וצדק סביבתי: הצד הירוק של 2011
יותר דוחות סביבתיים, טכנולוגיה ירוקה, השליטה הסינית, ההצלחות של גרינפיס, צרכנים מהססים, משבר מים עולמי והתחממות כדוה"א. עסק ירוק מסכם את 2011 ומסתכל ל-2012 בירוק של העיניים
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
נתחיל עם עשרת הטרנדים והאירועים הבולטים ביותר בתחום העסקים הירוקים. קשה לדחוס שנה שלמה לכמה מאות מילים, אבל בואו ננסה. קבלו את עשרת הגדולים של 2011:
1. פשיטת הרגל של סולינדרה – זה היה אירוע מכונן לא רק בתחום האנרגיה הסולארית, אלא בתחום הקלינטק כולו. הכישלון של סולינדרה פתח דיון מעניין, אם כי פוליטי במידה רבה, על הצורך בהשקעות ממשלתיות באנרגיה ירוקה, על היכולת של אנרגיה חלופית להתמודד מול דלק מחצבי כשווה מול
2. ההגמוניה הסינית – 2011 היתה שנה שבה הסינים ביצרו את מעמדם ככוח כלכלי מוביל בתחום הירוק. אם הקלינטק היה לדוגמה אולימפיאדה, הסינים היו חוזרים הביתה עם מרבית מדליות הזהב, כשהאמריקאים והאירופאים רבים על הכסף והארד. הסינים כמובן הם גם המזהמים הגדולים ביותר וגם כח עולה בתחום הצריכה הירוקה. הסינים הפגינו השנה את היכולת שלהם לעשות שימוש אפקטיבי במיוחד בקלפים שעומדים לרשותם בכדי לחזק את הדומיננטיות שלהם. דוגמה אחת לכך ראינו בסיפור על הקטנת היצוא של המינרלים הנדירים בכדי 'לשכנע' יצרנים גלובליים להקים מפעלים בסין.
3. הצרכן הירוק מדשדש מאחור – בעוד חברות רבות התקדמו השנה באופן משמעותי בנסיונותיהם להפוך את הפעילות שלהם לירוקה יותר, הרי שהצרכנים נותרו מאחור. למרות ההבטחות החוזרות ונשנות, הצרכן הירוק הוא עדיין בחזקת הבטחה לא ממומשת, כאשר במרבית התחומים פלח השוק הירוק עדיין עומד על מספר אחוזים בודדים. עם זאת, ראינו השנה התקדמות שקשורה קשר ישיר לכלכלה העולמית המדשדשת, החל מתחום הצרכנות השיתופית, וכלה בלוקליזציה של הצריכה הירוקה ובצמיחה של מודלים חלופיים לצריכה שמקשרים בין היצרן והצרכן באופן יעיל יותר.

4. מים, מים, מים – 2011 היתה שנה שבה המים המשיכו להפוך לאחד ממשאבי הטבע המשמעותיים ביותר בתחום העסקי, הן כסיכון, מכיוון שמדובר במשאב במחסור והן כהזדמנות עסקית. ה-Carbon Disclosure Project - CDPהוציא השנה את דוח המים השני שלו, המבוסס על שאלונים שנשלחים לחברות בעולם ומבקשים מהם לזהות ולמדוד את השימושים שלהם במים. על פי הדוח מספר הולך וגדל של חברות מזהה את החשיבות במים כגורם משמעותי לעסקים שלהן ובונה תוכניות פעולה לניהול אפקטיבי ויעיל יותר של צריכה וטיפול במים. במקביל, אנו עדים לפריחה של סטארט-אפים חדשניים בתחום, כמו TaKaDu הישראלית.
5. מי אומר לא לגרינפיס? – לא הרבה, מסתבר. גרניפיס רשמה השנה שורה של הצלחות מסחררות בקמפיינים שונים שהיא ניהלה נגד חברות גדולות וחזקות, החל מפייסבוק וכלה במאטל ונייק. והפכה לכח מוביל בעולם, שמצליח להרים קמפיינים יצירתיים ואפקטיביים וגורם לחברות לחדול מפעילויות מזהמות ולחפש חלופות נקיות יותר. גרינפיס מוכיחה לכל מי שחשב שארגונים סביבתיים הם נחלת העבר, שיש להם גם כיום תפקיד חשוב ככלבי השמירה של המגזר העסקי.
6. העם דורש צדק חברתי וסביבתי – השנה היינו עדים לא רק לצמיחה של Occupy Wall Street ותנועות אחרות ברחבי העולם שנתנו ביטוי למחאה חברתית כנגד הסדר הקיים, אלא גם למספר דוגמאות ספציפיות של מחאה עממית מוצלחת כנגד חברות גדולות בהקשר לעוולות סביבתיות. דוגמה אחת היא המחאה נגד צינור הנפט Keystone שהצליחה לעצור (לעת עתה) את הפרוייקט. דוגמה אחרת היא המחאה נגד הניסיון של קוקה קולה לעצור תוכניות לאיסור השימוש בבקבוקי שתייה חד פעמיים בפארק הלאומי גרנד קניון

7. יותר שקיפות – השנה גדל מספר החברות שמוציאות דוחות סביבתיים, הכוללים דיווח על הפעילות שלהן מהיבטים סביבתיים וחברתיים, כמו גם הפעילות שלהם בקרב בעלי עניין שונים. גם אם עדיין יש הרבה מקום לשיפור מבחינת איכות הדוחות, הרי שלפחות מבחינת היקפם מדובר כבר במהפכה של ממש – KPMG דיווחה השנה כי 95 אחוזים מתוך 250 החברות הגדולות בעולם מדווחות כיום על פעילותם בתחום הסביבתי/חברתי. חברות רבות הבינו שמדובר ביותר מסתם אזרחות טובה או מהלך שיווקי – מדובר במנוע חשוב שמוביל לחדשנות בארגון, מעודד למידה ועוזר לחברות ליצור ערך של ממש.
8. התחממות גלובלית זה כאן – הוריקן איירין, כמו גם שורה ארוכה של אירועי מזג אויר קיצוניים, הזכירו לנו את המשמעויות של ההתחממות הגלובלית. למרות שכביכול הויכוח על התחממות גלובלית נמשך, הרי שרק הרפובליקנים, שחיים בפלנטה אחרת כנראה, ממשיכים להיות ספקניים בעניין. שאר העולם מתקדם קדימה ועולם העסקים ממשיך לרוץ לפני כולם, תוך ניסיון להגדיר את ההתחממות הגלובלית במונחים של סיכון והזדמנויות. אחד האינדיקטורים הטובים ביותר לכך הוא הדוח השנתי של ה-CDP, שדיווח השנה על עלייה משמעותית במספר החברות שמודדות ומדווחות על פליטות גזי החממה שלהן, כמו גם מספר החברות שבונות אסטרטגיית פעילות בנושא וממזגות אותה באסטרטגיה הכוללת שלהן.
9. ירוק זה פאסה – השנה ראינו שורה ארוכה של חברות שמסתכלות על נושאים סביבתיים וחברתיים לא במונחים מיושנים של "ירוק" או "פילנתרופיה", אלא כאלמנטים אסטרטגיים. התפיסה הזו מובילה לחדשנות בפיתוח מוצרים, עיצוב מחדש של מוצרים קיימים ואפילו יצירת דוחות רווח והפסד שמתייחסים למשאבי טבע שהחברה עושה בהם שימוש. התפיסות העסקיות החדשות הללו באות לידי ביטוי בחברות גדולות כמו יוניליבר, פומה, HSBC וול-מארט, מה שמראה שמדובר בתפיסה שתופסת לה אחיזה של ממש במיינסטרים העסקי.
10. הטכנולוגיה נהיית ירוקה יותר – השנה היינו עדים למספר צעדים חשובים להפיכת המרחב הוירטואלי והדיגיטלי לירוק יותר. דוגמאות? בבקשה: חברות כמו גוגל, יאהו ופייסבוק בונות חוות שרתים יעילות ונקיות יותר מבחינת צריכת האנרגיה שלהן, אפל נותנת דוגמה עם הפחתה משמעותית של טביעת הרגל הפחמנית של הדור השני של האייפד לעומת הדור הראשון, דל מתחייבת שהמחשבים שלה ייוצרו ללא PVC וכימיקלים מסוכנים עד סוף 2011, ואפילו שותפות חדשה בין חברות אלקטרוניקה וגורמים ממשלתיים ליצירת תו תקן למינרלים שאינם מגיעים מאזורי מלחמה.

אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה, אבל בכל זאת ננסה להעריך בזהירות מה צפוי לנו בשנה הקרובה. אתם מוזמנים לחזור לרשימה הזו בדצמבר 2012.
1. הפחתת עלויות ויצירת הזדמנויות עסקיות חדשות – אלו ימשיכו להיות המנועים העיקריים של יוזמות ירוקות בחברות.
2. ירוק אסטרטגי – נראה גידול במספר החברות שמבצעות אינטגרציה של האסטרטגיה הירוקה שלהם באסטרטגיה העסקית הכוללת, מתוך הבנה שזו הדרך האפקטיבית ביותר לפעול בנושא.
3. הזדמנויות במדינות מתפתחות – שווקים מתפתחים כמו הודו וברזיל ימשיכו להוות מקור משיכה לחברות שמחפשות הזדמנויות בתחומים ירוקים, החל מאנרגיה ירוקה ומים וכלה בבנקאות סלולרית, תחבורה ופתרונות אורבניים.
4. דיאלוג עם בעלי עניין – חברות ימשיכו לחפש דרכים יצירתיות ואפקטיביות לשפר את הדיאלוג שלהן עם בעלי העניין השונים, כמו לקוחות, עובדים, ספקים, קהילות וארגונים.
5. רגולציה אזורית – נמשיך לראות התקדמות איטית ברגולציה להפחתת פליטות גזי חממה באזורים שונים בעולם. במישור הגלובלי עדיין לא יקרה כלום.

6. הצרכן הסיני יהפוך לגורם דומיננטי לא פחות מהיצרן הסיני בחיזוק ההגמוניה הסינית בתחום הירוק.
7. ירוק זה cool – נראה דגש יותר משמעותי על עיצוב של מוצרים ירוקים כדי שיהיו לא רק מתקדמים מבחינה טכנולוגית, אלא גם ליותר קוליים ואטרקטיביים. סנונית ראשונה אפשר למצוא כאן.
8. קיימות זה לא רק סביבה – החלק החברתי בקיימות (sustainability) תמיד היה שני לחלק הסביבתי, אבל בשנה הבאה נמשיך לראות שיח חברתי שהופך משמעותי יותר והופך את הקיימות למושג הרבה יותר רלוונטי לרוב האנשים.
9. השקעות ירוקות יהפכו מתוחכמות יותר – הלקח של סולינדרה לא יישכח במהרה. המשקיעים הירוקים, בין אם מדובר בקרנות הון סיכון או חברות יהיו בררנים וזהירים יותר בבחירת ההשקעות שלהם. מי שרוצה לדעת איך עושים זאת מוזמן לעקוב אחרי וורן באפט.
10. לא יהיה משעמם – תחום העסקים הירוקים ימשיך להיות דינמי ומרתק ויספק לנו שפע של סיפורים מעניינים ובשאיפה גם עתיד טוב יותר.
אנחנו נהיה כאן כדי להמשיך ולהביא לכם את הסיפורים המעניינים ביותר. להתראות ב-2012.