למה חברות התרופות בורחות מהפייסבוק?
דווקא שוק, שמגלגל מיליארדים בשנה, לא נעזר ברשתות החברתיות. הסיבה: חוסר יכולת לשלוט בתגובות הגולשים

שוק התרופות העולמי הוא שוק פורח המגלגל מיליארדי דולרים בשנה. זהו שוק תחרותי מאוד, שעוד ועוד חברות מצטרפות אליו מדי שנה בשנה. גם חברות התרופות משתמשות באמצעי שיווק וקידום מכירות שונים, ביניהם השימוש בפייסבוק, אולם לאחר שהנהלת פייסבוק חייבה אותן לפתוח את העמודים לתגובות החלו להיעלם עמודים מתחום התרופות.
מה עומד מאחורי ההיעלמות הזאת מהזירה החברתית? חברות ותאגידים, מכל תחום, מעדיפות עמודים חסומים לתגובות, משום שהנוכחות ברשתות החברתיות מחייבת אותם להיות קשובים, לענות ולהגיב כשצריך, להבין, להרגיע ולפעמים גם להתנצל. לכן חברות רבות מעדיפות לדבוק באמצעי תקשורת מסורתיים וחדצדדיים יותר.
סיבה נוספת, אולי המרכזית, להיסוס ולזהירות של חברות התרופות היא חוקי הפיקוח ובראשם חוק האיזון השוויוני, שמחייב כל יצרן לפרט את כל הסיכונים ותופעות הלוואי בכל פעם שהוא מזכיר תרופה המצריכה מרשם. בעקבות האילוצים גם הפרסום הכתוב של תרופות מרשם, בעיקר בארה“ב, שונה מפרסום בתחומים אחרים. אם נתקלתם בפרסומת לתרופת מרשם באורך 3 עמודים, הסיבה היא שעל-פי עקרון האיזון השוויוני היצרן מחויב לפרסם את כל האזהרות, תופעות הלוואי והמינונים הנכונים של התרופה.
כשהדבר מגיע לרשתות החברתיות, השמירה על עקרון האיזון השוויוני מסובכת ומסורבלת יותר, מה שמבריח רבות מהחברות שמרגישות שהן לא יכולות לפקח על תגובות המשתמשים, שעלולות להכיל מידע שגוי, המלצות למינונים לא מומלצים או לשימושים לא נכונים.
יש כאן בעיה מבחינת החברות ונשאלת השאלה של מי האחריות. מי אחראי לתגובות הגולשים? האם פרסום התגובות בעמוד הפייסבוק או בחשבון הטוויטר של חברה מסוימת הופכת את אותה חברה לאחראית לתוכנן? ואם כן, מה הסנקציה? ואם לא, איך אפשר לצמצם נזקים? אם מדובר בחברת הלבשה או בחברת משקאות, הטעויות הן נסבלות, אבל כשמדובר בתרופות - הסיכון גדול יותר.
חברות התרופות, שמחפשות מענה ב,FDA- נותרות ללא מענה. מלבד מקרה אחד בשנה שעברה, שהFDA- הזהיר חברה ששיתפה באופן לא מאוזן ושוויוני תרופה ללוקמיה בפייסבוק, לא הצליחה הרשות לעגן כללים מסודרים בנושא.
בשנת 2009
אז גם אם האמרה "פייסבוק שינה את העולם“ מוגזמת, אי אפשר להתווכח על השינויים שחלו בנו כפרטים, בתרבות הפנאי והצריכה שלנו ובמבנה החברתי בעקבות פריחת הרשתות החברתיות. גם השינוי שפייסבוק מביא הוא תהליך איטי, הנבנה לאט, וכמו בכל שינוי גם כאן נדרשת התאמה מחדש ושינוי תודעתי מצד האנשים, שלא תמיד עומדים בקצב השינויים.
תחום גדול וחשוב כמו שוק התרופות חייב הן נוכחות ברשת החברתית והן לעמוד בכללים מחמירים ובפיקוח. כל עוד המפקחים עליו לא יקבלו את השינוי וייערכו בהתאם - לא יוכל השוק להשתמש בכלים החדשים של העידן המקוון.
הכותב הוא מנהל סוכנות המדיה החברתית newPR המתמחה בתחומי הבריאות והרפואה
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה של תפוז אנשים-
