אסור לדחות את הכנת תקציב 2013 לאחרי הבחירות

רק תקציב מאושר יוכל לבלום את הסחרור שהמדיניות הכלכלית נכנסה אליו מאז החלה המחאה הציבורית

הדר חורש | 15/4/2012 14:37 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
פקידי האוצר מתקשים עדיין להעריך את הצמיחה הצפויה בגירעון השנתי, ולפי הערכות עומק הבור בתקציב הממשלה מגיע ל‭20-17-‬ מיליארד שקל. הגירעון נובע מהירידה החדה בגביית המסים עקב האטת הצמיחה והפעילות העסקית במשק. התלות בפעילות המגזר העסקי מקשה מאוד על תכנון מדויק של הכנסות המדינה. את ההוצאות ניתן היה לתכנן טוב יותר אילו השכיל שר האוצר יובל שטייניץ להקשיב למבקריו והיה נסוג מהניסיון הנואל לתכנן תקציב דו-שנתי, אבל זהו כבר חלב שהחמיץ. בינתיים פתחו אנשי האוצר בהכשרת לבבות לקראת גזירות ומסים שנועדו לסגור את החור בתקציב.

הצעדים ההכרחיים, שככל הנראה יאושרו, הם העלאת שיעור המע"מ בהתאם להמלצות בנק ישראל וקרן המטבע, העלאת מסים על סיגריות ודחיית ההפעלה המלאה של חוק חינוך חובה מגיל ‭.3‬ אל אלה יצטרפו העזים הרגילות בדמות הצעות שנועדו לצאת מרשימת הגזירות כדי שיוצגו כוויתורים: ביטול פטורים ממע"מ על פירות וירקות, ממס קרנות השתלמות וממע"מ באזור אילת.

אבל הגירעון בתקציב איננו רק אות אזהרה וקריאה לשליפה מהירה של פתרונות מהמגרה של הפקידים. זהו עיתוי מושלם לבחינה מחודשת של המדיניות הכלכלית לטווח ארוך יותר ולבחינה אמיתית של השקפת העולם של הממשלה באמצעות הצגת תקציב המדינה לשנת ‭.2013‬

מקולות הבוקעים בעיקר מכיוון צמרת האוצר עולה שההחלטה אינה פשוטה. יש המציעים לדחות את הכנת התקציב "לאחר הבחירות‭,"‬ שמועדן טרם נקבע. מבקשי הדחייה מציגים נימוקים דמוקרטיים כביכול ואומרים כי לא ייתכן שהממשלה המכהנת תקבע את מדיניותה הכלכלית של הממשלה הבאה. אבל הסיבה האמיתית שונה: פקידי האוצר חוששים שבאווירת הבחירות לא יוכלו הממשלה והכנסת לאשר סעיפים לא פופולריים ויתקשו לעמוד בלחצים להגדלת הגירעון. משמעות הדבר היא דחייה של חלק מהגזירות לתקציב הבא.


צילום: פלאש 90
יובל שטייניץ. הגרעון בתקציב הוא עיתוי מושלם לבחינת המדיניות הכלכלית צילום: פלאש 90

ללא תקציב מאושר יהפוך תקציב הנפל הדו-שנתי של שטייניץ לתקציב תלת-שנתי, על כל מחלותיו ופגמיו. סעיפי ההוצאה יועתקו משנה לשנה והחלטות קשות ייחסכו מהשרים ומחברי הכנסת. זה מסוג המצבים שבהם אי-החלטה גרועה מהחלטה. הדיונים על התקציב הם ההזדמנות האמיתית של הממשלה להוכיח לציבור שהיא מפנימה את הביקורת על מדיניותה הכלכלית הקודמת ומנסה באמת לחלק את העוגה מחדש: לחזור ולהשתמש במיסוי כאמצעי לחלוקת הכנסות הוגנת יותר ולהגברת השוויון, לבדוק מחדש את חלוקת התמיכות במשק ולהגביר את הלחץ על אוכלוסיות מוחלשות ומשתמטות להשתתף בשוק העבודה, להרחיב את הדיון על תקציב הביטחון ולחבר מחדש את ההקצאה למציאות שעמה נאלצים להסכין ספקי השירותים כמו משרדי הרווחה, החינוך, הבריאות והתשתיות.

רק תקציב מאושר ומסודר יוכל לבלום את הסחרור שהמדיניות הכלכלית נכנסה אליו מאז החלה המחאה הציבורית:

ראש הממשלה והשרים מקבלים החלטות חפוזות שמשמעותן הגדלת התקציב בזמן שמקורות המימון אינם מובטחים. חלק מההחלטות גורמות לגידול הגירעון החזוי, ומימושן של אחרות "נדחה" למועד בלתי ידוע.

 עיתוי הבחירות אינו צריך לעכב את דיוני התקציב. אם יתקיימו הבחירות לקראת סוף השנה תתייצב הממשלה הבאה בדיוק בזמן כדי להתחיל בדיוני התקציב הבא, בקיץ ‭.2013‬ הסיכוי שהממשלה הבאה תהיה שונה מזו הקיימת בהשקפותיה האידאולוגיות הוא אפסי, גם אם תתחלף מפלגת השלטון. גם החשש שהממשלה והכנסת יתקשו להחליט החלטות בלתי פופולריות ערב בחירות אינו כבד. ממשלת נתניהו היא אחת היציבות והחזקות בתולדות המדינה ואחת המעטות שהשלימו כהונה מלאה. דחיית החלטות לשנה הבאה עשויה להחמיר בעיות כלכליות וחברתיות רבות, ואיש אינו יכול להבטיח שהקואליציה החדשה תהיה יציבה יותר ופופוליסטית פחות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''דעות''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים