דת הסטטיסטיקה
אמנות ניסוח השאלות במדגמים ובסקרים יכולה ליצור מניפולציה על עיצוב דעת הקהל והלכי הרוח בציבור, בייחוד לפני הבחירות
בהכנת הסקרים משתתפים בעלי מקצוע מתחומי הסטטיסטיקה, הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה והפרסום. ישנם סקרים מדעיים ושיווקיים, ומשאלים שטחיים לא רציניים ברחוב, בטלפון ובאינטרנט.
חלק מהסקרים מתאפיין באריזה מדעית, וחלקם האחר מתאפיין במניפולציות מגמתיות של הטיות לתוצאות הרצויות. יש הבדלים בין סקרים מטעם האקדמיה לבין סקרים המוזמנים והממומנים על ידי הפוליטיקאים, העיתונאים והמשווקים. אי לכך, לעתים קרובות אנו מקבלים תוצאות מנוגדות לחלוטין בזמן זהה ובאותו הנושא.

מניפולציה של עיצוב דעת הקהל. ג'ופיטר אימג'ס
כאשר פוליטיקאים (המשווקים דעות ורעיונות) ויצרנים (המשווקים מוצרים) מזמינים סקרים, יש להם ציפיות לקבל תוצאות רצויות למימוש קידום האינטרסים שלהם; אולם במידה והתוצאות גרועות, הם פשוט לא מפרסמים אותם - וזו זכותם. בפועל, זה סוג של הטיה והעלמת מידע.
עיתונים, ערוצי טלוויזיה ותחנות רדיו עורכים סקרים בנושאים אקטואליים ופוליטיים, המשפיעים על הלכי הרוח בציבור. לכל אחד מכלי תקשורת יש מדיניות של תמיכה או ביקורת על מנהיגים וממשלות, והוא מזמין סקרים בזמן ובהיקף הנראה למטרותיו - ומפרסם רק את מה שנראה לו.
סקרים המבוצעים באמצעות שאלון מפורט או בשיחה פנים אל פנים (בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה או באוניברסיטאות ומכוני מחקר) הינם אמינים ומוערכים. לעומת זאת, סקרים המבוצעים בחטף באמצעות שיחות טלפון הם שטחיים, לא אמינים ומהווים בפועל פרסום מניפולטיבי. מדובר בסקרים של חמש עד עשר שאלות טלפוניות.
הכנת המדגם והיקף הסקר קובעים במידה רבה את אמינותו ותוצאתו. רוב הסקרים כוללים בדרך כלל כ-500 נשאלים, אולם סקרים בהיקפים מסחריים גדולים יותר נחשבים אמינים ומדויקים יותר. מקורות הנתונים והמידע שעליהם מכינים הסוקרים את המדגם, קובעים במידה רבה את התוצאות. בחירת סוג המדגם מאפשר מניפולציות והטיות.
כמה גורמים מקצועיים קובעים במידה רבה את התוצאות של סקרים: אמנות ניסוח השאלות, סדר הצגתן ולהטוטים סטטיסטיים. ניתן להגיע לתוצאות הרצויות למזמיני הסקרים אם משתמשים ב"שאלות סגורות" או ב"שאלות פתוחות". לדוגמה: מי לדעתך האיש המתאים ביותר, מתוך ארבעת השמות להלן, להיות ראש ממשלה? זו שאלה סגורה, שאותה ניתן לשאול גם מבלי לפרט שמות.
זו דוגמה
להטיית התוצאה לטובת מזמין הסקר. לא שקר, אך גם לא אמת; כל מי שלא מופיע ברשימה השמית ב"שאלה הסגורה", נפסל מראש. אומרים שהסוקרים הם ה"נביאים", העיתונאים הם ה"שליחים", המשווקים והפוליטיקאים הם ה"מממנים" והאזרחים הם ה"עבדים".
האומנם? במידה רבה של אמת, הסקרים הם חלק מתרבות המסחור והבידור להטיית הציבור לכיוון הרצוי. לפרסום סקרים בנושאים פוליטיים בזמני בחירות, ובמיוחד בסמוך למועד ההצבעה, יש השפעה רבה ביותר על תוצאות הבחירות. מציאות זו מאפשרת מניפולציה של הטיית תוצאות הבחירות למי שבידיו שליטה על אמצעי התקשורת ויכולת מימון הפרסומות והסקרים. מזה זמן רב נדונות הצעות חוק, בעולם ובישראל, לאיסור פרסום סקרים בסמיכות לבחירות.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב