Israel Defense

הקרב על רכישת מטוס הקרב העתידי

הממשלה תדון בבקשת משרד הביטחון לרכוש טייסת שנייה של מטוסי הקרב מדגם F-35. שר המודיעין מתנגד, כך גם שר החקלאות. במשרד האוצר כנראה לא ששים לאשר את הבקשה. עמיר רפפורט על מאחורי הקלעים לקראת הדיון הגורלי

עמיר רפפורט | 09/11/2014 08:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 מערכת IsraelDefense
רגע האמת של מטוס הקרב F-35: הממשלה תקיים דיון גורלי בשאלה האם לרכוש טייסת שניה של המטוס העתידי. ביום רביעי האחרון התקיים ויכוח סוער בנושא, שהתנהל בוועדת שרים להצטיידות צה"ל. משני צידי העימות עומדים שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, שמעוניין להעביר את ההחלטה לרכוש את הטייסת השנייה, על פי תכניות חיל האוויר. מנגד ניצב שר המודיעין, ד"ר יובל שטייניץ, שמתנגד לכך בתוקף.

מדברים שאמר שר האוצר, יאיר לפיד, בדיון ביום רביעי, נראה כי עמדתו קרובה יותר לזו של שטייניץ. גורמים במערכת הביטחון אמרו לקראת ישיבת הממשלה כי מדובר באחד הדיונים הגורליים ביותר לגבי מבנה הכוח של צה"ל, בסדר גודל של ההחלטה על ביטול יצור מטוס ה"לביא" בישראל, שהתקבלה בשנת 1986.

לביטולה של התכנית לרכישת טייסת F-35 שנייה, שסוכמה בביקור של שר הביטחון בוושינגטון לפני שבועיים, יכולות להיות משמעויות מרחיקות לכת מעבר לעסקה עצמה. עלות העסקה לרכש המטוסים מוערכת בלא פחות מ-4.5 מיליארד דולר. עד כה התחייבה ישראל על רכישתם של 19 מטוסים (בכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי), כאשר הכוונה היא לרכוש 6 מטוסים נוספים, כדי להשלים את בנייתה של טייסת ראשונה המונה 25 כלי טיס, ובנוסף לרכוש טייסת שנייה. המטוסים יכללו מערכות לחימה מתוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות.

מטוסי ה-אף 35 מיוצרים על ידי לוקהיד מרטין ויתחילו להיקלט בחיל האוויר הישראלי החל מדצמבר 2016. המטוסים נחשבים "חמקניים", כלומר, בעלי יכולת חמיכה ממערכות המכ"מ של האויב. אם תאושר רכישת הטייסת השנייה, יסופקו המטוסים בתחילת העשור הבא. חיל האוויר מתכוון להצטייד בסך הכל בשלוש טייסות אף-35, שיחליפו בהדרגה את מטוסי אף-16 מיושנים, שייצאו מהשירות בעוד 10-20 שנה. במשרד הביטחון הופתעו מהתנגדותה של ועדת השרים, שהייתה אמורה לאשר את הסיכום עם וושינגטון על רכש הטייסת השנייה.

שר המודיעין, ד"ר יובל שטייניץ, שהתנגד בתוקף לעסקה אמר כי במקום להשקיע במטוסים, יש להשקיע בטילי קרקע-קרקע ארוכי טווח מדויקים ובמטוסים בלתי מאוישים. שר החקלאות יאיר שמיר, טייס קרב בחיל האוויר ויו"ר התעשייה האווירית בעברו, התנגד אף הוא לעסקה. שר האוצר הביע חשש כי לא ניתן יהיה לממן הרכש משום שאין הסכם סיוע ביטחוני אמריקאי לישראל מעבר לשנת 2017.

מנגד, טען שר הביטחון כי המטוסים מהווים רכש הכרחי חלק מהתכניות ארוכות הטווח של חיל האוויר. התיישנות מטוסי הקרב הוותיקים, והצורך בהבטחת המשך העליונות האווירית של צה"ל מחייבים שמטוס ה"חמקן" יגיע לישראל. עוד נטען על ידי גורמים במערכת הביטחון כי ביטול ההסכם כעת יהווה פגיעה קשה ביחסים עם הפנטגון, שעשה מאמצים הרבים כדי למצוא מימון לעסקה, עד שיועברו כספי הסיוע.

עוד נטען, כי הדבר יפגע ברכש הגומלין המתוכנן על ידי לוקהיד-מרטין בישראל.

בשבוע שעבר השיקה התעשייה האווירית פס ייצור לכנפיים עבור מטוס הקרב העתידי, במסגרת הזמנה ראשונית מחברת לוקהיד מרטין לייצורם של 811 זוגות כנפיים. ההשקעה בפס הייצור נאמדת ב-30 מיליוני דולרים. בנוסף, צפויה לוקהיד מרטין להקים בישראל חברה של טכנולוגיות מידע, שתעסיק מאות אנשי מחשבים.

הממשלה לא תדון בהחלטה בנוגע לביטול רכישתו של V-22, מטוס קרב בעל יכולות טיסה של מסוק. כלי הטיס נדרש על ידי חיל האוויר ועל ידי פיקוד העומק בצה"ל, לצורך משימות ארוכות טווח, אך שר הביטחון העדיף לוותר על ההצטיידות בו. החלטה שנחשבת שנויה במחלוקת בתוך מערכת הביטחון עצמה.

מלשכות שר המודיעין ושר הביטחון סירבו להתייחס לעימות הצפוי בממשלה על עתיד ה-F-35.

לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg
-->

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''Israel Defense''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק