הימצאות ילדים ברכב ממתנת את הנהיגה?
מחקר בקרב המגזר החרדי מגלה כי נהגים נמנעים מביטויי כעס או תוקפנות כאשר ילדיהם נמצאים במכוניתם. מחצית מהנשאלים קישרו את מיתון הנהיגה בצורך לשמש דוגמה אישית

להורים תפקיד מכריע בכל הנוגע לשמירה על כללי הזהירות של הילדים הן כהולכי רגל ואם בקביעת סגנון הנהיגה בעתיד. המחקר מציין כי נוכחות ילדים באוטו משפיעה על הנהיגה מבחינת נקיטת זהירות משנה. שליש מההורים ציינו כי אין הבדל בצורת הנהיגה שלהם כאשר הם נוהגים לבד או עם הילדים. בקרב נשים דווח על נטייה למתן את הנהיגה בנוכחות הילדים.
המחקר מצביע על כך שההורים נוהגים בצורה זהירה ושקולה יותר כאשר הילדים נוכחים בכלי הרכב. 60% דיווחו כי הם נמנעים מביטוי כעס או תוקפנות וכמחצית מההורים קישרו את מיתון הנהיגה בצורך לשמש דוגמה אישית לילד.
עם זאת, במגזר החרדי קיימת מודעות נמוכה לנושא חגורת הבטיחות, כאשר לעתים ישנם יותר ילדים מחגורות ברכב. רק 40% מהנשאלים דיווחו בהחלטיות כי כלי הרכב לא יזוז עד שהילדים יהיו חגורים.
אחד הגורמים הבולטים בהיפגעות בתאנות דרכים באוכלוסייה החרדית הם הולכי הרגל, המהווים מוקד מרכזי וחשוב בכל הקשור לזהירות בדרכים בערים ובשכונות חרדיות. מדובר בערים צפופות מאוד עם ריכוז הולכי רגל ובעיקר ילדים. בחלק מהמקרים, תשתיות הערים ישנות ואינן מספקות.
הולכי הרגל מציינים פעמים רבות את תחושת חוסר הביטחון בכביש בשל התנהגות הנהגים.
80% מהולכי הרגל דיווחו כי לעתים הם מופתעים מהגעת כלי רכב במהירות בשעה שסברו כי ניתן לחצות בבטחה. מנגד, הנהגים עצמם מציינים במורת רוח את חוסר המודעות של הולכי הרגל לזהירות בכביש. חלקם מדבר על זלזול והתפרצות בכביש מצד הולכי הרגל.
מהמחקר עולה כי כ-85% מהולכי הרגל דיווחו כי במידה זו או אחרת הם יחצו בין מכוניות חונות גם כאשר בקרבת מקום מעבר חצייה בטוח יותר. מתוך המחקר מצטיירת תמונה בעייתית ביותר המחייבת שינוי במודעות ובהתנהלות הן מצד הולכי הרגל והן מצד הנהגים.
טאובמן - בן-ארי מציינת כי כתוצאה מהמחקר ניתן להבין כי רמת המודעות לבטיחות בדרכים נמוכה במגזר החרדי. את המודעות ניתן להעלות ע"י גיוס מובילי דעה מרכזיים וכמו כן גיוס של נשים, אשר עשויות להיות סוכנות שינוי לבני המשפחה.
מעבר לכך יש להגביר את המודעות אצל
חגורות בטיחות מצילות חיים ולכן חשוב להגביר את ההסברה בנושא זה. מעבר לכך, יש להגביר ולהיטיב את התחבורה הציבורית באזורי המגורים של המגזר החרדי, כדי לעודד אנשים להשתמש בה.
מעמותת אור ירוק נמסר: "המגזר החרדי מאופיין בריבוי ילדים ובאזורי מגורים צפופים. על הרשויות לשפר באופן משמעותי את התשתיות בשכונות החרדיות כדי למנוע פגיעה בילדים והולכי רגל. על מובילי הדעה במגזר החרדי להירתם למאמץ בצמצום מספר תאונות הדרכים ולהעלות את נושא הבטיחות בדרכים לראש סדר העדיפויות, כדי להציל חיים".
המחקר, שנערך בשנת 2008 במימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוא מחקר רחב היקף ראשון מסוגו, אשר נסמך על מאות נבדקים שהשיבו על שאלונים ועל עשרות מרואיינים שהשתתפו בראיונות עומק פנים-אל-פנים.