נתניהו, אי אפשר לנהל מדינה לבד
העול המוטל על ראש הממשלה מול כל החזיתות – הצבאית והמדינית, הפוליטית והכלכלית – הוא בלתי אפשרי. לטובתנו, עליו ללמוד להקיף עצמה באנשי אמונו
מבין 12 ראשי ממשלת ישראל, נתניהו הוא היחיד שלא השכיל להעמיד לרשותו צוות אישי חזק, משמעותי ונוכח, המורכב מאנשי אמונו המתנהלים בשמו בזירות השונות כאילו היו הוא עצמו. בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון, הקיף עצמו בחבורה של צעירים שעסקו מטעמו כמעט בכל הנושאים האזרחיים. שלוחיו לקחו מקום מרכזי בבניית יסודותיה של המדינה. בכך יצר מסורת שנמשכה בתקופותיהם של כמעט כל ראשי הממשלה.
למעט בשלוש תקופות כהונת נתניהו. חשוב להבהיר: בלשכתו של נתניהו עובדים אנשים טובים העושים מלאכתם נאמנה מתוך תחושת שליחות כלפיו וכלפי המדינה. אלא שכשהם מדברים, אין הם נתפשים כמי שקולו של נתניהו בוקע מגרונם.
הקושי שנוצר כתוצאה מאופי לשכתו של נתניהו בולט לאור ריבוי זירות המשבר: ארה"ב, הקבינט, הממשלה, התקשורת – בכל אלו נתניהו מתנהל כמעט כמופע של איש אחד. קשה עד בלתי אפשרי לראש ממשלה לעבוד כך. כדי לנהל את המדינה, לבטח בתקופות משבר, ראש ממשלה חייב לפעול באמצעות אנשי אמון.
בזירה האמריקאית, לשליחיו של ראש הממשלה תפקיד מכריע, לעתים אף יותר מזה שלו עצמו. הם אלה שנמצאים בקשר שוטף עם הלוחשים על אוזנו של הנשיא האמריקאי; תמרונים דיפלומטיים של אותם אנשי אמון מטעם ראש הממשלה, משפיעים לעתים בצורה ניכרת על העמדה האמריקאית לטובת ישראל. גם אם נניח שמשרד החוץ מנהל את הזירות הבינלאומיות האחרות דוגמת אירופה ורוסיה, הרי שלעתים לשליח אישי של ראש הממשלה יש השפעה גדולה לאין ערוך מכל נציג דיפלומטי אחר, בכיר ככל שיהיה.

משימה בלתי אפשרית. נתניהו בישיבת הממשלה
צילום: אלכס קולומויסקי, פול ''ידיעות אחרונות''
בהקשר זה חשוב לציין ששיטת הממשל הישראלית היא מאחרונות המדינות הדמוקרטיות שעדיין מקיימות משטר קואליציוני. במרבית הדמוקרטיות, קיים נתק בין החלטות הממשלה היומיומיות לבין המטוטלת הפוליטית, זאת בזכות קיומן של ממשלות יציבות, המורכבת ממפלגה גדולה שלכל היותר נדרשת לצרף שותפה קואליציונית קטנה כדי לייצר רוב מוצק בפרלמנט. אצלנו חוסלו עם השנים המפלגות הגדולות. הממשלה הפכה לזירת ההתגוששות של הפוליטיקה. בכך מבצעת ישראל מעשה של אובדנות לאומית מרצון, שיבוש קשה של יכולת ההכרעה עד כדי שיתוק ברגעי משבר.
דווקא בתנאים אלו, על ראש הממשלה להבין
נוסיף על כך את הזירות הפרלמנטארית, הפנים-מפלגתית, התקשורתית, את דעת הקהל – ראש הממשלה חייב לנהל את כל אלו באמצעות אנשיו. עיקר תשומת ליבו חייב להינתן למשימה העיקרית של ניהול המערכה עצמה.
הדבר הפשוט הוא לבקר את נתניהו בכך שהקל ראש בבניית לשכתו לאורך השנים. אך היות וכולנו נושאים במחירה של טעות מתמשכת זו, האתגר המרכזי הוא לא רק לתקן את מצב הדברים בלשכת רה"מ הנוכחי אלא לקבוע פתרון מבני להרכב ותפקידי הצוות האישי שמקיף את ראש הממשלה. זה לא עניין אישי שלו. זהו מרכיב חשוב בתפיסה המימשלית וביכולת העבודה של ראש הרשות המבצעת.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg