פגעי המהפכה החוקתית

כל עוד שמר בית המשפט העליון על צניעות, הייתה השמירה על זכויות אדם טובה יותר. כשהגיעה הרטוריקה על מהפכה חוקתית - החלה השקיעה

בן דרור ימיני | 20/12/2011 14:44 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
יו"ר הכנסת רובי ריבלין פתח אתמול את הכנס שכותרתו "עשרים שנה למהפכת זכויות האדם", שנערך בחסות המרכז הבינתחומי. הוא שילב בדבריו ביקורת נוקבת וצודקת - הן על בית המשפט העליון והן על גל החקיקה. לפני עשור התקיים כנס דומה באוניברסיטת בר-אילן.

נשמעו שם, הפלא ופלא, גם דברי ביקורת על דרכו של בית המשפט העליון ועל המהפכה החוקתית של מי שהיה אז נשיאו אהרן ברק. והנה, בפאנל הסיום הגיב ברק למבקריו, שהיו כולם מנומסים ועדינים.

זו לא הייתה תגובה, זו הייתה השתלחות. בוז ולעג לכל מי שהעז לחרוג במילימטר אחד מהקו של הכהן הגדול. זה היה עוד ציון דרך אחד מיני רבים, על הפער בין הצהרות הרהב על סובלנות וחופש ביטוי לבין הבוז לכל ביקורת. זה גם הפער שבין זכויות אדם לבין המהפכה החוקתית.
פסקי הדין החשובים ביותר ניתנו ללא כותרת של "מהפכה"

כל מדינה, ובוודאי ישראל, זקוקה לבית משפט גבוה שישמור על זכויות אדם. הרי יש בתוכנו גורמים שידם קלה על ההדק. הרי יש הפרה של זכויות אדם. העניין הוא שלצורך שמירה על זכויות אדם אין שום צורך ב"מהפכה".

פסקי הדין החשובים ביותר ניתנו ללא שום כותרת של "מהפכה". פסק הדין המכונן בנוגע לחופש הביטוי, "קול העם", ניתן בשנת 1956 על ידי שמעון אגרנט.

חופש העיסוק זכה לעיגון שכפה על הממשלה את העסקתו של ישראל אלדד (שייב), אף שהיה יריב פוליטי קשה, או בפסק דין שהתיר למאכערים להמשיך בעיסוקם, כל עוד אין חוק מפורש האוסר זאת.

זה קרה בשנות החמישים. ההחלטה שכפתה השתתפות אישה במועצה דתית ניתנה על ידי השופט מנחם אלון, אנטיאקטיביסט, שהיה היריב הגדול של ברק. ואפשר להמשיך. הרשימה ארוכה.

זו לא הייתה שמירה על זכויות אדם - זו הייתה רמיסה של החוק

אלא שלהבדיל ממה שקרה בשני העשורים האחרונים, השמירה האמיתית על זכויות אדם לא נזקקה לשום רטוריקה מתגרה ומתנשאת, שמתחזה למהפכנית. אמון הציבור בבית המשפט היה גבוה באותן שנים, כך שהמהפכה החוקתית של שני העשורים האחרונים אינה מסמנת שום מפנה. אולי להפך. היא מצביעה בעיקר על פוליטיזציה.

כך למשל פסל בית המשפט העליון בשנת 1965 את רשימת ירדור בגלל האופי האנטי-ישראלי המובהק של המפלגה. לא היה אז שום חוק שהסמיך את השופטים לפסול את המפלגה, אבל הם פסלו.

מהפכנים בלי שום סיסמאות על מהפכה. זה קרה בעידן הצניעות. עברו שנים והכנסת קיבלה שני חוקים שקובעים שרשימה ששוללת את אופייה היהודי או הדמוקרטי של ישראל - תיפסל.

בהתאם לחוק פסלה ועדת הבחירות, פעמיים, את מפלגת בל"ד של עזמי בשארה. והנה, למרות החוק המפורש, כפה אהרן ברק את עמדתו ההפוכה, ואישר את השתתפות בל"ד ובשארה בבחירות. זו לא הייתה שמירה על זכויות אדם. זו הייתה רמיסה של החוק.

והרשימה נמשכת. המדינה הטילה הגבלה מסוימת על יבוא בשר חזיר (לא על אכילה או מכירה). אבל שוב הופיע אהרן ברק ופסל את ההגבלה. לא ברור היכן הייתה שם הגנה על זכויות אדם. ברור שהייתה שם רמיסה של חוקי יסוד בעניין יהודית ודמוקרטית.

כך גם עמדתו של ברק בעניין התיקון לחוק האזרחות, שמגביל "איחוד משפחות" עם בני או בנות זוג מישות עוינת. אין מדינה בעולם שמתירה "איחוד" שכזה. להפך. רוב מדינות העולם מגבילות הגירה, גם בתירוץ של נישואים. לא ברק. הוא יצר זכות יש מאין, שאין כמותה בשום מדינה בעולם, אבל יש בה פתח לזכות שיבה בדלת האחורית.

האמון החל לשקוע

זכויות אדם ראויות להגנה. בית המשפט העליון שמר עליהן שוב ושוב, ולא נזקק לשום מהפכה כדי לקדם אותן. הרטוריקה המהפכנית רק פגעה בזכויות האדם משום שהיא הפכה את בית המשפט למוסד לא רק פוליטי, אלא כמעט מפלגתי.

כשבית המשפט היה צנוע ודאג לזכויות אדם - האמון בו לא נפגע. כשהוא עבר לרטוריקה מהפכנית וקידם את הזכויות של עזמי בשארה יותר מזכויות אדם - האמון בו החל לשקוע. כך שהגיע הזמן להודות בפגעי המהפכה החוקתית. זה רק יחזיר אותנו למסלול של הגנה על זכויות האדם.

בלוגים של בן דרור ימיני
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

בן דרור ימיני

צילום: דעות

נולד בערב ליל הסדר, ולכן שמו בן-דרור. עיתונאי ומשפטן. פרסם את הספר "אגרוף פוליטי" והיה עורך העיתון הלוחמני "הפטיש"

לכל הטורים של בן דרור ימיני

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים