למה רק 10% מבתי הספר בארץ ירוקים?
500 בתי הספר בישראל אוחזים באג'נדה ירוקה ופועלים כדי למחזר, לחסוך במים ובאנרגיה ולטפח מודעות סביבתית בקהילה. בעולם מתוקן כולם היו כאלה
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
אבל מתברר שאפשר גם אחרת. מתוך כ-4,300 בתי ספר בישראל, כ-500 (קצת יותר מ-10%) הוסמכו כבתי ספר "ירוקים". אלה מספרים נמוכים יחסית לפעילות החינוכית הסביבתית במדינות המערב, אבל מדובר בעלייה מתמדת. את ההסמכה מעניק המשרד להגנת הסביבה כאות להכרה בחינוך סביבתי מהותי שיש בבית הספר. כדי להשיג אותה בית הספר צריך להציג מודל המבוסס על עקרונות של למידה על הסביבה, יישום אורח חיים מקיים ופעילות תלמידים שמטרתה להביא לשינוי תודעתי והתנהגותי ביחס לסביבה.
◄ילדי כל העולם ירוקים זה לזה
◄דרך הגב: הילקוט שייצר לכם חשמל ירוק
◄זה מתחיל עם הילדים: חינוך ירוק - לא רק למיחזור

כדי להשיג הסמכה מחמירה יותר של בית ספר "ירוק מתמיד" נדרש המוסד החינוכי לעמוד במשך שנתיים בכל הקריטריונים, להוכיח שהרחיב את פעילותו לכלל שכבות בית הספר, וגם להראות שהפחית צריכה במשאבים שהוגדרו (מים, חשמל ונייר).
הנהלת בית הספר, בשיתוף מועצת התלמידים וההורים, נדרשת להחליט על מחויבותם לעניין, ומאותו רגע עורך המוסד מיפוי והערכה כמותית ואיכותית של המצב בתחום החינוך הסביבתי, ומגבש מדדים שיש לשפר.
בית ספר ירוק הוא כזה שפועל ב-3 תחומים - לימודים עיוניים, שימוש מושכל במשאבים ומעורבות קהילתית. תוכנית הלימודים צריכה לכלול 30 שעות
מבחינת שימוש במשאבים, בית הספר נדרש לצמצם שימוש במים, בחשמל ובנייר ולאסוף למיחזור לפחות 3 חומרים מתוך 5: בקבוקים ריקים לפי חוק הפיקדון, פסולת נייר, סוללות משומשות, פסולת אלקטרונית ופסולת אורגנית.

אחד מבתי הספר הספר הסביבתיים הבולטים הוא ארזים בשכונה ד' באשדוד, שבו 420 תלמידים. בית הספר, שמנהלת רינה גל, עוסק יותר מעשור בנושאי קיימות, ולפני שנה הוגדר "ירוק מתמיד". כל שכבות הגיל בו קיבלו מטלות ירוקות: בכיתה א' אוספים נייר ומערבים את ההורים; בכיתה ב' מקטינים צריכה של פלסטיק ומביאים ארוחת בוקר באריזה רב-פעמית; בכיתה ג' משיבים לטבע ציפורי בר, מקימים גינה אקולוגית ומטפלים בפינת חי; בכיתה ד' חוסכים במים; ובכיתה ה' לומדים על משאבי טבע מתכלים (פעולות הסברה, ועדת נאמני מים).
בית ספר מתקדם אחר הוא גוונים מהמועצה האזורית מטה אשר, שפועל בקיבוץ עין המפרץ ובו 355 תלמידים. הילדים מקיימים סדר יום סביבתי מעורר השראה ומשתפים פעולה עם מוסד גלים לחינוך מיוחד ועם בית ספר לאוטיסטים וללקויי תקשורת.

בכל כיתה מוצבים כמה פחים - למיחזור נייר, לפסולת רטובה (שאריות מזון) ולבקבוקים, והתורנים מפנים אותם למרכז המיחזור. בהמשך ייפגשו התלמידים עם התהליכים המתקדמים יותר לשימוש חוזר. בכל כיתה דואג תורן חשמל לכבות את האור ואת המזגן כשיוצאים לשיעור בחוץ, והוכנסו בקבוקים למתקני הניאגרה בשירותים כדי להקטין את נפח ירידת המים.
את מושביו של האמפיתאטרון המקומי (כ-350 מקומות) התקינו התלמידים מצמיגים ממוחזרים, ותלמידי כיתות ו' מיחזרו בעזרת המורה לאמנות כיסאות ישנים. ברחבי בית הספר הוקמו גינות נוי וחממה אקולוגית, שבה תלמידי הכיתות הנמוכות לומדים שיעור שבועי. בגינות האקולוגיות מטפחים התלמידים גידולי ירקות שמספקים את צורכיהם בארוחות הבוקר שלהם.
השנה הגדירו בעין המפרץ את החיסכון במים כנושא מרכזי, והמנהלת איריס אלטיט מספרת על שיתוף פעולה הדוק עם המחלקה לאיכות הסביבה במועצה האזורית. כך למשל איסוף מי המזגנים: בכל יום מתמלא דלי שלם מכל מזגן עובד, ובבית הספר מפוזרת צמחייה פורחת שניזונה ממי מזגן. עכשיו חושבים שם על פתרון מתקדם יותר.
הנוער הישראלי זונח בהדרגה כבר שנים ארוכות את הפעילות הספורטיבית ברחובות לטובת משחקי מחשב ושיטוט באינטרנט. המספרים של מוסדות החינוך הירוקים עדיין נמוכים, אבל משרד החינוך צריך לראות בהם, כמו בשיקום החינוך הגופני בישראל, מטרה דחופה, אפילו מצילת חיים.