"גם הקמת קו מתח עוקף במכתש רמון תפגע בטבע"

השר להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע דורשים להטמין בקרקע קו מתח מתוכנן שאמור לשדרג מערכת אספקת החשמל לאילת

יעל דראל | 31/5/2012 9:27 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מכתש רמון. הקמת הקו בציר עוקף תוביל לפגיעה בשטחים הפתוחים
מכתש רמון. הקמת הקו בציר עוקף תוביל לפגיעה בשטחים הפתוחים צילום: יהודה לחיאני
התוכנית להעברת קו המתח החדש מאזור הערבה לאילת – פרויקט שמתעכב כבר שנים ואשר צפוי לעכב את כל שדרוג מערכת החשמל לדרום - זוכה כעת לחוות דעת מפורטת מצד השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

בחוות הדעת, שאותה שלח בימים האחרונים השר למנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן, מתנגד השר לתוכנית המעקף שחברת החשמל מנסה לקדם באזור מכתש רמון. ארדן טוען כי החלופה היחידה שיש לקדם היא הטמנת קו המתח בתת הקרקע.

חברת החשמל מבקשת פטור מהליכי תכנון במכתש
חברת החשמל מקדמת קו מתח שיעקוף מכתש רמון
איתות מהמכתש: מצלמים את מכתש רמון מכל זווית

חוות הדעת של השר ארדן מתייחסת לשדרוג מערכת הולכת החשמל מהערבה לאזור אילת. המהלך אמור להחליף את קווי המתח הישנים של חברת החשמל שנבנו באזור לפני כ-45 שנה וצפוי לשפר באופן משמעותי לא רק את אספקת החשמל לאילת, אלא אף לסייע להוליך את החשמל הסולארי מדרום הארץ – סוגיה שכיום נותרת ללא מענה בשל התשתיות הלקויות.


ההטמנה לא תייקר

בשנים האחרונות דורשים ארגוני הסביבה, ובראשם החברה להגנת הטבע, כי הקו החדש שאורכו 15 ק"מ ייטמן בקרקע, על מנת שלא לפגוע בטבע הייחודי במכתש רמון. לפני כשנה גם שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, הביע תמיכה בהטמנת הקו באזור המכתש. אולם, בחודשים האחרונים מנסה חברת החשמל לקדם תוכנית מעקף באזור מכתש רמון, שבמסגרתה יוארך קו המתח בכ-15 ק"מ נוספים (סך הכל 30 ק"מ) ויעבור בסמוך למכתש רמון אך לא במרכזו.

אולם בחוות הדעת של ארדן, אשר הגיעה לידי מעריב עסקים, מביע השר התנגדות לתוכנית המעקף החדשה ומדגיש כי החלופה היחידה שבה הוא תומך היא הטמנת הקו באזור, באופן שלא יפגע בטבע. לדבריו, בניגוד להתרעות קודמות מצד חברת החשמל כי ההטמנה תייקר את הפרויקט בעשרות אחוזים - הרי שמדובר בפרויקט שעלותו נמוכה בהרבה.

"העלות הכוללת של הטמנת קילומטר אחד של קו חשמל בתת

הקרקע, גבוהה רק בכ-10%-15% מהנחת כבל עילי, בעיקר בשל התפתחויות טכנולוגיות ניכרות בתחום זה....והחלופה של הקמת הקו בציר עוקף תוביל לפגיעה בשטחים הפתוחים", הוא מציין. "לאור כל זאת, אנו סבורים כי יש לקדם את חלופת ההטמנה בלבד, תוך שמירה על ערכי הטבע ומתן סמכויות לפיקוח צמוד של רשות הטבע והגנים".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים