מיותר: מאות הרוגים כתוצאה ממפגעים בכבישים

נתונים מהעשור האחרון מצביעים על ליקויים בכבישים כגורם קטלני בתאונות דרכים. "תשתית אמורה להציל חיי אדם ולא לגרום למוות"

nrg חדשות | 11/9/2014 10:06 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תשתית הורגת: למעלה מ-300 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון בגלל מפגעי בטיחות בדרך. שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תשתית הדרך אמורה להציל חיי אדם ולא לגרום למוות. על משרד התחבורה לקחת בחשבון גם את העמודים והעצים בעת תכנון או שיפור כבישים, כדי לוודא שבמקרה של תאונה העמודים והעצמים יתפרקו או יפלו ולא יגרמו למוות מיותר".

עוד כותרות ב-nrg:
השופט: התינוק שמת "טולטל וגם הוכה בראשו"
המחלוקת על התקציב: בוטלה ישיבת הממשלה
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

311 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2004 עד 2013), בגלל שתשתית הדרך הייתה מסוכנת ולא הייתה סלחנית לפגיעות, כך עולה מנתוני "עמותת אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס. מהנתונים עולה כי בין השנים 2004-2013 נפגעו כמעט 9,000 בני אדם ו-1,435 בני אדם נפצעו קשה בתאונות המוגדרות "תאונות עם עצם דומם", נתון המתייחס לפגיעות בעמודי חשמל, תמרורים וכיו"ב. בשנת 2013 נהרגו 20 בני אדם באותן תאונות - 115 נפצעו קשה.
 
צילום: נדב כהן, חדשות 0404
מעקי הבטיחות גורמים לנזק . תאונת דרכים בכביש הבקעה צילום: נדב כהן, חדשות 0404
צילום: יהודה בן יתח
גורם בטיחות או גורם מוות? תאונת הדרכים בכביש 12 בה נהרגו 25 תיירים רוסים צילום: יהודה בן יתח

ה"אחראים" למרבית התאונות מהסוג הזה הם עמודי חשמל, עמודי תאורה ועמודי טלפון, שגרמו לפציעתם של 3,702 אנשים, מהם 492 במצב קשה. כמות גבוהה של פצועים נגרמה גם כתוצאה מפגיעה בעצים הממוקמים בצידי הדרך. 2,090 אנשים נפצעו בתאונות הקשורות לעצים, מתוכם 379 במצב קשה. בנוסף, גדר הבטיחות, שאמורה למנוע פגיעות קשות, אחראית בעצמה לפציעתם של 5,462 אנשים, מתוכם 461 במצב קשה. לקטגורייה הקטלניל של "תאונות עם עצם דומם", נכנסו גם תמרורי התנועה ושלטי הכוונה שהיו קשורים במותם של 17 בני אדם.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק הגיב לנתונים הקשים: "תשתית הדרך אמורה להציל חיי אדם ולא לגרום למוות. עמודי חשמל ותאורה, עמודי תמרורים, עצים שמוצבים במקום מסוכן הופכים קטלניים במקרה שנהג מתנגש בהם. על משרד התחבורה לקחת בחשבון גם את העמודים והעצים בעת תכנון או שיפור כבישים, כדי לוודא שבמקרה של תאונה העמודים והעצמים יתפרקו או יפלו, ולא יגרמו למוות מיותר".

העיר שסבלה יותר מכל מתאונות הקשורות ל"עצמים דומים" היא ירושלים, בה נהרגו שלושה אנשים בשנת 2013, מתוך 32 נפגעים בסך הכל. חיפה ממוקמת שניה בטבלה הטרגית, ובה נהרגו שני אנשים במהלך השנה הקודמת, ונפגעו 32. למעשה, מתוך הערים הגדולות רק בתל אביב לא נהרג אדם כתוצאה ממפגעים מהסוג זה, למרות שגם בה נפגעו 32 בני אדם.

תאונות דרכים הקשורות לעצם דומם וקשיח מוכרות גם בעולם. חוקרים צרפתים  (Treve, 2003) העריכו שכשליש מכלל התאונות בשטח העירוני במדינה וכחמישית מהרוגי התאונות, היו בעקבות התנגשויות עם עצמים קשיחים. חומרת תאונת הדרכים גבוהה יותר בדרכים עירוניות ראשיות בהן מהירות הנסיעה גבוהה יותר ובשעות הלילה המאוחרות.

מחקר של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (1998 ,Etsc) העריך כי 18%-42% מהתאונות הקטלניות 
במדינות אירופה התרחשו בשל התנגשות עם עצם דומם. נתונים רבים מראים כי מיקום נכון וסלחני של העצמים בצידי הדרך עשוי לתרום לירידה בשכיחות התאונות וחומרתן (Etsc, 1998).

הפתרונות המקובלים לצמצום מספר תאונות התנגשות בעצמים הקשיחים ולהורדת חומרתן הם באמצעות הרחקתם של המכשולים מצידי הדרך ויצירת מרווח חופשי, הפיכתם לשבירים בעת התנגשות, או על ידי השימוש במגנים מפני הסכנות - מעקות בטיחות וסופגי אנרגיה.

הפיכת המכשולים מזיקים פחות לרכב המתנגש ולנוסעיו, הינה באמצעות שימוש בעמודי תאורה שבירים וקדיחת חורים במבנה העמודים העשויים מעץ. עמודי תאורה שבירים נמצאים בשימוש בארצות הברית וסקנדינביה כבר מעל 20 שנים ולפי המחקר (Ogdenn 1996), עמודי תאורה שבירים מסבירים ירידה של כ -30% בנפגעים.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...