקאה.

נכון, מחיר זול לא תמיד מעיד על איכות, הרבה פעמים אנחנו משלמים על מיתוג ושיווק וזה שקנינו מוצר זול יותר לא בהכרח אומר שהוא הולך להתפרק, אבל המשפט הזה "זה יחזיק לך לעונה" משקף בעיה תפיסתית.

פעם, כשלא יכולנו לקנות טוסטר משולשים בשקל תשעים ושולחן סלון בחמישים, חשבנו קצת יותר רחוק על הקניות שלנו. לא היה דבר כזה מכשיר חשמל עונתי. בית היה מעוצב כולו על פי הספה שבו, ספה שמלווה אותך שנים וצוברת כתמים, חוויות ונוסטלגיה. היינו חושבים, משווים ובוחרים במוצר החשמלי הכי נכון, שישרת אותנו הכי טוב ולכל אחת היתה שמלה שחורה אחת כי היא נשארת שנים באופנה.
כמה זה שווה לסביבה?

אז, מה רע? הייצור בסין, ההורדות בעלויות ושפע ההיצע מאפשר לנו לקנות הרבה דברים בזול, זה מעולה. צרכנות נגישה היא דבר נחוץ במיוחד במצב הכלכלי של מרביתנו. הבעיה מתחילה כאשר אנחנו מתחילים להיות צרכנים זולים - כאשר המחיר הזול גורם לנו לקצר תהליכי התלבטות, השוואות והפעלת שיקול דעת בזמן קניה. אם פעם חיפשנו להוציא את הכסף שלנו בחוכמה, על מוצר איכותי שיחזיק הרבה זמן, היום המשחק הוא ערך שווה עלות, האם המוצר שווה את מה שאני מוכן לשלם עליו.

כך שאם קניתי ספה זולה בדרום תל אביב, אני לוקחת בחשבון שהיא תחזיק לי שנה שנתיים עד שכבר לא יהיה ניתן לשבת במרכזה כי היא תשקע וזה אפילו מקובל עלי. אז נכון, קניתי בזול, אבל בעוד שנתיים אצטרך לקנות שוב ספה לא?

החישוב הוא פשוט, אם בקבוק מיץ בסופר עולה 15 שקל, מספיק שאשתמש במסחטה הזולה שקניתי מספר פעמים וזה כבר שווה לי, אולי אפילו שווה לי לקנות שתיים, שיהיה. אבל האם אני אשתמש

בה רק שלוש פעמים, האם בכלל אני צריכה לקנות אותה מלכתחילה?

וכמה זה שווה לסביבה? אנחנו קונים כמויות גדולות של דברים שאנחנו לא תמיד צריכים. כל המצורים העונתיים הזולים האלה שיוצאים משימוש אחרי שנה שנתיים נזרקים לאשפה, מוחלפים על ידי עוד מוצרים שסתם קנינו כי שווה לנו ונזרוק אותם כשתצא גרסה חדשה. אנחנו מבזבזים הרבה כסף ואנחנו יוצרים ערמות של אשפה. וכידוע, ספה עם גב פרוותי סינטטי מדרום תל אביב לא מתפרקת טוב  ועלולה לזהם לנו את האדמה והמים בדבק לפרוות. הסביבה שלנו משלמת בגדול על הזילות בצרכנות, על הכמויות, על התחלופה.

יש לנו הזדמנויות לרכוש דברים בזול וזה מצוין, אבל זה לא אומר שצריך לקנות בלי חשבון. תכנון נכון, קנייה מחושבת, בדיקת צרכים אמיתיים וחשיבה לטווח ארוך, ישאירו את הקניה שלנו באמת זולה (גם בטווח הארוך), תפחית פסולת ותמזער את הנזק הסביבתי שאנחנו גורמים בשביל עוד כוס מיץ תפוזים. לרוויה!

המדור שודר לראשונה במגזין הירוק "אקו לייף", המשודר מדי יום בין השעות 14:00-15:00 באקו 99FM. לדף הפייסבוק של התחנה. ecobrandהאתר של רוני פיבלוביץ.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

סליחה, יש לך את זה בירוק?

צילום: פרטי

רוני פיבלוביץ מ-ecobrand, עוסקת בצרכנות ירוקה ובפיתוח מותגים סביבתיים חברתיים. יועצת בנושאי שיווק ירוק ושיווק לאחריות תאגידית.

לכל הכתבות של סליחה, יש לך את זה בירוק?

עוד ב''סליחה, יש לך את זה בירוק?''

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים