די לדמגוגיה: מחירי התחבורה הציבורית נמוכים
תעריפי התחבורה הציבורית הבין-עירונית ירדו בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים. גם במחיר הנסיעה העירונית שהתייקר גלומות הנחות משמעותיות שהגיעו בשנה שחלפה לכ-300 מיליון שקל
ראשית, המספרים עצמם אינם נכונים. תעריפי התחבורה הציבורית הבין-עירונית ירדו בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים. גם במחיר הנסיעה העירונית שהתייקר גלומות למעשה הנחות משמעותיות:
80% מנוסעי האוטובוסים - בני נוער, סטודנטים ואזרחים ותיקים - משלמים רק מחצית המחיר, זכאי הביטוח הלאומי נהנים מהנחה שבקרוב תגדל ל-50% וילדים עד גיל 5 נוסעים בחינם. סך ההנחות הגיע בשנת 2011 לכ-300 מיליון שקל.
מחיר נסיעה עירונית אכן עלה בינואר ל-6.8 שקלים, אך יש לזכור כי בעקבות הרפורמה ניתן להשתמש בכרטיס אחד במשך 90 דקות ולעבור בין קווים ובין חברות. כמו כן, האזורים הורחבו ובכרטיס אחד ניתן לנוע בין כל ערי גוש דן. הטענות הן כה מקוממות, מכיוון שב-2011 מינויי "חופשי-חודשי" בכל הארץ הוזלו ב-10%; נסיעות בין-עירוניות בין יישובי הפריפריה למטרופולינים הוזלו ב-30%; בכל הקווים הבין-עירוניים בארץ נקבע מחיר מרבי של 45 שקל במקום 66 שקל עד כה; ועוד.
לא אלאה אתכם בפירוט מלא של ההוזלות שהיו ושיהיו. אני מקווה רק שהעובדות שפורטו יסייעו להפריך את הכותרות הדמגוגיות. בפועל, התחבורה הציבורית בישראל שומרת על רמת מחירים נמוכה ותורמת לקידום צדק חברתי ותחבורתי. הממשלה, יש לציין, מסבסדת את הנסיעה באוטובוסים ב-2.6 מיליארד שקל בשנה - כ-4 שקלים בממוצע לכל נסיעה.
בהתאם להחלטת הממשלה, התעריפים מתעדכנים על-פי מדד המחירים, אך חשוב לציין כי מנגנון זה אינו משקף את ההתייקרות האמיתית. לדוגמה, בשנתיים האחרונות עלה מחיר הסולר בכ-30%, ואילו עליית מחירי הנסיעה רחוקה מאוד משיעור זה.
אין ספק כי יש הרבה מה לשפר בתחבורה הציבורית, אשר הוזנחה במשך שנים. עם זאת, התמונה אינה כה קודרת ויש מקום לאופטימיות. הרכבת הקלה בירושלים, הרפורמות בתחבורה הציבורית, קווי BRT (אוטובוסים רבי-קיבולת), פתיחת קווי רכבת חדשים ופרויקטים נוספים המצויים בשלבי תכנון וביצוע - כל אלה יתרמו להגברת האטרקטיביות והיעילות של התחבורה הציבורית ולצמצום השימוש ברכב הפרטי.
הכותב הוא מנהל אגף בכיר להסברה במשרד התחבורה
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה של תפוז אנשים-
