מהיר וקטלני
לידיעת מנתחי הנתונים של הלמ"ס: עשרות מחקרים מכל רחבי העולם שבים ומוכיחים כי המהירות המופרזת אחראית לכ-30 אחוז מתאונות הדרכים הקטלניות

מצלמת מהירות. רק בכבישים מרובי נפגעים צילום: נאור רהב
לא קושי אחד ולא שניים מתעוררים מהמסקנות הנובעות מנתוני הלמ"ס: הקושי הראשון נעוץ בנתונים שפרסמה הלמ"ס עצמה, ולפיהם אצל 23 אחוז מהנהגים שגרמו לתאונות קשות וקטלניות קדמה לתאונה עבירה של מהירות מעל לחוק או מעל לנסיבות המקרה. כלומר, מבין הנהגים שגרמו לתאונות קשות וקטלניות, כל נהג רביעי גרם לתאונה מכיוון שנסע במהירות מופרזת.
הקושי השני מתחדד לנוכח החלטות כל ראשי החץ העולמיים של המאבק בתאונות הדרכים, לרבות האיחוד האירופי, הממשל האמריקאי והאו"ם, לראות במהירות המופרזת אחד משלושת הגורמים העיקריים למוות מיותר בכבישים. האם סתם, לחינם, שורר קונצנזוס כלל-עולמי באשר להשפעת הנהיגה במהירות מופרזת על הסיכון להיפגע בתאונה קשה או קטלנית?
האם ניחן הנהג הישראלי בעידון יוצא דופן המחריג אותו מהמסקנה העולמית הגורפת? ומתעורר קושי נוסף, שלישי במספר: הכיצד זה מגיעים עשרות מחקרים מכל רחבי העולם למסקנה שלפיה המהירות המופרזת אחראית לכ-30 אחוז מהתאונות הקטלניות, ואילו אצלנו היא צונחת לחצי אחוז? מחקרים כדוגמת אלה המוכיחים כי הורדת המהירות הפחיתה את מספר ההרוגים בשווייץ ב-12 אחוז, בדנמרק ב-24 אחוז ובשוודיה ב-21 אחוז? ועוד ועוד נתונים מעין אלה עד לעייפה.
העולם המפותח כולו, המוביל בשנים האחרונות מהפכה אדירה במאבק בתאונות ומפחית את מספרי ההרוגים בשטחי מדינותיו בעשרות אחוזים, צועד כולו בכיוון אחד. ישראל שואפת להשתוות להישגי העולם המפותח במאבקו בתאונות, ולשמחתי מצליחה להצטרף למגמה זו. מדוע, אפוא, מנתחי הנתונים של הלמ"ס צועדים בביטחון בכיוון הנגדי? האם קיים הבדל עקרוני בין מי שנוהג במהירות פראית ומסכן בתאונה קטלנית את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך לבין מי שמשחק בנשק טעון באוהל מלא בחיילים? מנתחי הלמ"ס מזכירים לי את אותו חיימק'ה, החייל משירו של הפזמונאי דן אלמגור, שבניגוד לכל החיילים האחרים הטועים
ברגל בלי בושה, דורך רק הוא על הרגל הנכונה.
מהירות, יודע כל נהג, תלויה בתנאי הדרך, בעומס התנועה בכביש, במצב התשתיות ובמשתנים רבים נוספים. על פי רוב, בישראל יש עדיין כבישים רבים שבהם אין תשתית בטיחותית וסלחנית לטעויות נהגים הנוהגים במהירות מופרזת. הדרך הנכונה והמוכחת למנוע תאונות היא להציב מצלמות מהירות אוטומטיות רק בקטעי דרך מרובי נפגעים, שבהם התנאים אינם מאפשרים נהיגה במהירות, והם רוויי תאונות קטלניות שנגרמו כתוצאה מנהיגה במהירות מופרזת. הבה נהיה צנועים: אם זה מצליח מצוין בכל העולם, ייתכן שיש לזה סיכוי קטן להצליח גם אצלנו.
המחבר הוא יו"ר ומייסד עמותת "אור ירוק