סכנת החורבן השלישי

האבחנות בספר זכריה ובתלמוד מתלבשות היטב על המצב שהוליד את זעקת העשוקים. להתאבל בתשעה באב זה בסדר, אבל חשוב לעשות גם חשבון נפש

אברהם תירוש | 25/7/2012 12:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
לרוב הציבור קשה להתחבר היום לאבל על חורבן בית המקדש לפני כ-2,000 שנה ולחוש בתשעה באב צער וכאב אמיתיים על האירוע הנושן ההוא. זה נכון בוודאי לגבי חילונים, אך גם בין הדתיים יש לא מעט המקיימים את מנהגי היום כמצוות אנשים מלומדה, אך אינם מתקשרים נפשית לכל זה ולא באמת מייחלים שמחר ייבנה שוב בית המקדש.

היו אף התחבטויות ודיונים הלכתיים בקשר לאמירת הקטע "נחם" בתפילת המנחה של תשעה באב, שבו מתוארת ירושלים כ"העיר האבלה והחרבה והבזויה. . . והשוממה מאין יושב", ויש הנמנעים מאמירתו. אבל כל הערעורים על "נחם" בפרט ועל אופיו של תשעה באב במדינה יהודית עצמאית בכלל נדחו בטיעון שכל עוד בית המקדש חרב, יש להקפיד על כל מנהגי האבלות.

השאלה על אופיו של תשעה באב בימים של חידוש עצמאות ישראל בארצו אינה חדשה. היא התעוררה כבר במהלך בניית בית המקדש השני בידי שבי ציון מבבל, שנתיים לפני חנוכתו. כמסופר בספר זכריה, באה אז משלחת מבבל לשאול את הכוהנים והנביאים בירושלים: "האבכה בחודש החמישי (חודש אב), הינזר כאשר עשיתי זה כמה שנים?" השאלה הועלתה אף שבניין בית המקדש עדיין לא הושלם ולא התקיימו גם מרכיבים אחרים של קוממיות יהודית - לא קיבוץ גלויות, לא חזרת מלכות בית דוד ולא בניית ירושלים החרבה.
לא עבירה בין אדם למקום אלא אי עמידה בדרישות מוסריות

התשובה שבאה מפי ה' באמצעות הנביא זכריה מעניינת ומשליכה על ימינו ועל מהות תשעה באב. וזו לשונה: "כי צמתם וספוד בחמישי ובשביעי (צום גדליה בחודש תשרי) וזה שבעים שנה, הצום צמתוני אני? וכי תאכלו וכי תשתו, הלוא אתם האוכלים ואתם השותים".

בהמשך הוא מתחשבן עם הדורות שלפני הגלות, שלא שעו לאזהרות הקב"ה ולא מילאו אחרי הוראותיו-מצוותיו בפי נביאיו, ובכך הביאו על עצמם את החורבן והגלות. וזכריה חוזר על מה שציווה ה' אז: "משפט אמת שפוטו וחסד ורחמים עשו איש את אחיו; ואלמנה ויתום גר ועני אל תעשוקו; ורעת איש אחיו

אל תחשבו בלבבכם". והוא חותם: "וימאנו להקשיב וייתנו כתף סוררת, ואוזניהם הכבידו משמוע".

אין כאן תשובה ישירה וחד-משמעית של הקב"ה לשאלת המשלחת הבבלית אם צריך עדיין לבכות ולצום בתשעה באב. הוא אומר להם בעצם: הצום אינו ענייני ולא אני ציוויתי עליו. לי חשוב מה שגרם לחורבן, והוא הלקח שעליכם ללמוד לבל יארע שוב. והגורמים לחורבן המנויים בזכריה אינם עבירות שבין אדם למקום, אלא אי-עמידה בדרישות מוסריות והתנהגות חברתיתאנושית קלוקלת: משפט שקר, היעדר חסד ורחמים, עושק החלש והעני וחרישת רע איש על אחיו.

ללמוד את הלקח

וחז"ל המשיכו בקו זה. הכל יודעים שהבית השני נחרב בשל שנאת חינם. פחות יודעים שבתלמוד מופיעות כעשר סיבות נוספות לחורבן, ורובן קשור בהתנהגות חברתית-מוסרית לקויה. למשל, שלא הוכיחו זה את זה, שלא הייתה להם בושת פנים, שקלקלו את הדין, שהיו אוהבי ממון ועוד. כל אלה מקעקעים חברה ומביאים חורבן.

האבחנות בזכריה ובתלמוד מתלבשות היטב על המצב הבעייתי שאנו נתונים בו, שהוליד את המחאה החברתית, את זעקת העשוקים ואת ההצתות העצמיות של אנשים שנרמסו תחת מכבש העיוותים והאטימות הביורוקרטית.

והמסר העולה מאבחנות אלה הוא שלהתאבל בתשעה באב על חורבן המקדש זה בסדר, אבל לא פחות חשוב לעשות ביום זה חשבון נפש; ללמוד את הלקח ממה שגרם לחורבן פעמיים ולחיות על פיו כדי למנוע חורבן שלישי.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אברהם תירוש

צילום: דעות

יליד תל-אביב, למד בישיבת "מרכז הרב" ואוניברסיטת תל-אביב, לשעבר חבר קיבוץ סעד. נשא בתפקידים בכירים ב"מעריב" מאז 1967, חתן פרס סוקולוב לעיתונות ב-1983 וקיבל אות מפעל חיים 2010 מטעם ארגון "בני ברית". עורך הקובץ "הציונות הדתית והמדינה". מרצה לתקשורת באוניברסיטת בר אילן

לכל הטורים של אברהם תירוש

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים