מדוע מתרחשות תאונות רבות בכביש 70?

תסקיר בטיחות שנערך בכביש 70 גילה: שוליים צרים או שלא קיימים בכלל, שדה ראייה מוגבל, תמרורים דהויים - וזה לא הכל

nrg מעריב | 26/8/2013 11:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כביש 70 מחבר בין זכרון יעקב ומסתיים בחניתה שבצפון. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בקטע הכביש שבין צומת ג'ולס עד צומת כברי, שאורכו כעשרה קילומטרים, התרחשו בחמש השנים האחרונות 118 תאונות דרכים, מתוכן תשע קטלניות (הרוג אחד לפחות) ועוד 25 תאונות קשות. מרביתן התרחשו בקטעי הדרך בהן המהירות המותרת הינה 80 קמ"ש, ו-63% באור יום. ב"אור ירוק" ניסו לברר מה גורם לריבוי התאונות בכביש?

עמותת "אור ירוק" ערכה תסקיר בטיחות בכביש. שרובו מוגדר בינעירוני וחלקו עובר בכפר יאסיף. קטע הכביש המדובר הוא חד מסלולי, ללא גדר הפרדה - וזאת למרות שמדובר
תאונה בכביש 70 (ארכיון)
תאונה בכביש 70 (ארכיון) צילום: אלכס רוזקובסקי
על  ציר תנועה מרכזי שבו עוברות משאיות כבדות. נפח התנועה היומי הממוצע בקטע הכביש בין השנים 2008–2011 הוא כ-30 אלף כלי רכב לשעה.

בחלק הבינעירוני זוהו מספר בעיות בטיחותיות חמורות. ראשית נמצא כי ישנו מחסור בשוליים ובחלק מהמקומות השוליים צרים מדי. המשמעות היא שבשעת חירום אין מרחב מפלט לרכב להיחלץ, וכן במקרה של תקלה - אין לנהג מקום עצירה בטוח מבלי שיסכן את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך.

בעיה נוספת שזוהתה היא כי שדה הראייה ומרחקי הראות מוגבלים, במיוחד בשל העקומות והעצים הנטועים לאורך הדרך. המקומות שבהם בעיית שדה הראייה המוגבל בולטת במיוחד הם בפניות שמאלה ביציאה מהיישובים אושרת ובית העמק.

בתסקיר הועלתה בעיה נוספת, והיא כניסתם של טרקטורים וכלי רכב כבדים לדרכי עפר שמובילות לקרקע חקלאית. כלי רכב אלה לא רק שמפריעים לתנועה, הם גם משאירים על הכביש חצץ שנשאר בגלגלים לאחר הנסיעה בדרכי העפר. כן נרשם מחסור בעמודי תאורה בקטעים מסוימים המוביל לכך שישנה התחלפות בין אור לחושך בכביש - מציאות שעשויה להקשות על הנהג להסתגל לראייה בלילה.  מעקה הבטיחות בצד הדרך אינו מעוגן באדמה ועלול להביא לכך שרכב שמתנגש בו, ייקלע לתאונה קטלנית.

אין מספיק מעברי חציה

גם בחלק הכביש העירוני, העובר בכפר יאסיף, נמצאו מספר בעיות בטיחות. הראשונה היא גודש שלטי הפרסומות העלולים לגרום להיסח דעת. בנוסף, חלק מהשלטים מותקנים בסמיכות לכביש ומהווים מכשול. בעיה נוספת היא כי לאורך הכביש אין הסדרי חניה מתוכננים ונהגים רבים עוצרים בצד הכביש, שבו זורמת תנועה מהירה.

בעיות נוספות שנמצאו בחלק העירוני של כביש 70 הן תמרורים דהויים; מחסור במדרכות להולכי רגל; תנועת רכב כבד בתוך כפר יאסיף; מפרצי עצירה לאוטובוסים מעטים; מעברי חצייה חסרים או דהויים.

את התסקיר ערכו ד"ר חנין פרח, חוקרת בכירה מטעם העמותה, יחד עם המהנדס האזרחי אורי אדלמן, ומתנדב עמותת אור ירוק ת'אבת סוויד. 

מעמותת "אור ירוק" נמסר: "כביש 70 הוא כביש מסוכן ולכן על המדינה להשקיע משאבים למען שיפור התשתיות בכביש ולתקן את ליקויי הבטיחות בו. על המדינה לבנות מפרדה קשיחה למניעת תאונות חזיתיות, לשפר את שדה הראייה של הנהגים ושאר משתמשי הדרך, לתכנן שוליים בצידי הדרך על פי החוק, להסדיר את הכניסות והיציאות מהיישובים ולהתקין תאורה מלאה לכל אורך הכביש. יש לדאוג גם לבטיחותם של הולכי הרגל ולוודא כי ישנם מעברי חצייה מוסדרים ובולטים, לטובת בטחון התושבים".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק