כ-30 נהגי קטר הודיעו על מחלה ונעדרים מהעבודה

המהלך בשל הכנסתה לשימוש של מערכת ממוחשבת לניהול משמרות. שלטענת הנהגים הוסיפה להם שעות עבודה רבות שגורמות להם לעייפות

יובל גורן | 1/5/2013 12:22 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: רכבת ישראל
שלושה ימים לאחר שהנהלת הרכבת החלה להפעיל את סידור העבודה הממוחשב לנהגי הרכבות, נקטו הבוקר כ-30 נהגי רכבת ברחבי הארץ בעיצומים פתאומיים. האחרונים הודיעו שהם חולים ועייפים
רכבת ישראל. מהלך ללא תאום עם הוועד
רכבת ישראל. מהלך ללא תאום עם הוועד צילום: אדי ישראל
עקב תשישות רבה מהעבודה, ולא התייצבו למשמרת.

בעקבות העיצומים והמחסור שנוצר בנהגי הקטרים הודיעה הנהלת הרכבת על צפי לשיבושים בתנועת הרכבות במהלך היום, בין היתר בוטלה יציאתה של רכבת אחת לשעה בקו יבנה מערב-הוד השרון וכן בוטלה יציאת רכבת אחת (מתוך שתיים) בשעה בקו אשקלון-בנימינה.

בימים אלה מוכנסת לשימוש ברכבת מערכת סידור עבודה ממוחשבת לנהגי הרכבות ברחבי הארץ. זאת על רקע בדיקות שנערכו בעבר והעלו כי השיטה הידנית שהייתה נהוגה עד כה אפשרה למנהלי המשמרות ליצור חלוקת עבודה לא הוגנת בין הנהגים, מה שיצר פערי שכר משמעותיים בין נהגים לבין עמיתיהם.

בהנהלת הרכבת ציינו כי המערכת הממוחשבת נועדה לייעל ולשפר את תהליך שיבוץ העובדים ואת הפיקוח והבקרה על מערך הרכבות, כאמור לצד חלוקת עבודה שוויונית בין הנהגים ושמירה על שכרם של כלל הנהגים.

מנגד, המהלך שבוצע ללא תיאום עם ועד עובדי הרכבת וההסתדרות, עורר זעם רב והתמרמרות קשה בקרב נהגי הרכבות. הללו טוענים כי סידור העבודה החדש הוסיף להם שעות עבודה רבות בהן שעות נהיגה ממושכות בקטר, מה שגורם לעייפות רבה ובעיקר מסכן את ציבור הנוסעים מהחשש להתגברות תאונות רכבות כתוצאה מעייפות.

אחד הנהגים סיפר כי בשלושת הימים האחרונים נהגים עובדים לעיתים 12 שעות ברציפות. לטענתו מאז כניסת סידור העבודה החדש לא היה לו אפילו זמן לשתות קפה בין הנסיעות או אף ללכת לשירותים עקב הלחץ הכבד שנוצר עליו.

בסביבתם של הנהגים אמרו הבוקר כי הם אינם מתנגדים לשינוי בסידור העבודה, אולם המהלך נעשה באופן חד צדדי מבלי לבחון את השלכותיו על הנהגים, וכל פניותיהם להנהלת הרכבת ולשר התחבורה בהם התריעו על העומס הגדול שייווצר ודרישותיהם לשבת עימם ולדון בנושא, לא נענו.

לדברי גורם המקורב לעובדי הרכבת לא מדובר בשביתה איטלקית, אלא בתשישות שמאפיינת רבים מהנהגים בעקבות השינוי בעבודתם. "הם ניסו לדבר עם ההנהלה, שלחו מכתב לשר, אבל אחרי כמה ימים הגיעו למצב שהם לא יכולים לבוא, חלק חולים, חלקם עייפים. הם לא רוצים סכסוך עבודה ולא שביתות, רק רוצים לשבת עם ההנהלה כדי שיבינו את המשמעויות של המהלך הזה".

בהנהלת הרכבת הביעו כעס על התנהלותם של הנהגים שפתחו בעיצומים ללא הודעה מוקדמת ומבלי שהוכרז סכסוך עבודה על ידי ההסתדרות. גורמים בהנהלת הרכבת ציינו כי השינוי היה מחויב המציאות, בין היתר לטובתם של הנהגים עצמם שרבים מהם לא קיבלו משמרות בשכר שעתי גבוה יותר כמו חבריהם לעבודה. במקביל הוא הביא לעצירת המצב בו כל נהג היה מקבל כ-35 אלף שקל לשנה בממוצע כשהשלמה לשעות אותן לא עבד בפועל.

"הדיווחים לפיהם נוספו שעות עבודה מעבר להסכמים הקיבוציים אינם נכונים. אנו קוראים לוועד העובדים ולהסתדרות לשתף פעולה להסדרת תנאי העסקה שוויוניים לכלל נהגי החברה תוך שמירה על כספי הציבור", נמסר מההנהלה.
מאז הדחת אדרעי הוועד זמני

כזכור, לפני כשנה הדיחה ההסתדרות את יו"ר ועד עובדי הרכבת דאז, גילה אדרעי, בעקבות שורת צעדים קיצוניים שנקטה בעת עמידתה בראש ועד העובדים כגון התעלמות מהוראות בית הדין לעבודה להפסיק מהשבתת הרכבות והימנעות מהגעה לדיוני בית הדין לעבודה בנושא הרכבת. אדרעי אף התעלמה מהנחיות ההסתדרות, מה שהוביל למחלוקות קשות בינה לבין יו"ר ההסתדרות עופר עיני ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, שהדיח אותה מתפקידה.



מאז הדחתה פעל ועד זמני ברכבת ולאחרונה אף התקיימו בחירות לראשי הוועדים האזוריים, אולם טרם נבחר יושב ראש לוועד הארצי של הרכבות. על רקע העיצומים הפתאומיים שננקטו הבוקר מבלי שההסתדרות אישרה זאת לוועד עובדי הרכבת, נראה כי גם עם הוועד החדש לא צפויים להנהגת ההסתדרות הרבה ימים שקטים, ויותר גרוע – גם לא לציבור הנוסעים.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים