800 עצים: כך תמוגן הרכבת בשדרות
ישראל החלה בייעור האזור הסמוך לתוואי הרכבת בין שדרות לאשקלון, על מנת למגן את הקו החשוף לתקיפה מרצועת עזה
הנחייה זו מאששת את החששות שהביעו גורמים במערכת הביטחון עוד לפני חנוכת התוואי, לפיהם הרכבת, שעוברת בחלקים מסוימים ממש בסמוך לגדר באופן חשוף, תהפוך למטרה אסטרטגית עבור פעילי חמאס. מה שזרז את תחילת העבודות במקום הוא סרטון שצולם מרצועת עזה ופורסם לפני כשלושה חודשים, שבו נראית רכבת בדרכה לשדרות כשהיא חשופה לתקיפה אפשרית מכיוון הרצועה.
צפו בסרטון הרכבת שצולם בעזה:
לדברי בכיר בפרויקט, לאחר פרסום הסרטון הנושא של מיגון הרכבת עלה על שולחנם של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, ו"רק אז העיכובים השתחררו" לדבריו. ההחלטה נפלה עוד בטרם מבצע "צוק איתן", והעבודות החלו לושה שבועות לפניו, אך עם התחממות האזור הורה פיקוד העורף להפסיק את תנועת הרכבות בקו שדרות-אשקלון. "מדובר על שני קילומטרים מול הכניסה לקיבוץ ארז, החשופים לבתים של בית חנון" הסביר הבכיר. "החשש הוא מפני ירי טילי נ"ט".
במערכת הביטחון ובמשרד התחבורה התלבטו במשך זמן רב כיצד לפתור את הבעיה אם בהסתרה או במיגון של ממש. במשרד הביטחון דרשו בנייה של מנהרה, אך בעת שהחלו התוכניות, עוד קודם להתנתקות, על הרכס עמד מוצב של צה"ל והדבר היה בלתי אפשרי.
הפתרון שנבחר לבסוף לפני כשנה הוא ייעור ביטחוני בדומה לפתרון שנעשה בסמוך לצומת סעד, בעקבות פגיעת הטיל באוטובוס של תלמידים. התוכנית כוללת הרחבה של הסוללה הנוכחית ושתילה של שתי שורות עצי אשלים, בגובה 8-10 שמטרתם להסתיר את הרכבת. העצים נותנים מענה לחלקי התוואי שעוברים על הסוללה אמנם 450 מטרים מתוך המקטע עוברים על פני גשר שעליו כידוע לא ניתן לשתול עצים, ועל כן לחלק זה טרם נמצא פתרון.
כשלושה שבועות לפני תחילת מבצע צוק איתן התחילו העבודות בפועל ואלו כאמור הופסקו בשל המבצע. אמש חודשו העבודות בשנית. "מדובר בפרויקט גדול של קרוב לעשרה מיליון שקלים ואנו מתכוונים לנסות ולסיים אותו עוד לפני החורף" מסביר אותו גורם ומוסיף "באופן אישי אני לא חושב שזה נכון למגן את עצמינו לדעת, האם בשלב הבא נצטרך גם למגן 180 ק"מ בכביש הערבה כי ממזרח להם נמצאים הרי אדום. בקרוב גם תסתיים בניית הרכבת לירושלים, גם שם הגשר עובר מאות מטרים מבתי בית איכסא כך שאותו טיל מבית חנון יכול לצאת גם מבית איכסא".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg