הקרב על רכס הכורכר האחרון בגוש דן
כחודש לאחר אישור התוכנית המייעדת את הקרקעות שבין ת"א להרצליה לבניית 12 אלף יחידות דיור, הוגש ערר למועצה הארצית בטענה כי התוכנית תמיט כליה על ערכי הטבע באזור
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית לאחר שמיעת ההתנגדויות אותן החליטה לדחות. ביום רביעי האחרון הגיש פורום תושבים למען טבע עירוני לאיכות סביבה בתל אביב, בראשות עו"ד גלית סמואל, ערר למועצה הארצית לתכנון ולבניה כנגד אישורה של התוכנית, בטענה כי תפגע בערכי טבע נדירים.
בערר טוענים העוררים באמצעות עורכי דין אלון סמואל וגלית קפלון (ממשרד יוסף סמואל ושות'), כי התכנית תביא לחיסולו של רכס הכורכר האחרון באיזור גוש דן שנותר פראי וטרם עבר בינוי ופיתוח וכתוצאה מכך יושמדו ערכי טבע ונוף ייחודיים ונדירים בעלי ערך אקולוגי הן ברמה הלאומית והן ברמה העולמית.
◄פרידה מפיסת החולות האחרונה של תל אביב


לטענת הפורום - המגבה את טענותיו בחוות דעתו של האקולוג ד"ר עודד כהן ובמכתבו של עזריה אלון ממייסדי החברה להגנת הטבע - תסקיר ההשפעה על הסביבה שעליו הסתמכו ועדות התכנון הוכן באופן לקוי, בלתי מקצועי וחסרות בו עובדות נכונות בדבר עושר החי והצומח ברכס שהיו חיוניות לקבלת ההחלטות על ידי מוסדות התכנון.
בנוסף נטען שהתסקיר שהוכן אינו תואם את דרישות החוק ואת הנחיות המשרד להגנת הסביבה, בכך שכלל מידע אפסי זעום ביותר ואף שגוי לחלוטין ביחס למצאי החי והצומח הטבעיים בתחום הרכס וסביבתו. לטענתם, התסקיר לא דן במכלול השפעות התכנית הצפויות על הסביבה והדרכים למניעתם.
על פי חוות דעתו של כהן, מצויים ברכס כ- 180 מיני צמחים, לרבות מינים המצויים בסכנת הכחדה וכן עשרות סוגים של בעלי חיים וביניהם זוחלים,
הפורום קובל גם על כך שתכנית 3700 סותרת תכניות מתאר ארציות כגון תמ"א 35 בכך שהיא מתירה בניה ופיתוח בשטחים שמוגדרים כבעלי רגישות נופית-סביבתית גבוהה ובשל העובדה שבניגוד לקביעת תמ"א 13/4 המחייבת שהרוחב הממוצע לפארק החופי יהיה כ-300 מטרים, צמצמו ועדות התכנון את רוחב הפארק לכ-250 מטרים, כשרוחב זה כולל גם כביש אורך חדש המכונה דרך הים אשר אמור להיסלל ממלון מנדרין בצפון לחוף תל ברוך בדרום.

לטענת העוררים, כדי להוסיף חטא על פשע, קובעת תכנית 3700 שבתוך שטח הפארק המצומצם אותו הקצתה התכנית, התירו הוועדות בניית שישה חניוני ענק לכ- 4,600 מכוניות, בניית שלושה מרכזי פיתוח בשטח כולל של כ- 3,500 מטרים, וכן וסלילה של דרכים אשר הלכה ולמעשה יחסלו את אותו שטח שהתכנית מגדירה כשטח לשימור ערך טבע ונוף.

לפיכך, דורשים העוררים מהמועצה הארצית לבטל את התכנית במתכונתה הנוכחית ולהרחיב את הפארק עד לכביש 2040 הסלול כיום. עוד הם דורשים לבטל את כל תכניות הבניה שאושרו לפי תכנית 3700 ברכס הכורכר ובסביבתו ולהעתיקם מזרחית לכביש 2040 ולרכז את החניונים ומרכזי השירות מחוץ לשטח הפארק.
המתנגדים גם מבקשים לשמר את מלוא רכס הכורכר כשטח פראי וטבעי שיטופח כשמורת טבע מקומית עירונית בהתאם למודלים הקיימים באנגליה ובארצות נוספות, כדי לשמר אותו לפעילות חינוך, מחקר וטיול עבור תושבי תל אביב והמרכז בדורות הבאים.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: התוכנית מתוכננת על פי עקרונות 'עיר ירוקה' השומרת ומגנה על משאביה, מונעת זיהום ופגיעה בסביבה ושומרת על ערכי הטבע והנוף. הוועדה לשמירה על הסביבה החופית במועצה הארצית אישרה את ממדיו ומאפיייניו של הפארק אושרו. בשל אופייה ואופן פיתוחה, התוכנית לא רק שלא תפגע בשטח הפתוח, אלא תאפשר נגישות לציבור אל הפארק.
