ללא תכנון? אור ירוק להפרטת ההגנה על הסביבה
במהלך השנתיים שבהן גובשה הרפורמה בחוק התכנון היא הפכה למאיימת הרבה יותר מאשר ביום היוולדה. במתכונתה הנוכחית היא מדירה מהוועדות המכריעות את הנציגים הירוקים
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי הרפורמה תקצר את ההליכים הבירוקרטיים לאישור תוכניות הבנייה, ומאז הקיץ המחאתי האחרון אף הציג אותה כפתרון למצוקת הדיור. הארגונים הסביבתיים, שהדפו את הטענות בין היתר תוך הצגת דוח ברנע, אשר העיד שאחוזים בודדים בלבד מהתוכניות מתעכבים בשל התנגדויות סביבתיות, ראו בחוק החדש את המפלצת המאיימת ביותר על הסביבה בעשורים האחרונים.
◄הרפורמה (בתכנון) שלא היתה שם
◄עתירה: אישור הרפורמה בתכנון - פגיעה בדמוקרטיה
ב-4:00 לפנות בוקר ביום שלישי השבוע נדהמו הירוקים לגלות כי ח"כ כהן שלח להם את הנוסח הסופי של החוק ודרש מהם להגיב לו. בשעות הבודדות שנותרו להם לרפרף על 600 סעיפי החוק המורכב הם נדהמו לראות כי "האמא של החוק", כפי שהבטיח יו"ר הועדה, אכן לא מכירה אותו: לא די שלא נמצאו התייחסויות להסתייגויות הקשות ממנו שהוצגו במשך שנתיים, הוא הפך למכוער ומאיים הרבה יותר מאשר ביום היוולדו. בהזדמנות זו התבשרו הירוקים כי כבר בשבוע הבא יעלו חלקים מהחוק לקריאות שנייה ושלישית בכנסת.
נציגי רשות הטבע והגנים (רט"ג), שישבו עד כה בוועדות התכנון והנחו את היזמים כיצד למזער את הפגיעה בטבע, הודרו מהישיבות כמעט לחלוטין. אבל הם לא היו המודרים היחידים: הגורמים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה נדהמו לגלות שהחוק מנשל גם אותם - האנשים שפיקחו על התסקירים הסביבתיים - מתפקידם כיועצים לוועדות התכנון.
החוק דורש הפרטה של התכנון הסביבתי ומכאן גם הפרטה של ההגנה על הסביבה בכל ההיבטים. הוא קובע כי את ההנחיות ואת תסקירי ההשפעה על הסביבה של תחנות כוח, נמלים, מתקנים לקליטת גז, מתקני טיהור שפכים, רכבות
עד היום המשרד להגנת הסביבה הנחה יזמים לערוך תסקירי השפעה על הסביבה למיזם שביקשו להקים. היזמים שכרו איש מקצוע שקיים את הדרישה, והמשרד להגנת הסביבה החווה דעתו על התסקיר. למרות הבעייתיות שהיתה עד היום בעריכת תסקירים במימון היזמים היו הפיקוח והשמירה על האינטרס הציבורי (במסגרת המגבלות הקיימות) בידי המשרד להגנת הסביבה.
לא ברור אם מינוי של איש מקצוע מהשוק הפרטי ליועץ סביבתי חיצוני יאפשר לו לעסוק בעבודה נוספת, וכן עולה חשש חמור לניגוד אינטרסים. ספק אם יועץ חיצוני שעבד קודם לכן מול מפעלים מזהמים וצפוי לחזור לייעץ להם בתום הקדנציה שלו, ירצה להסתבך ולהקשות על הגופים שפרנסו אותו ויפרנסו אותו בעתיד. וזה לא הכל. מה באשר לידע המקצועי? האם יועץ סביבתי שיש לו התמחות, זיהום קרקע למשל, יוכל לייעץ לוועדות התכנון על מגוון רחב ואינסופי של תחומים אחרים המסכנים את הסביבה, כמו זיהום אוויר ומים? האם הוא יוכל להחליף את הידע העצום שבמשך עשורים צברו מאות עובדי המשרד להגנת הסביבה שעסקו עד היום בהנחיות בהרבה תחומים?
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן הוא חבר בממשלה שהגתה את החוק הדורסני ביותר לסביבה שנראה כאן בעשורים האחרונים. למרות הביקורת החריפה שנשמעת מצד המשרד הממשלתי היחיד האמון על הגנת הסביבה הצביע השר ארדן בעד החוק, כשזה עלה לקריאה ראשונה בכנסת לפני יותר משנה בשל משמעת קואליציונית שיוזם החוק, ראש הממשלה נתניהו, הטיל על סיעת הליכוד. עתה מזהירים במשרד כי לנוכח השינויים המעצימים את מבול ההפרטה של הגנת הסביבה ארדן שוקל לדרוש להחזיר את החוק לשולחן הממשלה.
השר רשם בתקופת כהונתו שורה ארוכה של הישגים, והוא נחשב בקרב הארגונים הסביבתיים לאחד השרים המוצלחים ביותר שכיהנו אי פעם בתפקיד. אבל על אף המשמעת הקואליציונית שלכאורה מאלצת אותו להתכופף, אם הוא ייתן לרפורמה החדשה לדרוס באין מפריע את היסודות החשובים ביותר של ההגנה על הסביבה, גם הפרק השחור והעצום הזה יירשם לו בדברי ימי ההיסטוריה הסביבתית של ישראל.
