מס שפתיים

הפחתת מחיר הדלק ברגע האחרון מוכיחה עד כמה נתניהו לחיץ. בניגוד לעצות האוצר, רה"מ נשבר והבין שהוא עלול לשלם בכסאו

יהודה שרוני | 1/3/2012 5:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
אתמול, עד שעות הערב המאוחרות, היה נראה שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מתכוון להתכופף ולהיכנע ללחצים להפחתת הבלו על הדלק. אחרי הכל, מדובר בהחלטה נכונה, כלכלית נטו. בעסקים, כמו בתקציב המדינה, אין ארוחות חינם.

אבל נתניהו הוכיח פעם נוספת עד כמה הוא לחיץ. בניגוד לעצות פקידי האוצר, הוא נשבר והבין שאם ליטר בנזין יעלה יותר משמונה שקלים, הוא עלול לשלם על כך בכיסאו. הוא החליט להפחית את מחירו של ליטר בנזין בעשר אגורות כך שיעמוד מתחת למספר הקסם: שמונה שקלים.

לא בטוח ששר האוצר יובל שטייניץ, שהיה אמש בדרכו חזרה מסין לישראל, היה מודע ליצירתיות החשבונאית ולמהומה שארגן ראש הממשלה. עשר אגורות לליטר על תנאי (לחודש ימים) זה תיקון קוסמטי. זה לא מס על הבלו, אלא מס שפתיים. אם מחירי הדלק בעולם יירדו, בתחילת אפריל יקוזזו עשר האגורות מההפחתה הצפויה.

לזכותו של נתניהו ייאמר שגם נשיא ארה"ב ברק אובמה מוטרד ממחירי הדלק. אובמה, שזכה לקיתונות של ביקורת על מחירי הבנזין המתייקרים, מבין שערב הבחירות לנשיאות קהל בוחריו עלול לכעוס. הוא מנסה לעצור את ההשתוללות, אף שליטר בנזין בארה"ב עומד על מחצית מחירו בישראל.

אלא שאצל נתניהו, בניגוד לאובמה, מדיניות מיסוי הבלו על הבנזין נראית כמו חלטורה. כל אימת שמופעל לחץ ציבורי מתון, הוא מתכופף ונכנע.
הזגזוגים פוגעים באמינות

זה כבר קרה לפני שנה, כשאילץ את שר האוצר לוותר על מס בגובה 23 אגורות לליטר. זה חזר על עצמו בתחילת 2012, כשראש הממשלה ויתר על מס בגובה של 43 אגורות לליטר. זה התרחש גם לקראת סוף 2011 עם תעריפי החשמל. האוצר נאלץ להתכופף ובמקום לייקר את התעריף ב-18 אחוז, ההתייקרות קוצצה במחצית, והכל בזכות הלוליינות הפיננסית.

זגזוגים אלה פוגעים באמינות המדיניות הממשלתית. בשום מקום בעולם לא קרה שחמש שעות לפני עדכון המשאבות בתחנות לא ידעו מה המחיר הסופי. כדי להקל על מצוקת הנהגים אסור לצאת בפתרונות אינסטנט. יש לחתור לפתרונות יצירתיים כמו מתן העדפות לנהגים במכוניות עם ארבעה נוסעים או פטור בכבישי אגרה, במנהרות הכרמל ובנתיבי הנסיעה.

ואולם הצרה המהותית יותר

נוגעת לתקציב המדינה. אנשי אגף התקציבים יגישו בשבועות הקרובים את תקציב המדינה ל-2013. אינספור השינויים שהיו עד כה בתקציב מעניקים תעודת פטירה רשמית לתקציב הדו-שנתי.

ויתור על 750 מיליון שקל לשנתיים (עלות הפחתת עשר אגורות לליטר) יחייב קיצוץ נוסף בתקציב. יש להוסיף לכך את דרישת משרד הביטחון לתוספת של יותר מ-1.8 מיליארד שקל עבור הסכם עובדי הקבלן. מאין יבוא הכסף?

המס על הדלק הוא פרת המזומנים הבטוחה היחידה. בגלל הזיגזגים יהיה קשה לקבוע את גובה המס על הדלק שצריך להביא בחשבון לצורך תקציב 2013. התקציב החדש יפורסם במאי 2012, לקראת חזרתה של הכנסת מפגרת החורף. התקציב יהיה מבחנו הכלכלי החשוב ביותר של ראש הממשלה לפני הבחירות הבאות לכנסת.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יהודה שרוני

צילום: דעות

בוגר מדע המדינה ומוסמך במינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. חבר מערכת מעריב, העורך הכלכלי של העיתון ובעל טור בגלי צה"ל ובטלוויזיה

לכל הטורים של יהודה שרוני

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים