העץ העתיק ייכרת ובמקומו יינטעו צאצאיו
מסלול הרכבת הקלה צפוי לעבור במקומו הנוכחי של האקליפטוס העתיק. כדי לשמרו יופקו, באמצעות השרשה, צאצאים ישירים שלו
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
הסיבה היא ששורשיו של העץ העתיק נעוצים עמוק בדרכה של מנהרת הרכבת הקלה שתיבנה במקום, וכל הנסיונות למצוא פתרון שישאירו במקומו - כשלו. בעקבות זאת מצא פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות, ישראל גלון, פתרון יצירתי: העץ ייכרת, ובמקומו יישתל צאצא ישיר שלו ולצידו יוקם "גלעד" לזכרו של "אביו".

האקליפטוס מרחוב רומנו. עץ תחת עץ
צילום: נאור רהב
בעבר הרחוק כבר עברה ליד העץ מסילת רכבת, זו שבנו העותמאנים בסוף המאה ה-19, ושקשוק הפסים לא הפריע לו לגדול ולהתפתח. אבל מסלול הרכבת הקלה צפוי לעבור בדיוק במקומו הנוכחי ואין סיכוי שיוכל להישאר במקומו. בתחילת השנה החליט גלון לאשר את העתקתו של העץ בעלות כחצי מיליון שקל, אבל גיא נרדי, מנהל קהילת תל אביב בחברה להגנת הטבע, ערער על ההחלטה.
"העץ מהווה שריד וזכר לימי ראשית ההתיישבות בארץ, יש לו משמעות תרבותית ואקולוגית והוא יוצא דופן בסביבתו",
כתב נרדי, והדגיש כי בגלל קרבתו לבתי מגורים, הסיכוי שהעץ ישרוד את ההעתקה נמוך מאוד.
גלון כינס דיון מיוחד בנוכחות פעילים סביבתיים, מהנדסי הרכבת ונציגי העירייה, ואחריו קבע כי באותם חצי מיליון השקלים יינטעו 40 עצים בוגרים לצדי המסילה. מהעץ העתיק יופקו צאצאים ישירים באמצעות השרשה או תרבית רקמה, ולאחר שיובטח כי הריבוי יצליח, העץ ייכרת. במקומו יישתל אחד מצאצאיו, ולצידו יוצב שלט שעליו תמונתו וקורותיו של העץ, וגם הסבר לעקירתו.

יוקם לו ''גלעד''
צילום: נאור רהב
