מי יבצע את הרפורמה בחוק התכנון והבנייה?
אישורה של הרפורמה לא תביא מזור מיידי למערכת התכנון החולה. להיפך, היא עלולה לגרום לבוקה ומבולקה בענף
מה כן צריך לעשות ולאלתר? חייבים לחזק את מערכת התכנון בעזרת הקצאת כוח אדם מספיק וראוי. פעולה זו תמנע את מרב העיכובים בקידום תוכניות והיתרי בנייה, שהרי כיום עיקר הבעיה, לדעתי, טמונה לא בחקיקה אלא בישומה.
אמחיש זאת באמצעות דוגמה: זה כמה חודשים לא מונה שמאי מקרקעין יועץ בוועדה המחוזית במחוז המרכז. התוצאה - תוכניות רבות נתקעו. הוסיפו לכך את העובדה כי כמה חודשים לא היה יושב ראש ועדה מחוזית במחוז המרכז (עד שמונתה רות יוסף) וגם מתכנן מחוז לא מונה (דניאלה פוסק תיכנס לתפקידה בקרוב).
כך שעיקר הבעיה אינו בחקיקה בלתי מוצלחת, אלא במחדל מתמשך באישור תקנים ובאיושם. כך, מתברר, גם סבורה הוועדה הציבורית לייעול תהליכי הבנייה ברשות פרופ' ברנע. זו המליצה בין השאר לשדרג את מערך כוח האדם המקצועי והמינהלי של מוסדות התכנון כדי לשפר את יכולתם לקדם תוכניות לבנייה.
חבל רק שתגובת משרד האוצר היא שכרגע אין צורך בהקצאת משאבים נוספים לייעול מערכת התכנון מעבר למה שהוקצה לרפורמת התכנון ולפעילות הווד"לים. לדעתי צריך להקצות את אותם המשאבים שמשמעותם הכספית קטנה עד שולית לבעיית כוח האדם שיש לפתור.
הכותב הוא בעל משרד עו"ד המתמחה בדיני התכנון והבנייה
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה של תפוז אנשים-
