לפעמים סלולר זול עלול להיות יקר מאוד

התחרות הקשה בשוק, שנתפסת היום כחיובית בלבד, עלולה לגרום לחדלות פירעון של חברות קטנות ולפגיעה משמעותית גם בחברות הגדולות. הניזוקים יהיו כמובן הצרכים

אמיר קוטלר | 13/1/2015 19:05 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
התחרות הפרועה בשוק הסלולר, מגיע לשיאה. מחירים ברמת הקניבליזציה עפים באוויר ומגיעים לתודעתנו, ואנחנו, הלקוחות – חוגגים. מי בכלל העלה על דעתו, לפני מספר שנים לא רב, שנזכה לשמוע על מבצעי 2 קווים ב 40 שקלים לכל השנה, או 39 שקלים, למנוי, לכל החיים.

עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
- 36% הצבעה בעבודה: "בוחרים רשימה מצוינת"
- בכיר בריטי לקהילה היהודית: "אין צורך לעזוב"

מי בכלל האמין שחברות הסלולר הקטנות, אלו שהצטרפו לשוק בשנים האחרונות, תצלחנה לעורר את הגדולות והוותיקות ולכפות עליהן את האסטרטגיה שלהן. זוהי השעה של תומכי עקרונות השוק החופשי המאמינים בהשפעותיה החיוביות של התחרות על המחיר הסופי לצרכן. אלו וודאי קיבלו הוכחה ניצחת כי זוהי הדרך הנכונה לייצר נקודת שיווי משקל כלכלית אופטימלית, זו הנוצרת ממפגש שבין עקומת ביקוש והצע בסביבה מרובת ספקים שכזאת.

אנחנו, ידידיי, רק יכולים לדמיין מה היה קורה ליתרת הכסף הפנוי שלנו, אילו שוק הבנקאות ושווקים אחרים בישראל היו מתנהגים בדומה לשוק הסלולר.

אבל, משום מה, יש משהו באוויר אשר מונע מאתנו לחגוג. ישנה תחושה ולפיה פעולות שיווקיות נמהרות וחפוזות מדיי מבוצעות לאחרונה על ידי הנהלות חברות הסלולר. אלו מציעים מחירים הנמוכים אפילו מסף הרווחיות שלהם, אלו המעוררים תחושה של הגררות, היסחפות, להשגת מטרה עסקית מאד קצרת זמן: לקחת נתח שוק נוסף מהר, מבלי לחשוב על ההשלכות כבדות המשקל, ארוכות הטווח.

כשהשוק הישראלי הקטן והרווי, מונה 8 שחקנים (כולל שחקנים וירטואליים) ומתנהג ללא הגיון מסחרי, כאשר השחקנים הוותיקים והגדולים, המעסיקים אלפי עובדים, נגררים אחר יוזמת הקטנים ונלחמים איתם עד זוב דם, נוצר אצלי חשש לאבדן שליטה.

אבדן שליטה יכול להתבטא אצל החברות הקטנות באי יכולתן להחזיר את חובותיהן ועם הזמן, לאבד את יכולת שרידותן. אצל חברות הסלולר הוותיקות ישנו חשש לתוצאות הפיננסיות השנתיות, ואצל כל השחקנים, ותיקים יותר וותיקים פחות, עלולה המלחמה המטופשת הזו, להוביל להיעדר השקעות בהשבחת מכלולי שירות הלקוחות, לגל פיטורין של עובדים ועוד'.

לאור זאת, חשוב לשמר את יציבותן
הפיננסית של חברות אלו. חברות הסלולר חייבות לשמור על עמידותן אל מול מהלכים גדולים שעוד נכונו להם בשנים הקרובות, חלקם כבר ממש לפינה. ירידה של מחירי הסלולר גם בקרב לקוחות עסקיים, הוצאות חובה על תשתיות הדור הרביעי ושינויים צפויים בשוק ההון הישראלי, כל אלה, בנפרד או ביחד, עלולים להשפיע לרעה על התוצאות העסקיות.

נכון, ישנן שמועות על התכנסות למספר קטן יותר של מפעילים סלולריים, באמצעות מהלכים של מיזוגים ורכישות, כמו כן ידוע כי החברות הוותיקות כבר נעות וממשיכות לנוע לכיוונים מגוונים וחדשים בעולם הטלקום, לרבות מיזמי טלוויזיה, טלפוניה, אינטרנט – ואולי, באמצעות מהלכים שכאלו, להצניע את חשיבות שירותי הסלולר בפעילות העסקית ובדו"חות השנתיים.

שם, אולי, יימצאו האתגרים הנוצצים של חברות הסלולר. שם, אולי, פעילויות אלה תהננה מתחרות שפויה יותר, וממחירים גבוהים יותר ומסף רווחיות מעודד יותר. ובכל זאת, על חברות הסלולר לנהוג באחריות "תמחירית" גם בעולם הסלולרי הסטנדרטי, לפני שפעולות מתקנות מצדן, יהפכו את הקערה, על הראש שלנו הצרכנים. גם עליהם וגם עלינו לזכור את המשפט היידישאי (אידי) שכל סבתא הייתה משתפת את נכדיה: "וואָס טייער איז ביליק, וואָס ביליק איז טייער" – מה שיקר עלול להיות זול, ו....מה שזול עלול... להתברר כיקר....

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אמיר קוטלר

צילום:

הכותב הוא יו"ר קבוצת GRsee ייעוץ

לכל הטורים של אמיר קוטלר

פייסבוק