יעילות מוטלת בספק
מנתונים שפורסמו בבריטניה עולה כי האחוז הגבוה ביותר של נהגים שנתפסו במצלמות המהירות הם נהגים מבוגרים ללא רקע של עבירות תנועה
העובדה היא שרוב המצלמות שהוצבו עד כה נמצאות בקטעי דרך ישרים, שנהגים נוטים לחשוב שהם פנויים ובטוחים.
ברוב המדינות שבהן מופעלות מצלמות מהירות, הכספים המגיעים מהקנסות מנותבים לפעילויות לקידום הבטיחות בדרכים. בישראל מצלמות המהירות ומצלמות הרמזור אמורות להכניס לקופת האוצר סכומים שנאמדים בחצי מיליארד עד 900 מיליון שקל בשנה.
הכסף לא ילך למאבק בתאונות הדרכים, אלא לתקציב המדינה השוטף. הקמת המערכת, לעומת זאת, וגם עלות התפעול שלה ממומנות באמצעות תקציב הבטיחות בדרכים, תקציב שבשימוש נכון עשוי להציל חיים.
לכאורה הדרך הבטוחה ביותר לא להיתפס היא לנהוג לאט. למעשה במכונית חדישה קשה להבחין בחריגה של 15-10 קמ"ש מן המהירות הרצויה, אלא אם הנהג מתרכז במהירות על חשבון הנעשה בכביש.
מנתונים חד-משמעיים שפורסמו בבריטניה, "מלכת מצלמות המהירות", עולה שהאחוז הגבוה ביותר של נהגים שנתפסו בשנים האחרונות על ידי מצלמות המהירות הם נהגים מבוגרים יחסית, בני 60-40 ללא רקע של עבירות תנועה אחרות.
אחוז עברייני התנועה המועדים מקרב הנתפסים קטן מאוד. נהגים שיבחינו במצלמות ברגע האחרון, או כאלה שיקבלו התראות לגביהן, צפויים לבלום בלימת חירום כדי לא להיתפס. התוצאות ברורות
מאליהן.
לאחר שש שנים שבהן הוצבו המצלמות בבריטניה בקצב מהיר מאוד, החל בשנה שעברה מבצע הפירוק של חלק מהן - וזאת נוכח האכזבה מהפרויקט והזעם של הציבור בנושא.
בהודעה לעיתונות שפרסם אתמול המשרד לביטחון פנים צוטט המשנה למנכ"ל המשרד, אליעזר רוזנבאום, שטען שבמדינות שבהן פועל הפרויקט הובילו המצלמות לירידה חדה בתאונות הדרכים.
נתונים אלה לכל הפחות מטעים, מפני שבמדינות שבהן הושגה ירידה משמעותית במספר התאונות והנפגעים אי אפשר ליחס אותה למצלמות, אלא בעיקר לפעולות אחרות - שיפורים בתשתית ובכלי הרכב וצמצום היקף הנהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה של תפוז אנשים-
