ללמוד ממילאנו: הכניסה עם המכונית בתשלום בלבד
כדי להיכנס למרכז העיר מתבקשים התושבים לשלם חמישה אירו. מספר כלי הרכב בעיר צנח וגם הזיהום צומצם. לתשומת לב הקורא רון חולדאי
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
מספר המכוניות שנכנסו לעיר צנח מ-122 אלף ל-77 אלף, ב-12 השעות בהן נדרשים הנהגים לשלם כדי להיכנס לעיר. הירידה במספר המכונית הביאה עימה, מיד, גם את צמצום פליטת החומרים המזהמים. כמות החלקיקים הנשימים העדינים צנחה ב-30%. החלקיקים נוצרים בעיקר משרפת דלק, הם נחשבים למזיקים מאוד לבריאות מאחר שקוטרם הקטן מאפשר להם להיכנס עמוק לתוך הריאות.

מילאנו. פחות כלי רכב ברחובות העיר
צילום: שאטרסטוק
כמו כן, נרשמו ירידות גם בפליטות הפחמן הדו חמצני, דיוקסינים, פרואנים ותחמוצות חנקן, בשיעורים של בין 14% ל-37%. האם העיר תמשיך ליהנות מאוויר נקי יותר? במילאנו מקווים מאוד שכן. כספי אגרת הגודש יופנו לשיפור התשתיות עבור הולכי
הרגל ורוכבי האופניים.
מילאנו מצטרפת לערים כמו ריגה בלטביה, אוסלו, ו-וולטה ממלטה שכבר הטילו אגרה דומה. בסן פרנסיסקו, טורינו, קייב, דבלין ובעוד כמה ערים בעולם הנושא נמצא על סדר היום.
ובישראל? לפני כחודש וחצי נחשף ב-nrg מעריב כי המשרד להגנת הסביבה בוחן להכריז על גוש דן, מפרץ חיפה ואזור ירושלים כאזורי נפגעי זיהום אוויר. ההחלטה, מתוקף חוק אוויר נקי, תאפשר לשר להגנת הסביבה לדרוש מהערים השונות הנמצאות בשטחים הללו לפעול לצמצום זיהום האוויר. האם אחת הפעולות תהיה גביית אגרה תמורת הכניסה לערים? בתל אביב נבחן הנושא לאורך שנים, בינתיים – למרות שהעירייה הצהירה כי היא מעוניינת בכך – אין תוצאות בשטח.
אצלנו, הכל לוקח זמן רב. כפי שפרסמנו לפני כחודש, לרשויות המזמהות ביותר בישראל, לוקח יותר משנתיים וחצי לגבש תוכנית לצמצום זיהום האוויר. אולי כדאי לממן לממונים על הנושא קפיצה קצרה למילאנו.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה של תפוז אנשים-
