יהושע הפרוע

יומיים של רעש אלים בפארק הרעש הגדול עם מיטב הצליינים

יהונתן גפן | 21/4/2012 10:46 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
תגיות:
ברשימה של הדברים שלא עשיתי עד כה: מעולם לא נפשתי בפארק הירקון, ורק אחרי שחוויתי את הפארק הזה במסגרת עבודתי לפני שבועיים, נשבעתי שלעולם לא אכנס שוב, ובטח לא בחגי ישראל, למתחם האכזרי הזה.

לפני כ־12 שנים, בתקופת האינתיפאדה השנייה, הועבר "שבוע הספר העברי" מכיכר רבין לפארק הירקון, משום שלטענת המארגנים קל יותר לאבטח את הפארק מאשר את כיכר רבין, וזה נראה לי תמוה משום שאם היה משהו שהייתי לגמרי בטוח בו זה שלפחות אדם אחד נרצח בכיכר הזאת, אחרת היא הייתה נשארת "כיכר מלכי ישראל" לנצח, לא?

היו אלו באמת ימים מפחידים, אנשים נשארו בבית והפכו לימניים, והאמת היא שגם לא מכרתי אז הרבה ספרים שלי, ככה שהתשובה שלי "אני לא רוצה למות בשביל הארי פוטר" די הניחה את דעתו של המו"ל שלי.
איור: דקל חברוני
איור: דקל חברוני 
לא ממש ירוקה

השם הרשמי של הפארק הזה, המשתרע לאורך נחל הירקון המדכדך בצפון סדום, הוא "גני יהושע", על שמו של ראש עיריית תל אביב בתחילת שנות השבעים העליזות, האדון יהושע רבינוביץ'.

ממש כמו הרעיון של להקים את המדינה הזאת בלב מדינות ערב ובחמסינים בלתי נסבלים, במטרה לברוא יהודי חדש ותרבותי - גם הרעיון להשאיר ריאה ירוקה ולא בנויה בפאתי העיר היה רעיון טוב, רק כמה ירוקה יכולה להיות ריאה שנושמת עשן של מנגלים ומפציצה את תושביה ברעש לא אנושי?

כמו השלום הזה שכולם מדברים עליו. לכולם ברור שהבעיה היא לא השלום, שהרי כולנו רודפי שלום, אלא

התהליך - כך גם חזון הגן הענק עם אגם מלאכותי, גני פרחים ושבילי אופניים שלווים היה רעיון נשגב של אנשים נשגבים, והייתי רוצה להיות יתוש על הקיר בפגישה ההיא ב־1921, שבה פרש ראש העיר הראשון של סדום, מאיר דיזנגוף, בפני ראש הממשלה הנחרץ והנועז דוד בן־גוריון, מפה מקומטת והצביע על 3,500 דונם של טבע, ושניהם מתלהבים, ולא משערים שבעוד 90 שנה, דיזנגוף יהיה רחוב מכוער בסדום, ובן־גוריון יהיה שדה תעופה שבו מרוכזת אוכלוסייה שוצפת שמנסה לברוח מכאן ולו לזמן מה, כך שכיום אפשר בהחלט לקרוא לחלום הפארק הנפלא הזה שלהם "גני יהושע הפרוע".

הכבש שבשיר, וזה שעל המנגל

בחול המועד של פסח מעדתי להופעה שבה אני קורא את שירי הילדים שלי באמפי ווהל שלוש פעמים ביום, ברצף מתיש של יומיים - תרומתי הצנועה לקהילה הקטנה שעדיין מקשיבה לשירים בלי שופטים ומודחים.

כמי שמעולם לא העניש את ילדיו בבילוי משפחתי המוני בשטח לא מוגן, נחשפתי לראשונה בחיי השואפים לשקט ולתבונה, למיזם ההמוני הזה, שבו המוני ב. ישראל, כולם צליינים כפייתיים, פורשים מחצלות קטנות על דשאים, חורכים בעלי חיים, והנה, בעודי מדקלם שיר על כבש חביב על הבמה, הצלעות של אותה חיה עצמה מונחות על רשתות גריל, כך שהקהל יכול גם להריח את החיה שאני שר עליה, שזה יכול להיות שדרוג עתידני של הופעות בתלת ממד, שבהן נוסף גם ממד של ריח למופעים מושקעים.

ואכן, כשקראתי את השיר שלי "שיר לשירה", שאותו הקדשתי לבתי הבכורה, פחדתי לרגע שמישהו מחוגגי הגן הענק מטגן את הילדה שלי, כחלק ממסורת העם הנבחר, שאולי הלך 40 שנה במדבר אחרי עמוד האש משום שהוא לא מסוגל לעבור שום אירוע בלי לנפנף מעל חתיכת בשר על האש.

"בילוי = רעש"

כדי להגיע לבמה חציתי את גני יהושע הפרוע על טרקטורון מקרטע, והנהג, בעל שפם סטאלין מטופח, שהתגלה גם כאנטישמי וגם כגזעני, אמר לי: "תסתכל איזה לכלוך, אחי! הכי מלכלכים הערבים, אחר כך הדתיים".

"אני לא רואה פה אף ערבי", אמרתי.

"כן", תיקן את עצמו השפם, "הערבים מלכלכים רק ברמדאן".

בדרך אנחנו כמעט דורסים בעיקר משפחות חילוניות, בהערכה גסה ספרתי אלפים מהן, ומלבד ריח החיות הצלויות בארצנו הצווחנית שבה המשוואה היא "בילוי = רעש", צורחים בכל פינה טרנזיסטורים שחשבתי שכבר יצאו מהמחזור, ולמרות שאין לי דעה נחרצת על המוזיקה הים תיכונית, עד שהגעתי למקום ההופעה רציתי להטביע פיזית את קובי פרץ ולחנוק את אחלה חמודה.

בכל רגע הרעש רק נהיה יותר מפחיד

אבל כל הרעשים האלה היו רק החימום לרעש הנורא מכולם: מול חדרי ההלבשה של האצטדיון צרחו מאות ציפורים נדירות ב"צפארי" - הפארק הזואולוגי שמציע גם "ימי הולדת ומסיבות בצמחייה טרופית", שבתוכו הופעלו מאות ילדים שלא עשו רע לאיש, כשברקע מכונת תופים אכזרית מהסה את האטרקציה העיקרית של הצפארי, "מופע התוכים הגדול". ובשתיים בצהריים, אחרי שליטפת איזו עז שעדיין לא חרכו ב"פינת ליטוף העזים", תוכל גם לצחוק כהוגן בהופעה המומלצת בחום טרופי של "מעיין הליצנית".

ביקשתי ממנהל ההצגה שיקנה לי אטמי אוזניים איכותיים, אבל עדיין לא המציאו את האטם שיחריש את הקוקטייל הקקופוני של ימי הולדת של ילדים קטנים עם זעקות של בעלי חיים בכפר כאילו אפריקאי שנקרא "ג'ונגה ג'ונגה".

ובכל רגע הרעש רק נהיה יותר מפחיד, ולא רק אותי.

לטאות ונחשים נדירים הצטנפו בחרדה בפינות הכלובים שלהם; טווסים ויענים מבוהלים נסו על נפשם בקרקורים איומים; הברבור המצוי היה במצוקה קשה וכנראה התחרש לגמרי; ברווזה אחת, שהפכה להיות ידידה שלי במנוחות שבין ההצגות, וקראתי לה ליידי גע־גע, עמדה צמודה לגדר והזכירה לי מחנות וגולאגים שאי אפשר לברוח מהם.

ואכן הרגשתי קצת כמו אוסקר שינדלר כשניסיתי להציל אותה. לפני שעליתי, חירש לגמרי, לבמה ולהופעה האחרונה שלי, פתחתי לה איזה קרע קטן בגדר, אבל הברווזה לא רצתה לברוח. אולי משום שמעבר לגדר חיכה לה קובי פרץ, וגם המראות הקשים של אחיותיה על שיפודים בצד של החופש כנראה די הפחידו אותה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יהונתן גפן

צילום: .

משורר, סופר, מופיע עם החומר שלו, בעל טור. פרסם למעלה מ-30 ספרי פרוזה ושירה ושירים למבוגרים וילדים: "שיני חלב", "אישה יקרה" "חומר טוב", "רומן אמריקאי, "הכבש השישה עשר", "אלרגיה" ועוד. ממחזותיו "נומה עמק", "קפריסין", "ג'וני הלך". תקליטורים: "הכבש השישה עשר", "שירה בלי ציבור" "יהונתן גפן אומר שירי אהבה", ועוד. שימש כשנתיים כתב מעריב בלונדון וכארבע שנים כתב העיתון בניו יורק ובוסטון

לכל הטורים של יהונתן גפן

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים