אני טסה לאבחון מוקדם

קמפיין הפייסבוק להעלאת המודעות לסרטן השד פספס את מטרתו. המסר החשוב הוא: אל תחכו לגיל 50 לבדיקת הממוגרפיה הראשונה

רחל בנזימן | 14/10/2012 16:18 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
תגיות: סרטן השד
רבים מאיתנו נחשפו בימים האחרונים לקמפיין הפייסבוק הווירטואלי המתקיים לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד החל באוקטובר, בו פורסמו סטטוסים רבים תחת הכותרת: אני טסה ל. . . במשך . . . חודשים (אתם מוזמנים להשלים את החסר). מטרת הקמפיין הייתה, לטענת היוזמים, להעלות את המודעות לגילוי מוקדם של סרטן השד. באמצעות פנייה קולקטיבית שנעשתה לנשים ברשת החברתית, התבקשו אלה לכתוב את הסטאטוס המצוין לעיל - ובכך ליצור סקרנות ובאזז תקשורתי שיובילו בסופו של דבר לחשיפת המטרה ולשיח ציבורי נרחב על אודות המחלה.

כאשר נחשפתי לקמפיין בפעם הראשונה, חשתי תחושה עזה של פספוס מהולה בכעס. קמפיין וירטואלי כזה מפספס את המטרה ולא "מטיס" אותנו לשום מקום. על פי התגובות הרבות שהופיעו ברשת, לא רק שהקמפיין נתפס כתמוה ולא ברור, הוא גם הצליח להכעיס אנשים רבים שמאסו בפרסום שמטרתו הייתה בעיקר לעורר פרובוקציה. יוזמי הקמפיין הם כנראה מי שהיו מאחורי קמפיין דומה לפני כשנתיים, שבו נשים התבקשו לציין: איפה "הן אוהבות את זה. . ."

אין לי ספק כי הכוונות של יוזמי הקמפיין היו חיוביות, אך הפרובוקציה הייתה כנראה מהסוג המעצבן שאינו מוביל למטרה שלשמה נועד. נכון שהוא עורר שיח ועניין, אבל האם באמת העלה אצלכן, הנשים שכתבו את הסטטוס וחברותיכן שנחשפו אליו, את המודעות לסרטן השד? האם הוא גרם לכן להכיר טוב יותר את המחלה? ללמוד על הסיכונים וההשלכות שלה? סביר להניח שהתשובה שלילית, ומכאן שהקמפיין פספס לחלוטין את מטרתו.
אחת משמונה נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד

אני מציעה להתנתק לרגע מהמחשבה על הקמפיין ולהתמקד בפרטים החשובים באמת: סרטן השד הוא סוג הסרטן השכיח ביותר בישראל. רק בשנה האחרונה התגלו בישראל כ-4,400 מקרים חדשים של המחלה, וכ-1,200 נשים נפטרו ממנה.

אחת משמונה נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד בישראל. והמידע החשוב ביותר: גילוי מוקדם מציל חיים - ככל שהמחלה מאובחנת בשלב מוקדם יותר, כך עולים הסיכויים להחלמה. אחוזי הריפוי של נשים שמחלתן אובחנה בשלב מוקדם עומד על 92 אחוזים, וסיכויי ההחלמה יורדים בהתאמה ככל שהמחלה מתגלה בשלב מאוחר יותר.

אין עוררין כי ביכולתן של הרשתות החברתיות לעורר הד

תקשורתי ולאפשר שיח תקשורתי נרחב על אודות המחלה, אך קיים צורך מהותי לעשות זאת בצורה מפוכחת ועניינית. המסר החשוב לנשים הוא: לכו להיבדק - ועשו זאת כבר בגיל ארבעים. אל תמתינו לגיל חמישים לביצוע בדיקת הממוגרפיה הראשונה, שכן היום ידוע כי כ-25 אחוזים מן החולות מאובחנות מתחת לגיל 50. דרשו זאת מהרופאים ומקופות החולים. לכו להיבדק אצל כירורג שד בכל גיל. כולי תקווה כי הפעילויות המגוונות הנערכות בחודש זה אכן ישמשו בסיס להעלאת המודעות בקרב הנשים בישראל לחשיבות הגבוהה בגילוי מוקדם של המחלה, באמצעות הסברה נכונה והענקת מידע רלוונטי שביכולתו להציל חיים.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת "אחת מתשע"

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום:

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים