בשם הרב

הצעתו של נציג הרבנות הראשית, לפיה סמכות ההחלטה על תרומת איברים תועבר לבתי דין רבניים, מעידה על הפער בין תפיסות הלכתיות מיושנות ובין התרבות הישראלית המודרנית

יובל זך | 19/6/2012 14:51 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
הצעתו של נציג הרבנות הראשית להפקיע את סמכות ההחלטה על תרומת איברים מידי הפרט ולהעבירה לבתי דין רבניים, מעידה על פער עצום בין תפיסות הלכתיות מיושנות ובין התרבות היהודית-ישראלית המודרנית.
הבחירה שלו נשמרת - שלנו נעלמת. הרב ערוסי
הבחירה שלו נשמרת - שלנו נעלמת. הרב ערוסי צילום: משולם לוי
במאמר הלכתי של הרב רצון ערוסי, נציג הרבנות הראשית בוועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות ורבה הראשי של קרית אונו, הוא מציע להפקיע מידי הפרט ומשפחתו את אפשרות הבחירה לגבי תרומת איבריו לאחר מותו. על פי הצעתו של הרב, ההחלטה לתרום את איבריו של נפטר תהיה נתונה בידי בתי דין רבניים שיוקמו בתוך בתי החולים.

ייתכן שהרב ערוסי חושב שהצעתו מהפכנית ותסייע להגדיל את כמות התרומות וההשתלות בישראל. אולם מאחורי כסות התועלת הציבורית של ההצעה, מסתתרת עדות לפער העצום בין תפישות עולם היררכיות-סמכותניות המקובלות בקרב הרבנות האורתודוקסית לבין התרבות היהודית בישראל.

לבטח אינני בקיא בהלכה היהודית כמו הוגה ההצעה, אך אני מבין דבר-מה באופי ההתפלפלות הפרשנית של טקסטים, ואני גם מבין דבר או שניים בתרבות היהודית המודרנית – זו שאליה אני משתייך.
אנחנו יכולים להכריע לבד

לטענת הרב, ההיגיון העומד מאחורי הצעתו הוא שהבעלות על גופו של אדם איננה שלו אלא של הבורא, ולפיכך אין לו לאדם סמכות לקבל החלטה על תרומת איבריו לאחר מותו. אולם לשיטתו של הרב, כמה מפתיע, בהיעדר התגלות אלוהית, מי שלבסוף מקבל את סמכות ההכרעה איננו האל כי אם שליחיו עלי אדמות – הלוא הם הרבנים.

ניתן כמובן להציע פרשנויות שונות למקורות

היהודיים, כדוגמת זו: דווקא בגלל שהאדם הוא יציר כפיו של האל, האל יצק בו בינה כדי לקבל החלטה מעין זו, ולאף אדם אחר אין זכות להכריע בסוגיה כזו במקומו.

האופן המסוים שבו מפרש הרב ערוסי את המקורות היהודיים נובע מתוך בחירה – בחירתו שלו כמובן. מרחב הבחירה שלו נשמר, אך שלנו הולך ונעלם. הוא – יכול לבחור; אנחנו – בקרוב כבר לא.

איש לא מדבר על התקנים ועל הכסף שיקבלו הרבנים

אין זו מקריות גרידא, שבקצה מסכת הפרשנות של הרב ניצב בית דין רבני היושב בתוך בית חולים ומחליט עבור כולנו – בני האדם שנבראו בצלם אלוהים אך חיים ומתים בצל הטפשות – אם ראוי לתרום את איברינו כדי להציל נפשו של אדם אחר.

לא הפרט בחייו ולא משפחתו, אלא רבנים ופוסקים יחליטו עבור כולנו אם להתיר נתינה והצלת חיים ואם לאו מאחר שאנו, בני האדם הפשוטים, איננו מסוגלים להתרומם לשגב האלוהי שבו הם שוכנים. במאמר מוסגר, הס מלהזכיר את התקנים, הכבוד והכסף להם יזכו אותם רבנים מורמים מעם.

הצעתו של הרב ערוסי מגיעה מתוך עולם הרבנות האורתודוקסית, אך היא מנותקת ניתוק בן דורות ממורכבותה של היהדות בישראל המודרנית. מקורות ההשראה של זו האחרונה אינם מצטמצמים לפרשנות סמכותנית של טקסטים יהודיים.

עולמו הערכי של היהודי המודרני מגוון ושואב השראה ממעיינות חכמה שונים: מפרשנות מתקדמת של הטקסטים המסורתיים, מתפישת האדם כיצור תבוני ואוטונומי, ממושגים פוליטיים של זכויות ומרחב פרטי ומתפישות עולם פלורליסטיות של פילוסופיית המערב.

מביאים לתוצאה הפוכה

בראיון לתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל הקפיד הרב ערוסי לציין שבשלב זה ההצעה שלו נועדה לאזני קהל הרבנים והפוסקים, כיוון שהציבור הרחב עדיין לא בשל להבין אותה.

על אותו משקל, אולי כדאי שגם אני אוסיף הסתייגות למאמר זה ואציין שהוא נועד בעיקרו עבור הציבור התבוני בישראל, אך לא עבור אותם רבנים, שכנראה אינם בשלים עדיין להתעמת עם המציאות המורכבת של היהדות בעידן המודרני.

אני מייחל ליום שבו הרב ערוסי יבשיל להבין שהניסיונות שלו ושל רבנים שונים להפוך את כולנו לעדת שוטים צייתנים משיגים בעיקר את התוצאה ההפוכה: הם מלמדים אותנו את ההשלכות ההרסניות של הקניית סמכות כלשהי לאנשים הטוענים לבלעדיות על פרשנותו של רצון האל.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יובל זך

צילום:

בן 34, רב-סרן במילואים. דוקטורנט למדע המדינה וחבר בתנועה הירוקה. כותב על ממשל, פוליטיקה, חברה, סביבה והאדם שביניהם

לכל הטורים של יובל זך

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים