די לדמגוגיה: מחירי התחבורה הציבורית נמוכים

תעריפי התחבורה הציבורית הבין-עירונית ירדו בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים. גם במחיר הנסיעה העירונית שהתייקר גלומות הנחות משמעותיות שהגיעו בשנה שחלפה לכ-300 מיליון שקל

אבנר עובדיה | 10/1/2012 11:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
"שוב התייקרות", זעקו כותרות העיתונים בעקבות ההודעה כי תעריפי התחבורה הציבורית יעלו בינואר בכ-3%. אחד מאתרי האינטרנט אף השווה את מחיר הנסיעה באוטובוס למחיר ליטר דלק, וציין כי בשנתיים האחרונות התייקרו תעריפי הנסיעה ב-14%.

ראשית, המספרים עצמם אינם נכונים. תעריפי התחבורה הציבורית הבין-עירונית ירדו בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים. גם במחיר הנסיעה העירונית שהתייקר גלומות למעשה הנחות משמעותיות:
80% מנוסעי האוטובוסים - בני נוער, סטודנטים ואזרחים ותיקים - משלמים רק מחצית המחיר, זכאי הביטוח הלאומי נהנים מהנחה שבקרוב תגדל ל-50% וילדים עד גיל 5 נוסעים בחינם. סך ההנחות הגיע בשנת 2011 לכ-300 מיליון שקל.

מחיר נסיעה עירונית אכן עלה בינואר ל-6.8 שקלים, אך יש לזכור כי בעקבות הרפורמה ניתן להשתמש בכרטיס אחד במשך 90 דקות ולעבור בין קווים ובין חברות. כמו כן, האזורים הורחבו ובכרטיס אחד ניתן לנוע בין כל ערי גוש דן. הטענות הן כה מקוממות, מכיוון שב-2011 מינויי "חופשי-חודשי" בכל הארץ הוזלו ב-10%; נסיעות בין-עירוניות בין יישובי הפריפריה למטרופולינים הוזלו ב-30%; בכל הקווים הבין-עירוניים בארץ נקבע מחיר מרבי של 45 שקל במקום 66 שקל עד כה; ועוד.

לא אלאה אתכם בפירוט מלא של ההוזלות שהיו ושיהיו. אני מקווה רק שהעובדות שפורטו יסייעו להפריך את הכותרות הדמגוגיות. בפועל, התחבורה הציבורית בישראל שומרת על רמת מחירים נמוכה ותורמת לקידום צדק חברתי ותחבורתי. הממשלה, יש לציין, מסבסדת את הנסיעה באוטובוסים ב-2.6 מיליארד שקל בשנה - כ-4 שקלים בממוצע לכל נסיעה.

בהתאם להחלטת הממשלה, התעריפים מתעדכנים על-פי מדד המחירים, אך חשוב לציין כי מנגנון זה אינו משקף את ההתייקרות האמיתית. לדוגמה, בשנתיים האחרונות עלה מחיר הסולר בכ-30%, ואילו עליית מחירי הנסיעה רחוקה מאוד משיעור זה.

אין ספק כי יש הרבה מה לשפר בתחבורה הציבורית, אשר הוזנחה במשך שנים. עם זאת, התמונה אינה כה קודרת ויש מקום לאופטימיות. הרכבת הקלה בירושלים, הרפורמות בתחבורה הציבורית, קווי BRT (אוטובוסים רבי-קיבולת), פתיחת קווי רכבת חדשים ופרויקטים נוספים המצויים בשלבי תכנון וביצוע - כל אלה יתרמו להגברת האטרקטיביות והיעילות של התחבורה הציבורית ולצמצום השימוש ברכב הפרטי.
הכותב הוא מנהל אגף בכיר להסברה במשרד התחבורה

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה של תפוז אנשים-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום: .

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים