הרשות מאבדת שליטה
לאבו מאזן יש אחריות ליצירת המציאות החדשה בשטחים. על רקע הקיפאון מול ישראל הוא יזם את ההכרה במדינה הפלסטינית באו"ם, וקרא לפעולות "מחאה עממית", שהגבול בינן ובין "טרור עממי" דק מאוד
במהלך תקיפות צה"ל ברצועת עזה במסגרת מבצע "עמוד ענן" גאו באופן טבעי אירועי האלימות ביהודה ושומרון. זה היה צפוי. מה שמדאיג הוא שמאז שקט אזור הדרום, אבל האלימות ביו"ש מתרחבת.
לצד הישראלי יש חלק במצב: בצה"ל ובשב"כ מדברים (לא לציטוט ולא לייחוס, כמובן) על כך שהקיפאון המדיני מצמיח תסכול שמתבטא בהפרות סדר, ופחות מודים בכך שהדרך שבה הסתיים מבצע "עמוד ענן" (במשא ומתן שהניב לחמאס הישגים רבים) חיזקה את הארגון האיסלאמי, החלישה את הפת"ח והובילה ללחץ כבד מהרחוב על אנשי כוחות הביטחון הפלסטיניים שלא לשתף פעולה עם ישראל ו"להיות כמו חמאס".
עם זאת, לראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) יש אחריות גדולה יותר ליצירת המציאות החדשה: על רקע לחץ הרחוב והקיפאון המדיני מול ישראל הוא יזם את מהלך ההכרה במדינה הפלסטינית באו"ם, וקרא במפורש לפעולות "מחאה עממית", שהגבול בינן ובין "טרור עממי" דק מאוד.
אבו מאזן היה רוצה לשלוט ב"גובה הלהבות" (להבדיל מיאסר ערפאת שלא ממש היה מעוניין בכך עם פרוץ האינתיפאדה השנייה בספטמבר 2000). בימים האחרונים יש אפילו סימנים לכך שכוחות הביטחון הפלסטינים מנסים להשתלט על גל האלימות, אבל למציאות יש דינמיקה משלה. כל אירוע שנפגעים בו פלסטינים, כמו ההרג אתמול במערכת המכפלה, מלהיט את הרוחות - ואירועי "תג מחיר" של מתיישבים (כמו "פשיטה" על רמאללה שלשום, שכמעט לא זכתה לסיקור בישראל) שופכים עוד שמן למדורה.
ההמשך נראה צפוי: הלהבות ייצאו משליטת אבו-מאזן בשבועות הקרובים, אלא אם תהיה התפתחות מפתיעה. ומי שכבר נמצאים באמצע, כמעט חסרי אונים, הם החיילים ושוטרי מג"ב: אם הם ישלפו נשק במהירות במקרה שיחושו סכנת חיים, כמו הירי של השוטרת במערת המכפלה אתמול, הם עלולים להבעיר את השטח. אם יימנעו משימוש בנשק, כמו באירועים המביכים שבהם חיילים ברחו ממתפרעים במהלך הימים האחרונים, תירשם פגיעה קשה בהרתעה הישראלית הרעועה ממילא בתקופה הזאת.
לרוע המזל, למרות דיבורים על צורך בהוראות חדשות לפתיחה באש, לא ניתן לייצר שום ספר הוראות שיגיד לחיילים כיצד לנהוג כשהם חשים סכנת חיים, והם יצטרכו לקבל החלטות גורליות גם בשברירי שניות. הבעייתיות היא במציאות בשטח, ולא בהוראות עצמן.